حجت الاسلام محمد علی صالحی نجف آبادی روز جمعه در حاشیه افتتاحیه پنجمین جشنواره افغانستان شناسی در بوشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: از این شمار 900 هزار پناهنده افغان و نزدیک به 450 هزار نفر نیز با گذرنامه هستند و شماری هم به صورت غیرمجاز از مرزها وارد ایران شده اند که آمار آنها مشخص نیست.
وی بیان کرد: با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب در مورد تحصیل همه کودکان افغانستان در مدارس ایران در زمان حاضر 500 هزار دانش آموز افغان شامل پناهنده و غیرپناهنده در مدرسه های مقاطع مختلف در ایران مشغول به تحصیل هستند.
صالحی نجف آبادی تاکید کرد: افغان ها باید زمانی به کشورشان بازگردند که در این ارتباط تلاش می شود فرهنگ سازی لازم انجام شود تا روزی این کودکان بتوانند کشورشان را از نو بسازند و آباد کنند.
وی یادآور شد: هرچه کشورهای همسایه امن تر باشند به نفع جمهوری اسلامی ایران است و در این ارتباط ایران با فراهم کردن زمینه لازم برای تربیت نسلی پویا زمینه بازگرداندان اتباع افغان را فراهم می کند.
معاون اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: زمانی امنیت در ایران اسلامی تضمین می شود که همسایه های ما امن باشند و امروز این مساله در عراق به انجام رسید و تلاش می شود این مساله مهم در افغانستان نیز رقم بخورد.
صالحی نجف آبادی با بیان اینکه در یک دوره زمانی در حدود 450 هزار پناهنده عراقی در کشور ایران وجود داشت گفت: با بازگشت امنیت در عراق در زمان حاضر تنها 40 هزار نفر از اتباع این کشور در ایران حضور دارند و مابقی به وطن خود بازگشته و مشغول ساختن و آباد کردن سرزمینشان هستند.
وی یادآور شد: در ایران اسلامی از کشور افغانستان و عراق پناهنده وجود دارد ولی به عنوان تبعه خارجی از همه کشورهای دنیا افرادی هستند که در ایران به عنوان گردشگر و دانشجو زندگی و رفت وآمد می کنند.
معاون اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور گفت: امروز با تلاش جمهوری اسلامی همه دانش آموزان افغان کشور خود را می شناسند و می دانند که افغانستان پاره تن جهان اسلام است و خود را برای ساختن و آباد کردن کشورشان آماده می کنند.
وی تاکید کرد: کشور افغانستان به عنوان یکی از همسایه های مهم جمهوری اسلامی جدا از ایران و دنیای اسلام نیست.
پنجمین جشنواره افغانستان شناسی به مدت سه روز در استان بوشهر برگزار می شود.
6047/6043**
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.