به گزارش ایرنا، عبدالکریم گراوند روز دوشنبه در نشست تخصصی کارگروه اجتماعی فرهنگی استان بوشهر افزود: این سند باید با مسئولیت اداره کل بهزیستی و همکاری دانشگاههای استان، فرمانداران عسلویه، کنگان و نماینده سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تدوین شود.
وی اضافه کرد: این سند باید زمینه ای برای اجرایی کردن پیوست های فرهنگی مربوط به طرح های عسلویه که اجرایی نشده را فراهم و آسیب های اجتماعی در این منطقه را کاهش دهد.
گراوند با تاکید بر تشکیل کمیته تعامل وزارت نفت با استان بوشهر برای کاهش آسیب های اجتماعی در عسلویه گفت: حوزه مسئولیت اجتماعی نفت با همکاری شورای اجتماعی استان بوشهر برنامه های خود در حوزه اجتماعی را اجرایی و عملیاتی کند.
وی یادآور شد: اگر دستگاه های اجرایی و نفت در کنارهم قرار گرفته و هم افزایی ایجاد شود می توان در حوزه آسیب های اجتماعی موجود در پارس جنوبی کارهای بزرگی انجام داد.
گراوند، با اشاره به آسیب های ناشی از وجود صنایع نفت و گاز در عسلویه بیان کرد: صنعت نفت برای رفع نیازمندی های خود در این منطقه اقدامات بزرگی از جمله راه، فرودگاه، ساختمان و سایر موارد دیگرساخته است.
استاندار بوشهر گفت: با وجود اینکه پیشرفت های صنعت نفت یکی از افتخارهای نظام به شمار می آید ولی دشمن همواره در تلاش است که تا با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، اجازه ندهد این صنعت پیشرفت کند.
وی با اشاره به تلاش وزارت نفت برای کاهش آلاینده ها در پارس جنوبی یادآورشد: بر اساس برنامه ای که وزارت نفت دارد، برای برطرف کردن و کاهش آلاینده ها باید حدود 10 هزار هکتار فضای سبز در پارس جنوبی ایجاد شود.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر گفت: از مجموعه وزارت نفت انتظار است برای کاهش آسیب های اجتماعی در پارس جنوبی، ضمن توجه به مسئولیت های اجتماعی خود، سرمایه گذاری بیشتری در این بخش انجام دهد.
عباس برزگرزاده با اشاره به آسیب های ناشی از حضور صنایع بزرگ در منطقه پارس جنوبی افزود: وجود صنایع بزرگ در هر منطقه علاوه بر مزایا معایب و آسیب هایی نیز به دنبال دارد که بررسی آنها به معنی نفی این صنایع نیست بلکه باید تدبیری برای کاهش این آسیب ها اندیشیده شود.
وی با تشریح وضعیت جمعیتی شهرستان های جنوبی استان بوشهر گفت: با استقرار صنایع بزرگ در عسلویه جمعیت در شهرستان های جنوبی استان به چهار برابر افزایش یافت طوریکه در سال 1375 جمعیت این شهرستانها
120 هزار نفر و در سال 1390 به 274 هزار نفر و در سال 1395 به 312هزار نفر رسیده است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر اضافه کرد: وجود صنایع نفت و گاز در جنوب استان مهاجرت نیروی کار به پارس جنوبی را به دنبال داشته و این فرایند آسیب هایی را نیز به دنبال داشته است.
برزگرزاده گفت: نرخ رشد جمعیت در پارس جنوبی در بین سالهای 1367 تا 1375، 2.9 درصد است، در سال 1375 تا 1385 به 4.2 درصد رسیده و از 1385 تا 1390 به 8.8 افزایش یافته است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر بیان کرد: همچنین نرخ رشد مهاجرت در جنوب استان در بین سال های 1365 تا 1370، 11.9 درصد، 1375 تا 1385، 35.3 درصد و 1385 تا 1390 به 45.3 درصد رسیده است.
وی تاکید کرد: همه آمارها نشان از افزایش جمعیت و مهاجرت به جنوب استان بوشهر دارد که این رشد جمعیتی می تواند آسیب زا باشد.
برزگرزاده افزود: بهم خوردن ضریب جنسیتی، چند فرهنگی، آماده نبودن زیرساخت های فرهنگی، فرهنگ مهاجم، جمعیت کارگری بالا، شیوع اعتیاد، کمبود فضای فرهنگی از جمله آسیب هایی است که در این منطقه ایجاد شده است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری بوشهر یادآور شد: از مجموعه وزارت نفت انتظار است برای کاهش آسیب های اجتماعی در پارس جنوبی، ضمن توجه به مسئولیت های اجتماعی خود، سرمایه گذاری بیشتری در این بخش انجام دهد.
6047/6043**
خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.