به گزارش ایرنا، اسکله خورخان بردخون از مصوبات سفر استانی دولت دهم بود که توسط وزیر جهاد کشاورزی وقت کلنگ آن به زمین زده شد اما به دلایلی عملیات اجرایی آن ادامه نیافت تا اینکه با پیگیری شیلات و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ساخت این اسکله در خرداد 94 آغاز شد.
یکی از صیادان بردخونی در تماس با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در دیر گفت: اسکله خورخان آرزوی دیرینه مردم بردخون بویژه صیادان بوده است تا بتوانند با داشتن آن پناهگاه امن برای شناورهای خود داشته باشند.
حمید درویشی افزود: پس از انقلاب مسئولان زیادی به مردم قول ساخت اسکله دادند اما عملی نشد تا اینکه 2 سال پیش کاراحداث اسکله بردخون آغاز شد اما تاکنون به بهره برداری نرسیده و امیدواریم که مانند همه مناطق ساحلی اسکله ای داشته باشیم.
وی گفت: صیادان بردخون ازبابت نداشتن اسکله و موج شکن متحمل خسارت های جانی و مالی زیادی شده اند و مسئولان باید هر چه زودتر این اسکله را به بهره برداری برسانند.
این صیاد بردخونی ادامه داد: بردخون سالها پیش گمرک داشته اما امروز خورخان و دریای بردخون شاهد خداحافظی صیادان ازشغل صیادی و رفتن به کارهای دیگراست و اگر فکری به حال اسکله و خواسته های صیادان نشود درآینده نزدیکی خبری از صیادی دراین منطقه نیست.
یکی دیگر از اهالی بردخون گفت: مدتی است که کار ساخت اسکله این بندر تعطیل شده و هیچ کاری صورت نمی گیرد و ازمسئولان می خواهیم به فکر صیادان بویژه در بخش بردخون باشند زیرا در صورت ادامه روند کنونی ناچاریم برای امرار معاش، صیادی را رها کرده و به دنبال مشاغل دیگر برویم.
علی غلامی افزود: به علت نبود اسکله مناسب و کمبود ذخایر دریایی در سال های اخیر برخی صیادان بیکار و خانه نشین شده اند و توان اداره زندگی خود را ندارند.
این صیاد بردخونی ادامه داد: کار ساخت اسکله و موج شکن باتلاش ها و پیگیری های مسئولان و دلسوزان آغاز شد اما روند کار به کندی و سختی پیش می رود و گاهی هم متوقف می شود.
وی افزود: آرزوی دیرینه مردم بردخون داشتن اسکله است و در این مدت تلاش های زیادی کرده اند تا شایداسکله یا موج شکنی در خورخان احداث شود و رنج و زحمت صیادان پایان یاید.
مسئول تعاونی صیادان بردخون گفت: احداث اسکله و موج شکن خورخان مایه امیدواری صیادان منطقه شد اما مسئولان باید برای ادامه و تکمیل این طرح ملی تلاش بیشتری کنند.
حسین طاهری پور افزود: با وجود امواج زیاد در زمان توفانی شدن دریا و بادهای موسمی در منطقه به علت نبود اسکله برای پهلوگیری قایق ها صیادان با مشکل روبرو هستند.
وی گفت: بیش از200قایق در منطقه بردخون در زمینه صید و صیادی فعالیت می کنند اما به دلیل مقرون به صرفه نبودن صیادی در سال های اخیر برخی اقدام به فروش قایق های کرده اند.
امام جمعه بردخون گفت: هم اکنون تنها بخش ساحلی استان بوشهر که اسکله ندارد بخش ۱۰ هزار نفری بردخون است که مسئولان باید برای حل مشکلات مردم تلاش بیشتری کنند.
حجت الاسلام سید حسین رکنی حسینی افزود: علاوه بر نبود اسکله که مشکل اساسی برای صیادان است نبود راه دسترسی به محل پهلوگیری قایق های صیادی نیز برای مردم مشکل شده و صیادان برای رساندن سوخت به قایق های خود آن را بر دوش حمل می کنند و با سختی زیاد آن را به محل پهلوگیری قایق ها می رسانند.
وی اظهارداشت: طرح احداث اسکله خورخان باید با سرعت و جدیت بیشتری دنبال شود و به بهانه نبود بودجه و اعتبار طرح رها نشود و انتظار هم داریم مسئولان از حق مردم دفاع و مردم نیز احساس مسئولیت کنند تا مشکلات برطرف شود.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری دیر گفت: احداث اسکله و موج شکن خورخان یکی از طرح های عمرانی و ملی دارای اهمیت بالایی برای اجراست که در زمان حاضر اسکله، راه دسترسی، محوطه سازی و ساختمان های بندر در دست اجراست.
علی یزدان شناس افزود: عملیات خاک 90 درصد اجراشده و از 149 شمع طراحی شده در این طرح 9 شمع آن کوبیده شده است.
وی گفت: اجرای ساختمان ها و تاسیسات پسکرانه آن باقی مانده که با تامین اعتبار اجرا خواهد شد.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرمانداری دیر اظهارداشت: احداث موج شکن خورخان از آرزوهای دیرینه مردم بردخون بویژه صیادان این منطقه بوده که نیاز است این طرح با سرعت بیشتری به کار خود ادامه دهد.
رئیس شیلات بندر دیر گفت: با توجه به اینکه خورخان نزدیک ترین منطقه به بهترین و مهم ترین صید گاه استان بوشهر (مطاف) است و در منطقه مطاف جزر و مدهای بسیار شدید وجود دارد و در زمان توفانی شدن دریا شناورهای موجود در این منطقه احتمال دارد دچار حادثه شوند که این اسکله به عنوان یک پناهگاه استفاده کنند.
وی گفت: قایق های صیادی که در منطقه خورخان مستقر هستند در موقع جزر برای رفتن به دریا و موقع تخلیه محصول صید شده خود دچار مشکلات زیاد هستند و به خاطر اینکه صیادان باید مسافتی در زمستان و تابستان تا رسیدن به شناور خود در آب راه بروند دچار بیماری در ناحیه پاها می شوند به همین دلیل احداث اسکله خورخان یکی از ضروریات این منطقه است.
رئیس شیلات بندر دیر افزود: هم اکنون ٧٣ فروند قایق صیادی به همراه ١٥ فروند قایق تفریحی و بیش از ٥٠ قایق بدون مجوز در این منطقه به همراه بیش از ٤٠٠ نفر صیاد فعال هستند.
بردخون با 10 هزار نفر جمعیت در فاصله 150 کیلومتری جنوب مرکز استان بوشهر قراردارد که جزایر تهمادو، ام الگرم و نخیلو از جزایر مهم و گردشگری این استان در این منطقه واقع است.
7207/6043**
خبرنگار: عباس بحرانی** انتشاردهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.