شاهپوررجایی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: براساس پیش بینی ها باید از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 120 میلی متر بارندگی در این استان ثبت می شد که از این میزان 66.7 میلی متر محقق شده است.
وی در باره توزیع زمانی بارندگی ها بیان کرد: 36درصد بارندگی ها باید در فصل پاییز، 53درصد بارندگی ها زمستان، 9 درصد بهار و کمتر از یک درصد در فصل تابستان انجام شود.
رجایی با اشاره به اینکه این کاهش بارندگی در استان بوشهر بی سابقه نیست اظهار کرد: در آمار درازمدت 40ساله اخیر در این استان 12سال مشابه امسال را پشت سر گذاشته ایم.
رجایی گفت: افزون بر کاهش مقدار بارندگی توزیع نامناسب زمانی بارش ها از جمله دیگر مشکلاتی است که استان بوشهر با آن روبرو است.
وی اضافه کرد: بارندگی ها در استان بوشهر در زمانی انجام می شود که هوا و رطوبت مناسب و آبیاری نیز به دلیل وجود رطوبت کافی نیاز نیست.
رجایی بیان کرد: این درحالی است که در شرایطی که به بارندگی نیاز داریم از بارشها محروم هستیم و باید از ذخایر آبی استان بهره ببریم.
وی با اشاره به اهمیت بارندگی در دوره زمانی مشخص و توزیع مناسب آن گفت: تاخیر در بارندگی به کشاورزی دیم و مراتع این استان آسیب می زند.
وی گفت: هرچند ما امیدواریم که تا پایان فصل بارندگی مناسبی داشته باشیم و امکان ذخیره آن نیز وجود دارد ولی در بخش کشاورزی این تاخیر مناسب و جبران پذیر نیست.
رجایی گفت: هواشناسی پیشتر تاخیر در بین 2 بارندگی را پیش بینی کرده و اخطاریه های لازم نیز داده شده بود ولی چون هنوز به مبانی کارشناسی پایبند نیستیم بیشترکارها با امید به خدا انجام می شود.
وی اضافه کرد: همچنین سالانه شمار قابل توجهی عشایر وارد مناطق قشلاقی استان بوشهر می شوند که به آب و علوفه مناسب برای دام خود نیاز دارند.
رجایی با اشاره به اینکه ورود عشایر به منطقه قشلاق با هدف تغذیه مناسب دام از مراتع سرسبز است گفت: تاخیر در بارندگی ها عشایر را در تامین آب و علوفه مورد نیاز دام ها با مشکل روبرو می کند و این امر باعث می شود که دام ها کاهش داشته باشند.
وی تاکید کرد: در همه دنیا متناسب با بارندگی و ذخیره علوفه مراتع بین دام و مرتع تعادل ایجاد می شود اما در کشور ما هیچ سالی این کار انجام نمی شود.
مدیرعامل آب منطقه ای استان بوشهر گفت: بیشترین مصرف آب استان معادل 806 میلیون مترمکعب معادل 82 درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود.
رجایی افزود: از این میزان 345میلیون مترمکعب منابع آب سطحی و 461میلیون مترمکعب از منابع آبهای زیرزمینی تامین می شود.
وی اضافه کرد: این درحالی است که بهره وری آب کشاورزی در استان پایین است.
رجایی با اشاره به ضرورت اجرای طرح های نوین آبیاری اظهار کرد: در زمان حاضر برای هر نخل 80 مترمکعب آب پیش بینی می شود که یک سوم آن به نخل می رسد و بخشی زیادی از آبها در مسیر کانالها و تبخیر از بین می رود.
وی اضافه کرد: کشت برخی محصولات در تابستان مثل جالیز نیز با توجه به آب بری بالایی که دارند مفید نیست.
رجایی اظهار کرد: همچنین رعایت الگوی کشت و اصلاح شیوه های آبیاری با وجود اجرای مشوق های لازم ولی باز هم توسط کشاورزان رعایت نمی شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کشت گندم امسال در سطح 95 هزار هکتار از زمین های کشاورزی این استان اجرا شده است.
خسروعمرانی افزود: از این میزان 16هزار و 500 هکتار گندم آبی و 78هزار و 500 هکتار دیم است.
وی یادآور شد: همزمان با آغاز کشت گندم در استان بوشهر پیش بینی برداشت 120 هزارتن محصول شده بود که با توجه به کاهش بارندگی ها انتظار می رود این میزان به 60 تا 70 هزار تن کاهش یابد.
عمرانی افزود: با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش و نامناسب بودن بارندگی ها در سال زراعی گذشته و بارش نامناسب گندمزارهای دیم استان بوشهر تولیدی نداشت و کشاورزان فقط 40 هزار تن گندم به مراکز خرید تحویل دادند.
وی در باره الگوی کشت اظهارکرد: الگوی کشت در سال 1394، در سطح 9هزار و 850 هکتار، در سال 1395، در سطح 9هزار و 900 هکتار و در سال 1396 در سطح 10 هزار هکتار قرارداد با کشاورزان بسته شده است.
عمرانی اضافه کرد: تلاش می شود در قالب الگوی کشت سطح زیرکشت کنترل شود.
وی کشت چغندر در سطح سه هکتار، کشت بابونه به جای تنباکو و کشت 400 هکتار کلزا در مناطق اصلی گندم، استفاده از دستگاه های کارنده گندم و کلزا و کاشت همزمان 12 رقم محصولات سبزی و صیفی در کنار گوجه فرنگی با هدف رعایت اقتصاد تولید و مدیریت آب انجام می شود.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.