به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز سه شنبه به نقل از محمد مهدی توسلی پور افزود: پست فوق توزیع برق منطقه پارس2 در زمینی به مساحت هفت هکتار شامل 23 بی (Bay) با سطوح ولتاژی 400 و 132 کیلوولت در دست ساخت است که در نوع خود بزرگترین پست فوق توزیع برق جی آی اس در خاورمیانه محسوب می شود.
وی درباره عملکرد این پست گفت: با بهره برداری از این پست برق دریافتی از خط انتقال400 کیلوولت پس از ورود به آن تبدیل به سطح ولتاژ 132کیلوولت می شود و توسط هشت دستگاه ترانسفورماتورکاهنده، از طریق یک خط انتقال چهار مداره 132کیلوولت به طول 14کیلومتر در پالایشگاه های این منطقه توزیع خواهد شد.
مجری طرح های نیروگاهی و خطوط انتقال نیرو شرکت نفت و گاز پارس اظهار کرد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته عملیات انتقال برق به فازهای پارس2 از طریق خط انتقال 2 مداره با ولتاژ ٤٠٠کیلوولت ارتباط نیروگاه متمرکز پارس1 به پست برق جی آی اس پارس٢ و به طول 68 کیلومتر صورت می پذیرد.
وی گفت: هم اکنون این خط400 کیلوولت و خط انتقال 132کیلوولت در منطقه پارس2 بطور کامل تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
توسلی پور با بیان اینکه تا زمان راه اندازی پست جی آی اس منطقه پارس2، برق مورد نیاز فازهای پالایشگاهی این منطقه به طور موقت با تغذیه برق 132کیلوولت روی خط 400 کیلوولت از نیروگاه گازی پارس1 تامین می شود، ادامه داد: این خط 400کیلوولت دارای 2 مدار و هر مدار با قابلیت انتقال 1000مگاوات توان برق است که در صورت اختلال در هر مدار، پایداری تولید برق از طریق مدار دیگر حفظ خواهد شد.
با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی در دست ساخت در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، ظرفیت تولید برق در نیروگاه گازی متمرکز و بخش سیکل ترکیبی به 1500 مگاوات می رسد و پست فوق توزیع یاد شده، با استفاده از ظرفیت این نیروگاه و از طریق خطوط انتقال ارتباطی مناطق پارس1 و 2، برق را در مجتمع های پالایشگاهی واقع در منطقه پارس 2 توزیع خواهد کرد.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
در میدان مشترک گازی پارس جنوبی در بخش ایرانی آن 19 میلیارد بشکه میعانات گازی وجود دارد که 9 میلیارد بشکه قابل برداشت است.
هم اکنون در 18 فاز در حال بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 810 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود که از این میزان 80 هزار بشکه مربوط به فازهای 2 و 3 است.
طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در قالب 24 فاز اجرایی شده که هم اکنون با بهره برداری از 18فاز آن روزانه 570 میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.
6047/6043**
خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.