احمد خلیفه روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: چهارشنبه سوری یکی از سنت قدیمی ایرانیان است که هدف و فلسفه آن جشن و شادی به دور از خشونت و رفتارهای خطرناک است.
وی تصریح کرد: در سال های اخیر استفاده از ابزارهای خطر آفرین در آئین چهارشنبه موجب تحریف این آئین باستانی شده است.
خلیفه گفت: تا زمانی که یک روش سالم مبتنی بر آموزه های ایرانی اسلامی با ترویج فرهنگ مناسب جایگزین شیوه های کنونی نشود، همچنان چهارشنبه آخر سال با ترس و نگرانی خانواده ها به پایان می رسد.
معاون آموزشی دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی واحد گناوه اظهارکرد: مسئولان با تبیین فلسفه برگزاری آئین چهارشنبه سوری از گرایش جوانان به انجام کارهایی که منجر به بروز حوادث ناگوار می شود جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: از مسئولان این شهرستان انتظار می رود آئین‌های سنتی و رسم های قدیمی از جمله چهارشنبه سوری که درگذشته همراه با شادی و نشاط بود در مکان مناسب به صورت جذاب برگزار کنند.
خلیفه با تاکید براینکه شادی و نشاط نیاز جامعه کنونی است، افزود: اجرای برنامه های شاد نظیر نورافشانی، موسیقی های سنتی و نمایش می تواند جمع زیادی از مردم را در آئین چهارشنبه سوری گردهم آورد.
وی بر اطلاع رسانی گسترده نهادهای فرهنگی و رسانه ها از خطر استفاده از مواد آتش زا در سایر روزهای سال تاکید کرد.
یکی از استادان دانشگاه آزاد اسلامی گناوه نیز با اشاره به اهمیت نقش خانواده و معلمان در تربیت صحیح و کنترل رفتار جوانان و نوجوانان گفت: خانواده و مدرسه با معرفی آداب و رسوم نیاکان سرزمین کهن ایران نقش مهمی در تغییر رویکرد افراد در آئین چهارشنبه سوری دارند.
افضل ارجمند افزود: در روزهای پایانی سال که مردم برای استقبال از سال جدید لحظه شماری می کنند عده ای از افراد بدلیل شرایط سنی برای تخلیه هیجان خود از ابزارهای خطرساز استفاده می کنند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: برای جلوگیری از انجام کارهای خشونت آمیز باید فلسفه آئین چهارشنبه سوری در جامعه تبیین شود.
آیین چهارشنبه سوری در شمال استان بوشهر شهرستان گناوه براساس سنت گذشتگان این دیار یک روز پس از دیگر نقاط کشور برگزار می شود.
6047/6164**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.