به گزارش ایرنا، صاحبان شناورهای سفاری در اعتراض به آنچه محدودیت ها و سخت گیری های مصوبه جدید ساماندهی کالای همراه ملوان (ته لنجی) عنوان می کنند، از تخلیه بار خودداری کرده و خواستار بازنگری و اصلاح
این مصوبه هستند.
تخلیه نشدن کالاهای همراه ملوان باعث کمیاب شدن و گرانی این اجناس و خالی شدن مغازه های فروشنده کالای ته لنجی در بندرهای استان بوشهر شد که تجمع ها و تعطیلی بازار در برخی بندرهای این استان ازجمله گناوه، دیلم، دیر، ریگ و دلوار را در پی داشت.
با پیگیری های مسئولان و نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در ماههای اخیر برای حل مشکل بوجود آمده در زمینه تخلیه کالای همراه ملوان و اصلاح مصوبه دولت در این زمینه، در روز چهارشنبه هفته گذشته
با همکاری و تعامل ایجاد شده میان صاحبان و ملوانان شناورهای سفاری، بازاریان و مسئولان و عده و برخی ارفاق های در نظر گرفته شده به دستور مسئولان برای ملوانان، تخلیه بار شناروها در بندرهای این استان از جمله گناوه و دیلم و دیر بصورت محدود از سرگرفته شد و اکنون به روال عادی گذشته بازگشته است.
فرماندار دیر استان بوشهر گفت:به همت مسئولان و همکاری صاحیان ملوانان شناورهای سفاری کار تخلیه بار طبق مصوبه جدید ساماندهی کالای همراه ملوان از امروز در این بندر آغاز شد.
حمزه اعتماد روز شنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: ساحل نشینان دیری مردم ولایتمدار و تابع نظام جمهوری اسلامی هستند و هرگز اجازه سوء استفاده به دشمنان نظام نخواهند داد.
فرماندار دیر یادآورشد: در زمان حاضر حدود 180 شناور سفاری در این بندر فعالیت دارند.
بندر دیر(DAYYER) از بنادر فعال تجاری استان بوشهر بشمار می آید.
فرماندار گناوه نیز گفت: تخلیه شناورهای سفاری در گمرک این بندر که از چند روز پیش آغاز شده مقطعی نیست و مستمر ادامه خواهد داشت و مردم نباید نگران و دغدغه ای داشته باشند.
سیدعلی پاک نژاد روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران این شهرستان افزود: مردم نباید به شایعه هایی که در فضای مجازی و محافل مبنی بر مقطعی بودن تخلیه کالاها و قطع شدن آن مطرح می شود، توجه کنند و هرزمان نیز خللی در روند آن بوجود آمد بموقع برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه مطالبه گری حق مردم است و در کنار آنان هستیم، از اقشار مختلف مردم این شهرستان ازجمله لنجداران و بازاریان خواست به مسئولان که همه تلاش و کار خود را برای حل مشکل بوجود آمده بکار بسته اند اعتماد کنند و مغازه داران بدون دغدغه به کسب وکار بپردازند و مغازه های خود را روی شهروندان و مسافران از نقاط مختلف کشور باز کنند.
فرماندارگناوه گفت: تعطیل کردن مغازه ها تنها به سود عده ای فرصت طلب است که قصد ضربه زدن و از رونق افتادن بازار این شهرستان گردشگر پذیر را که معروف و زبانزد عام و خاص است، دارند.
وی با بیان اینکه مصوبه جدید کالای همراه ملوان در کنار معایب، دارای محاسن خوبی برای ساحل نشینان است، افزود: با اجرای مصوبه جدید کالای همراه ملوان به سمت قانون گرایی سوق داده شده و بسیاری از دغدغه و نگرانی های مردم که با آن سالیان سال گریبانگیر بودند برطرف شده و معایب آن نیز با نگاه کارشناسی به اطلاع مقام های مربوطه در مرکز رسانده شده است.
وی بیان کرد: مردم مطمئن باشند که دولت در فکر زندگی ومعیشت آنان است و استاندار بوشهر به همراه مسئولان شهرستان بجد پیگیر برطرف کردن خواسته ها و مطالبه گری مردم این دیار هستند.
شهرستان ساحلی گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد که شغل عمده مردم آن به دریا وابسته است.
شناور های سفاری به لنج های چوبی گفته می شود که در بندرهای جنوبی کشور بویژه استان بوشهر به جابه جایی کالا میان این بندرهای و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس می پردازند.
براساس مصوبه جدید ساماندهی کالای همراه ملوان مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول یک سال) 100 میلیون ریال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند.
پیش از این مصوبه میزان قانونی و اسمی کالای همراه ملوان در هر سفر برای یک ملوان 40 میلیون ریال بود اما در عمل و اجرا ملوانان بسیار فراتر از این میزان کالای خارجی در هر سفر بدون پرداخت عوارض گمرکی در قالب ته لنجی وارد می کردند.
با اجرای مصوبه ساماندهی ته لنجی اگرچه این میزان بطور قانونی برای هر ملوان نسبت به قبل 2.5 برابر شده است، ولی با توجه به اینکه مصوبه جدید بصورت دقیق و با نظارت اجرا می شود و ملوانان برای واردات در قالب مصوبه تنها به ارزش 100 میلیون ریال می توانند کالا وارد کنند و از واردات بیشتر آنها جلوگیری می شود، ناراضی هستند.
یکی از مزیت های مصوبه ته لنجی فراهم شدن امکان جابه جایی این کالاها در سطح استان بوشهر و جمع شدن خودرهای شوتی ( خودروهای سورای تندرو که کالای قاچاق حمل می کنند و باعث حوادث زیادی در جاده ها می شوند) از سطح جاده های این استان است.
با وجود گذشت بیش از 2 ماه از زمان آغاز اجرای مصوبه ته لنجی اما تاکنون به دلیل مخالفت ملوانان و صاحبان شناورهای سفاری و خودداری آنها از سفر دریایی در عمل این مصوبه در استان بوشهر محقق نشده است.
هیات وزیران درجلسه 18/ 5/ 1396 به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن وتجارت و به استناد اصل یکصدوسی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را در 18 ماده مصوب کرد.
براساس ماده 7 این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجاز هستند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف 100 میلیون ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (3) ماده (1) این آیین‌نامه استفاده کنند.
براساس تبصره 2 ماده 7 این آیین نامه نیز معافیت‌های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر 6 نفر، برای201 تا 350 تن حداکثر هفت نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می‌ شود.
در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6سفر است سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور است.
بندر گناوه در شمال استان بوشهر بیش از یکهزار فروند شناور باری دارد که با سفر به کشورهای عرب حوزه جنوبی خلیج فارس در امر دریانوردی فعالیت دارند و هر شناور در سفرهای دریایی هشت تا 10ملوان را به همراه دارد.
بازارگناوه که برپایه کالاهای وارداتی به این بندر و دادو ستد این اجناس شکل گرفته دارای دهها مجتمع تجاری با بیش از چهار هزار باب مغازه است.
بیش از ۲ هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارد که هرکدام از این لنج‌ها بین ۶ تا 8 ملوان دارند و بیش از ۱۲ هزار نفر بطور مستقیم در شناورها اشتغال دارند.
۳۵ تا ۴۰ هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می کنند که با این احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود ۱۶۰ هزار نفر از جمعیت استان از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.
7207/6164**
خبرنگاران: نعمت الله بهروزی و عباس بحرانی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.