به گزارش ایرنا، مهدی کریمی روزشنبه دربازدید از طرح های مرتع داری چهار راه بی بی حکیمه در حوزه شهرستان دیلم افزود: با توجه به بازدیدهای انجام شده از این منطقه، عملیات احیایی صورت گرفته و اقدام اجرایی مرتعداران نیز که بیشتر مبتنی بر استفاده از دانش بومی و روش های کارشناسی شده توسط همکاران صورت گرفته، موفقیت چشمگیری داشته و قابل تقدیر است.
وی اضافه کرد: بهره برداران در این منطقه از بذرها و نهال های بومی و سازگار برای کپه کاری و کاشت در چاله و هلالی ها استفاده کرده اند.
وی بااشاره به نقش بهره برداران در حفظ مراتع اظهارکرد: مکان هایی که توسط عشایر برای گونه متناسب با شرایط طبیعی انتخاب شده، می تواند ضمن ایجاد غنای پوشش گیاهی در مرتعی کامل فقیر با شرایط آب وهوایی نامناسب و خاک کم حاصلخیز به عنوان الگوی مشارکت در سایر نقاط مطرح شود.
کریمی افزود: منابع طبیعی، براساس سیاست های سازمانی، حفاظت از پوشش گیاهی و بهره برداران را تحت حمایت قرار خواهد داد و در حد مقدور با انعقاد قرارداد حفاظت مشارکتی در زمینه تامین سوخت جایگزین و سایر مساعدت ها تلاش و همکاری کند.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دیلمگفت: طرح مرتع داری چهارراه بی بی حکیمه که درسال 1386 تهیه و در سال 1390 قرارداد آن منعقدشد به مساحت 6 هزار و 580 هکتار اجرایی و دارای 9 بهره بردار عشایر است.
غلامحسین آقاجری افزود: دراین طرح حدود 300 هکتار از مرتع قرق و حدود 800 هلالی آبگیر با کاشت بذر قیچ، هلپه و کنار ایجاد شده است.
وی بااشاره به تلاش های بهره برداران عشایر مستقر در این مرتع اظهارکرد: حدود 5 هکتار نهال کاری در هلالی های آبگیر توسط عشایر در چهارراه بی بی حکیمه ایجاد و از آنان مراقبت و نگهداری می شود و حدود 40 هکتار کپه کاری با بذر قیچ و هلپه و لگجی در سال گذشته تاکنون انجام و موفقیت آمیز بوده است.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری دیلم گفت: حفاظت و حراست از مراتع باید برای بهره برداران در اولویت قرار گیرد.
شهرستان دیلم در منتهی الیه شمالی استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.