رضا عوض پور روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود:دولت برای حذف فقر مطلق با استفاده از ساماندهی و بازتعریف توزیع یارانه ها به دنبال تحقق عدالت اجتماعی است.
وی تصریح کرد: در زمان حاضر به 76.3میلیون نفر حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می شود.
عوض پورگفت:در راستای ساماندهی و بازتعریف توزیع یارانه ها مجموع واجدان شرایط دریافت یارانه نقدی به 41میلیون و 800 هزار نفر و مبلغ یارانه نقدی نیز به 23هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر اظهارداشت: دولت با حذف دهک های بالای درآمدی جامعه یارانه ها را با افزایش مبلغ توزیع بین دهک های درآمدی پائین،حداقل دریافتی را به دوبرابر افزایش خواهد داد.
وی تصریح کرد: دولت سال 97 علاوه بر کمک پرداخت یارانه متداول به گروههای هدف حدود هفت هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق در خانواده ها پیش بینی کرده که عموما به افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی و برخی گروهها ازجمله زنان سرپرست خانوار و بیماران خاص پرداخت می شود.
عوض پور افزود:ویژگی بودجه 97 توجه به اولویت های برنامه ای، محیط زیست، حمل و نقل ریلی و عمومی،توجه به مسکن، تقویت بنیه دفاعی و توجه اساسی به تولید و اشتغال است.
وی گفت: از 79میلیون نفر جمعیت کشور هم اینک حدود 3.2میلیون نفر بیکار هستند که 42 درصد این شمار تحصیلات عالی دارند.
این مقام مسوول بیان کرد: همچنین 5.4میلیون نفر نیز جوانان در حال تحصیل هستند که درآینده به جامعه متقاضیان کار می پیوندند.
عوض پور گفت: دولت برای گروههای یاد شده برنامه هایی در قانون بودجه 97 تعریف کرده که در هر استان رشته های اولویت دار از جمله گردشگری، صنایع دستی و تبدیلی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، طرح کارورزی دانش آموزان، مشوق های بیمه ای کارفرما و کسب و کار نوآورانه را دنبال می کند.
وی یادآورشد: همچنین دولت برای کمک به اشتغال و کاهش نرخ بیکاری،اشتغال فراگیر، حمایتی وعشایری و روستایی را در قالب مهارت آموزی برای سال 97 در دستور کار دارد.
عوض پور با بیان اینکه در بودجه 97 پیش بینی ایجاد 980هزار فرصت شغلی انجام شده است گفت: از دیگر رویکردهای دولت در بحث اشتغال مشارکت عمومی – خصوصی برای اجرای پروژه های عمرانی است.
وی گفت: در زمان حاضر 71هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد که حدود شش هزار پروژه ملی و مابقی استانی است.
عوض پور افزود: دولت برای ساماندهی پروژه های یادشده برنامه های مختلفی پیش بینی کرده است که بخشی از آن از طریق آورده سرمایه گذار و بخشی ازطریق منابع بانکها، بازار پول، فاینانس و صندوق توسعه ملی در قالب مشارکت عمومی و خصوصی انجام می شود.
وی یادآورشد: در بودجه 97حدود 67هزارو 400 میلیارد تومان برای توسعه طرح های اشتغالزایی و رونق تولید پیش بینی شده است.
عوض پور گفت: بودجه عمومی دولت در سال 97، حدود 368هزار میلیارد تومان است که 53درصد این رقم از محل درآمدها از جمله مالیاتی و گمرکی،29درصد از طریق واگذاری های سرمایه ای و 18 درصد نیز از طریق فروش اوراق مشارکت و اسناد خزانه تامین می شود.
وی گفت: نرخ پیشنهادی دولت در سال 97، برای دلار و هر بشکه نفت به ترتیب سه هزا رو 500 تومان و 55دلار است.
عوض پور با بیان اینکه نرخ تورم 9.1 پیش بینی شده است گفت: با اجرای طرح های اشتغالزا نرخ بیکاری از 12.1در سال 96به 11.3در سال 97 کاهش می یابد.
وی یادآورشد: سهم هزینه های جاری در بودجه 97 حدود 276هزار میلیارد تومان است که از این رقم 204هزار میلیارد تومان حقوق، دستمزد و مستمری بازنشستگان است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهرگفت: در چنین شرایطی دولت هیچ راهکاری جز بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد ندارد که هدف آن نیز واقعی کردن هزینه هاست که پرداخت هرگونه اعتبار هزینه ای را منوط به تحقق عملکرد دستگاهها در زمینه هدفهای مورد توافق می کند.
وی افزود: دولت برای اجرای طرح های مبتنی بر عملکرد افزایش مهلت هزینه کرد اعتبارات جاری و عمرانی را که هم اینک به ترتیب 13 و 16 ماه است به دو سال پیشنهاد داده است.
عوض پور تصریح کرد: همچنین در بودجه سال 97 دولت در راستای ساماندهی توزیع اعتبارات بین دستگاهها و نهادهای خاص ردیف های متفرقه را از 337 ردیف به 138 ردیف کاهش داده است که این امر منجر به مدیریت بهتر بر منابع به خصوص اعتبارات هزینه ای خواهد شد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگیهای بودجه 97 حرکت جدی به سمت تمرکز زدایی است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر گفت: افزایش اختیارات استانها یکی دیگر از ویژگیهای بودجه 97 است به طوریکه سهم استانها در اعتبارات هزینه ای از 4.3درصد در سال 96 به 24.3درصد در سال 97 افزایش می یابد.
وی تصریح کرد: همچنین سهم استانها دراعتبارات عمرانی نیز به بیش از 30 درصد افزایش خواهد یافت.
عوض پور گفت: در بودجه سال 97 حدود 868طرح ملی به استانی تغییر پیدا کرده که اجرا ونظارت این طرحها دراختیار استانها قرار می گیرد
وی افزود: این امر باعث سرعت بخشی در اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی، بهبود روند نظارت بر اجرای پروژه ها، تقویت توان پیمانکاران بومی و بهبود اشتغال بومی را درپی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: سرجمع بودجه عمرانی کشور در طرح های ملی و اعتبارات استانها به دلیل محدودیت منابع بودجه عمومی کشور کاهش یافته است که اعتبارات استان بوشهر نیز به همین دلیل نسبت به سال گذشته کاهش یافته است .
عوض پور گفت: با رایزنی هایی که در جلسه مشترک با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در آذرماه انجام شد مقرر شد بودجه عمرانی استان بوشهر در سال 97 اصلاح شود.
وی تصریح کرد: همچنین در مورد طرح های ملی نیز بودجه برخی طرح ها مثل شبکه آب سد رئیسعلی دلواری، سد دالکی و شبکه آبیاری حوزه موند نسبت به سال 96، افزایش یافته است.
عوض پور گفت:باتوجه به اینکه بودجه آموزش و پرورش وبنیاد شهید درسال 97 استانی شده اند بودجه هزینه ای (جاری) استان بوشهر از 204میلیارد تومان به 890میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: طرح راه آهن شیراز- بوشهر – عسلویه نیز در جلسه مشترک آذرماه با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون عمران مجلس، نمایندگان استان و استاندارتشکیل شد مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع به صورت مشترک توسط مجلس و استانداریهای فارس و بوشهر با همکاری وزارت راه و شهرسازی پی گیری تا مشکل تامین مالی آن در سال 97 حل شود.
6045/6047** خبرنگار: مونا عیدان ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.