به گزارش ایرنا، سیل ویرانگر سال 1365 در بخش بردخون استان بوشهر همه روستاهای حاشیه روخانه مند در این منطقه را غافلگیر کرد و مسئولان شهرستان و بخش پس از اقدامات ضروری اولیه در نجات جان مردم از خطر سیل، و اسکان موقت مردم برای اسکان دائمی و محل زندگی آنان گزینه های متعددی را بررسی کردند.
در نهایت تصمیم جمعی بر این شد که از مجموع ساکنان روستاهای ویران شده براثر سیل درحاشیه رودخانه مند ازجمله روستاهای 'مرداب شوری'، 'کلبیا'، 'برمصاد' و 'مل دراز' در ضلع غربی جنگل های کنار (معروف به بالبالو) و شرق دهستان آبکش، روستایی به نام 'وحدت آباد' از توابع بخش بردخون تاسیس شود و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی طبق پلاک های مشخص شده زمین هایی را به اهالی روستا واگذار و خود بنیاد مسکن نیز اقدام به ساخت منازل مسکونی برای اهالی کرد.
از آن زمان در سال 1365 تاکنون مردم ساکن روستای وحدت آباد با مراجعه مکرر به بنیاد مسکن و بخشداری بردخون خواستار حل مشکل سنددار کردن منازل مسکونی خود هستند زیرا این وضعیت باعث شده که امکان هر گونه خرید و فروش خانه، استفاده از سند در زمینه ضمانت برای دریافت تسهیلات بانکی، گرفتن امتیاز و حق انشعاب برق، آب و گاز برای آنان امکان پذیر نباشد.
یکی از ساکنان وحدت آباد در باره مشکلات اهالی روستابه خبرنگار ایرنا گفت: درسال 65 که ساکن این منطقه شدیم حرفی از خرید زمین ها نبود و مردم هریک برحسب نیاز قسمتی از زمین ها را حصارکشی و اقدام به ساخت و ساز کردند.
علی عادلی راد افزود: در زمان حاضر بنیاد مسکن به دلیل زیاد بودن مساحت خانه های مردم حاضر به صدور سند برای منازل مسکونی آنان نیست.
یکی دیگر از اهالی روستای وحدت آباد گفت: درمدت 30سال سکونت در این روستا همه مردم در زمین ها اقدام به کشت درخت و حفرچاه و ساخت خانه کردند و هزینه های زیادی متحمل شدند و اکنون توان مالی برای خرید زمین خانه خود از دولت را و پس دادن زمین ها هم ممکن نیست.
رحمان اسماعیلی افزود: بنیاد مسکن آن زمان زمین را در اختیار مردم گذاشت و حتی پرداخت وام و تامین مصالح ساختمانی به مردم کمک کرد و مردم قدردان این حمایت ها هستند اما خانه ها ما سند مالکیت ندارد و ماهم توان خرید زمین را نداریم.
دهیار روستای وحدت آباد گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به این دلیل که مردم روستا بیش از محدوده مالکیت خود زمین تصرف کرده اند از ارائه سند زمین به اهالی روستا خودداری می کند.
علی عباسی نیا افزود: بخشی از حیاط یک فرد روستایی خانه مسکونی است و بخش دیگر آن باغچه هایی است که متناسب با نیاز روستانشینان و تأمین نیازهای خود به کشت درخت مانند نخل و سبزیجات اختصاص یافته و بخش دیگر نیز به نگهداری دام و طیور اختصاص می یابد.
وی اضافه کرد: اراضی که بنیاد مسکن به عنوان رایگان برای مردمی که دست به گریبان بحران سیل بوده اند مشخص کرده تناسبی با نیاز آنان ندارد و بسیار ناچیز است و از طرفی قیمت هر متر مربع زمینی که به عنوان بخش دیگر زمین های تحت تملک خانوارها و به عنوان حیاط خانه ها توسط بنیاد در نظر گرفته شده بسیار بالاست و امکان خرید آن برای خانوارها وجود ندارد.
وی ادامه داد: ارزش زمین در روستای محروم وحدت آباد با قیمت اعلامی بنیاد مسکن برای اهالی مقرون به صرفه نبوده و در توان آنان نیست.
سرپرست بخشداری بردخون گفت: پس از سیل سال 1365 سه روستای بخش بردخون از مسیر سیل جابه جا شد و ستاد مدیریت بحران وقت تصمیم به واگذاری زمین به مردم سیل زده کرد.
علی یزدان شناس افزود: متولی انجام واگذاری زمین به مردم سیل زده با جانمایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دیر بود که طبق روال زمین های واگذارشده می بایست از بنیاد مسکن خریداری شود.
وی گفت: مردم از خرید زمین و عقد قرارداد واگذاری زمین ها خودداری کردند و در زمان حاضر بنیاد مسکن پیشنهاد داده که آن مقدار معین با قیمت منطقه ای و اضافه برآن را مردم با قیمت کارشناسی خریداری کنند تا مراحل صدور سند مالکیت آنان پیگیری شود.
سرپرست بخشداری بردخون اضافه کرد: از طرف دیگر اداره منابع طبیعی سند ثبتی زمین های یادشده را ندارد
تا بتواند به بنیاد مسکن انتقال دهد و بنیاد سند تفکیکی تهیه و به مردم واگذار کند.
سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان دیر گفت: بنیاد مسکن 450 مترمربع زمین بصورت رایگان به هر یک از خانوارهای روستای وحدت آباد واگذار کرده است.
آرمان جلایی افزود: هر مقدار زمین اضافه بر 450 مترمربع را مردم باید به قیمت هر مترمربع 200 هزار ریال از بنیاد مسکن خریداری کنند تا مشکل صدور سند آنان برطرف شود.
وی گفت: اراضی واگذاری به مردم از طرف منابع طبیعی به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صورت گرفته و بنیاد هم به مردم واگذارکرده است و از مردم درخواست داریم که برای سند دارکردن اراضی خود اقدام کنند زیرا بنیاد آماده تعامل با مردم در این زمینه است.
روستای وحدت آباد با90 خانوار و با جمعیتی نزدیک به 500 نفر در بخش بردخون واقع شده و تعداد زیادی از مردم این روستا تحصیلکرده دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هستند.
7207/6043**
خبرنگار: عباس بحرانی** انتشاردهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.