سیدعلی موسوی گمارانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این تصمیم با حضور فرماندار، مدیرکل گمرک و دریابانی این شهرستان پس از بحث و تبادل نظر در زمینه تسریع در روند تخلیه شناورها اتخاذ شد.
وی اظهارکرد: با توجه به اینکه در آستانه نوروز جمعیت زیادی از هموطنان و اهالی این شهرستان برای خرید به بازار این بندر مراجعه می کنند، تخلیه سریع کالا از شناورها کمک در رسیدن بموقع کالاها به بازار این بندر است.
مدیرعامل تعاونی لنجداران گناوه از تمامی کسانی که در مسیر بهبود وضعیت ته لنجی از جمله نماینده حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهرستان تلاش کردند، تقدیر کرد.
در چند روز اخیر لنجداران و ملوانان شناورهای باری در بندرهای استان بوشهر در اعتراض به آنچه محدودیت های سختگیرانه در اجرای مصوبه ساماندهی کالای همراه ملوان نامیده شد، بویژه بندرهای گناوه، دیلم، بوشهر، ریگ و دیر از تخلیه کالا خودداری و تجمع هایی برای بازنگری در این مصوبه برگزار کردند.
سرانجام پس از رایزنی های نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استان با مسئولان کشوری مرتبط با ترخیص کالا موافقت آنها را با تخلیه کالای همراه ملوان به روال پیش از اجرای مصوبه ساماندهی کالای ته لنجی تا پایان فروردین ماه سال آینده گرفتند و تخلیه کالای ملوانی از روز گذشته در بندرهای استان بوشهر پس از 2 هفته توقف دوباره از سرگرفته شد.
پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان 40 میلیون ریال بود اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته لنجی وارد می کردند.
با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل 2.5 برابر شده است، ولی با توجه به اینکه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش 100 میلیون ریال می توانند کالا وارد کنند و از واردات بیشتر آنها جلوگیری می شود، ناراضی هستند.
یکی از مزیت های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امکان جابه جایی این کالاها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودرهای شوتی ( خودروهای سورای تندرو که کالای قاچاق حمل می کنند و باعث حوادث زیادی در جاده ها می شوند) از سطح جاده های این استان است.
هیات وزیران درجلسه 18/ 5/ 1396 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.
براساس ماده 7 این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (3) ماده (1) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره 2 ماده 7 این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر 6 نفر، برای201 تا 350 تن حداکثر هفت نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
بیش از 2 هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارند که هرکدام از این لنج‌ها بین 6 تا 8 ملوان دارند و بیش از 12 هزار نفر بطور مستقیم در شناورها مشغول به کار هستند.
35 تا 40 هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می کنند که با این احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود 160 هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.
بندرگناوه از بنادر فعال تجاری استان بوشهر و دارای بیش از یک هزار فروند شناور باری است.
6164/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.