به گزارش ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز پنجشنبه در نشست با فرمانداران شهرستان های دیلم و گناوه و نماینده حوزه انتخابیه در مجلس در منطقه نفتی بهرگان بوشهر افزود: مشکل بزرگی که داریم این است که وقتی قرار است درصدی از درآمد نفت به مناطق نفت خیز اختصاص یابد، نمایندگان غیر نفت خیز در مجلس شورای اسلامی به این مهم رای نمی دهند و این اشتباه راهبردی است زیرا می خواهیم با مردم این مناطق زندگی کنیم و ارتباط داشته باشیم.
وی با بیان اینکه نیروهای اقماری یکی از مشکلاتی که تبدیل کردن وضعیت آنان به ثابت و ساکن نیز دنبال می شود، گفت: بهبود وضعیت نیروهای انسانی عملیاتی و واحدهای بهره برداری واقعی در فلات قاره و مناطق نفت خیز در اولویت برنامه های وزارت نفت قرار دارد.
زنگنه اظهارکرد: در دوره ای که وزیر نبودم، در عسلویه همه را اقماری کردند که ساکن کردن آنان سخت و دشوار است.
وی با اشاره به اینکه با مریضی های ساختاری سنتی روبرو هستیم که از این به بعد باید تلاش می کنیم ادامه پیدا نکند، گفت: دراین ارتباط ساعت ها جلسه برگزار شده که چه کاری صورت گیرد تا مردم و مجموعه نفت با هم زندگی کنند و مشکلات بوجود آمده را حل کنیم.
وزیر نفت اظهارکرد: عوارض آلایندگی مناطق نفتی را نیز دنبال خواهم کرد.
وی گفت: با هر کاری که به نفع شهرستان های گناوه و دیلم باشد، موافقم و از هیچ کوششی فروگذاری نخواهم کرد و درخواست های نماینده حوزه انتخابیه و فرمانداران شهرستان های گناوه ودیلم و ائمه جمعه را بجد بررسی و پیگیری خواهم کرد.
نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: ارایه سوخت بی کیفیت در جایگاه های این استان باعث نارضایتی و اعتراض هم استانی ها شده است.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: سوختی که در زمان حاضر از ماهشهر به این استان فرستاده می شود کیفیت ندارد که پیشنهاد می شود از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تامین شود.
وی اظهارکرد: با توجه به اینکه سوخت شناورهای بنادر این استان با نرخ بین المللی محاسبه و بر لنجداران فشار زیادی وارد می شود از وزیر نفت انتظار داریم که در محدوده آبهای داخلی این سوخت با نرخ داخلی محاسبه شود.
خدری گفت: درصورت تحقق این راهکار، بخشی از مشکلات معیشتی مردم که در قبال ساماندهی ته لنجی ایجاد شده حل می شود.
نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس شورای اسلامی افزود: جاده بین منطقه نفتی گوره و امام حسن به طول 13 کیلومتر وجود دارد که مطالعه آن انجام شده و نیاز به بهسازی و اصلاح دارد و درصورت تامین اعتبار کمک شایانی به مناطق عملیاتی نفت می کند.
خدری افزود: با توجه به وجود پایانه های نفتی، فلات قاره و مناطق نفت خیز در حوزه انتخابیه انتظار می رود حداقل یک دفتر پشتیبانی در مناطق دیلم و گناوه دایر شود تا هم در صورت شرایط بحرانی، مشکل بموقع حل و پاسخگویی به مسایل امور مردم و ادارات داده شود.
وی گفت: باتوجه به اینکه فاصله بندر بوشهر تا جزیره خارگ حدود 56 کیلومتر و بندرریگ با این جزیره 25 کیلومتر است دایرکردن یک اسکله پشتیبانی دراین بندر بدلیل نزدیکی ضرورت دارد تا در زمان بحرانی و غیربحرانی خدمات بسیار خوبی به این منطقه نفتی ارایه شود.
نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: درحالیکه پیمانکارانی که از منطقه بهرگان استفاده می شود غیربومی است، نیروهای بومی وجود دارد که سابقه 25 سال کاری دارند اما درزمان حاضر گزینش و اخراج می شوند.
وی گفت:برخی مدیران تحت مجموعه نفت در بهرگان توسعه فکری و تعامل وجود ندارد و یک دیوار بین بهرگان و فلات قاره کشیده شده که انتظار داریم این دغدغه برطرف شود.
خدری افزود: در منطقه نفتی بهرگان پزشک وجود دارد که بیکار نشسته و چندین بار درخواست شده که مردم بندر امام حسن را روزی یک بار درمان کند و هواپیما بدون سرنشین تردد می کند اما حاضر نیست که بیماری را به تهران انتقال دهد.
فرماندار دیلم دراین نشست گفت: این شهرستان دارای موقعیت و قابلیت های فراوان و میزبان بخش قابل توجهی از تاسیسات مهم و حیاتی نفت وگاز است.
حسن اسماعیلی افزود: منطقه نفتی بهرگان، تلمبه خانه گوره، نمک زدایی بی بی حکیمه2، تزریق گاز سیاهمکان، ان جی ال 1300، سکوهای نفتی سروش، بهرگانسر و نوروز از جمله مناطق نفتی در این شهرستان است که انتظار می رود مجموعه نفت در مقوله های مهم از جمله اشتغال و ایفای مسئولیت های اجتماعی توجه و اهتمام بیشتری به این شهرستان داشته باشد.
وی، احداث راه ارتباطی بندر امام حسن - گوره که ارتباط 14 روستای تابعه را فراهم می کند، احداث راه دیلم به منطقه نفتی بهبهان بطول 25 کیلومتر، صدور مجوز برای استفاده از ایرلاین بخش خصوصی از فرودگاه بهرگان برای توسعه و پیشرفت شهرستان و بهره مندی مردم ، استقرار دفتر پایانه های نفتی مناطق نفت خیز جنوب، تکمیل مجتمع نیمه تمام فرهنگی هنری امام حسن، احداث چمن مصنوعی زمین فوتبال ورزشگاه امام حسن، اختصاص اعتبار برای تجهیز مراکز فنی وحرفه ای دیلم و امام حسن، اختصاص سهمیه پروازی برای ساکنان محلی از عمده مطالبه های مردم این شهرستان است.
فرمانداردیلم گفت: ضرورت تجدید نظر در آیین نامه ساماندهی کالای ته لنجی، تعهد وزارت نفت به اجرای مصوبه جذب 50 درصدی نیروی بومی، توجه به مقوله های فرهنگی اخذ عوارض حق آلایندگی و فرودگاهی و تعامل بیشتر مسئولان نفت و گاز بویژه فلات قاره بهرگان با مسئولان از دغدغه ها و مشکلات این شهرستان است.
فرماندارگناوه گفت: این شهرستان ازلحاظ وسعت و جمعیت سومین شهرستان استان بوشهر و از نقاط نفت خیز قدیمی در کشور و شاهرگ حیاتی محل عبور خطوط لوله نفتی به جزیره خارگ است اما از امتیازات لازم از مناطق نفتی بهره مند نشده است.
سیدعلی پاک نژاد افزود: پرداخت حق آلایندگی، دایرشدن دفتر پایانه های نفتی، استقرار مرکز پشتیبان جزیره خارگ، تعیین و تکلیف زمین های ساکنان روستای سربست و میدان امام علی(ع)، اعتبار لازم به جاده گناوه گوره و گچساران و گناوه میشان، ایجاد دانشکده نفت، استخدام نیروهای بومی و محاسبه سوخت شناورها به نرخ داخلی از عمده مطالبه های مردم این شهرستان از وزارت نفت است.
امام جمعه دیلم گفت: زنگنه از وزیران توانمند در دولت تدبیر وامید است و همیشه حامی دولت بوده ام.
حجت الاسلام سیدابوالحسن حسینی بوشهری افزود: مسئولان نفتی منطقه باید با مسئولان این شهرستان تعامل داشته باشند و خود را جدا از مردم ندانند.
وی گفت: مردم این مناطق که همواره حامی نظام و انقلاب هستند باید نگاه خاصی به آنان بویژه در رفع مشکلات معیشتی شود.
امام جمعه دیلم یکی از مشکلات اخیر این شهرستان آیین نامه کالای همراه ملوان عنوان کرد و افزود: ته لنجی راهی برای امرارومعاش مردم این منطقه است و نباید انگ قاچاق به آن زده شود.
وی اظهارکرد: حدود 3 ماه است که مردم در تامین مایحتاج خود در تنگنا قرار گرفته اند و انتظار داریم برای رسیدگی و حل این مشکل هیاتی از طرف رئیس جمهوری به این منطقه عزیمت کند.
حجت الاسلام سیدمحمد موسوی امام جمعه بندرامام حسن دیلم نیز با تقدیر از تلاش های به عمل آمده توسط منطقه نفتی بهرگان در ارتباط با فعالیت های فرهنگی خواستار نگاه بیشتری به مسایل فرهنگی فرزندان کارکنان این منطقه شد.
شهرستان های گناوه ودیلم در شمال استان بوشهر قرار دارد که تاسسیات نفتی و گازی فراوانی در جوار این مناطق قرار دارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.