شاپور رجایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هم اکنون از مجموع 16 دشت آبی موجود در استان بوشهر چهار دشت ممنوعه بحرانی، 6 دشت ممنوعه و 2 دشت دیگر نیز مراحل اعلام ممنوعیت آنها در دست پیگیری است.
وی اضافه کرد: به تازگی چهار دشت آبی و محدوده مطالعاتی بوشکان، دهرود، تنگ ارم و جم و ریز در استان بوشهر ممنوعه بحرانی اعلام شده است.
رجایی یادآورشد: دشت بوشکان اولین محدوده ممنوعه استان بوشهر است که از سال 1390 تا 1395 ممنوعه بود و درسال 1396 نیز وزارت نیرو برای بار دوم تا سال 1401 به مدت پنج سال ممنوعیت این دشت با وضعیت بحرانی تمدید کرده است.
وی بیان کرد: همچنین 6دشت آبی دیر کنگان، دشت پلنگ، چاهگاه، مند، خورموج و باغان در استان بوشهر نیز ممنوعه است.
رجایی یادآور شد: علاوه براین محدوده های دالکی - شبانکاره و دشت اهرم نیز مراحل اعلام ممنوعیت آنها در دست اجراست.
وی در باره دشت های ممنوعه بحرانی بیان کرد: در صورت استمرار افت کمی و کیفی آب زیرزمینی و نشست و فرونشست زمین دشت های ممنوعه به محدوده های ممنوعه بحرانی تبدیل می شوند.
رجایی در باره دشت های ممنوعه گفت: در صورتی که در جریان افت سطح آب زیرزمینی، سفره آب از حالت تعادل خارج و افت کیفیت رخ دهد منطقه مربوطه ممنوعه اعلام می شود.
وی یادآور شد: با این وضعیت درسال 1397همه دشت های استان بوشهر بجز محدوده های ساحلی شامل دیلم، گناوه، بوشهر و دلوار ممنوعه و ممنوعه بحرانی خواهد شد.
رجایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:در سال 1395 حدود 984 میلیون متر مکعب آب برای مصارف مختلف استان از منابع سطحی، زیرزمینی و آب شیرین کن ها در این استان برداشت شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر بیان کرد: از این میزان 108 میلیون متر مکعب از استان های مجاور و 876 میلیون متر مکعب تولید و برداشت از منابع داخل استان بوشهر انجام شده است.
وی افزود: جدای از محدوده جغرافیایی و سیاسی تولید حدود 495 میلیون متر مکعب از منابع زیرزمینی، 447 میلیون متر مکعب از منابع سطحی، رودخانه ها و سدها و 42 میلیون مترمکعب ازراه نمک زدایی آب دریا تولید و برداشت آب در استان بوشهر صورت می گیرد.
رجایی درباره نوع مصرف آب در استان بوشهر اظهار کرد: 808میلیون مترمکعب معادل 82.1درصد از آب تولیدی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود.
وی اضافه کرد: همچنین 116میلیون مترمکعب معادل 11.6درصد در بخش شرب و خدمات و60 میلیون مترمکعب معادل 6.1درصد در بخش صنعت مصرف می شود.
رجایی با اشاره به اختصاص حجم قابل توجهی از آب تولیدی استان بوشهر به بخش کشاورزی گفت: باید هدف گذاری به سمت و سویی باشد که حداقل 140میلیون مترمکعب از حجم برداشت آب کشاورزی از منابع زیرزمینی استان کاهش یابد.
وی ادامه داد: در هر صورت سهم بخش کشاورزی از کل آب برداشتی نباید از70 درصد عبورکند این در حالی است که در زمان حاضر سهم برداشت ازمنابع زیرزمینی در محدوه استان بوشهر 490 میلیون مترمکعب معادل 57درصد و از منابع آب سطحی 369 میلیون مترمکعب است.
وی اضافه کرد: در این شرایط برداشت آب از منابع سطحی باید 60 و ازمنابع زیرزمینی باید به 40 درصد برسد.
رجایی گفت: این مهم با تکمیل و بهره برداری از سدهای بزرگ مخزنی در دست اجرا و مطالعه در استان بوشهر و همزمان اعمال شرایط سختگیرانه بر برداشت از منابع زیرزمینی، توقف برداشت مازاد چاه های دارای پروانه مجاز و حذف برداشت چاه های غیر مجاز تحقق می یابد.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.