به گزارش روز جمعه ایرنا، روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر به نقل از جهانگیر کدخداپور افزود: مطالعات طرح سد دالکی در سال 1388 آغاز و در سال 1392 قرارداد عملیات اجرای زیرساخت آن از طریق فاینانس داخلی به پیمانکار واگذار شد.
وی اضافه کرد: به علت بروز مشکلات مالی در آن برهه زمانی، تامین مالی طرح بخوبی انجام نشد و در سال 1395ناچار به تعویض پیمانکار شدیم.
نماینده مجری طرح سد دالکی با معرفی قرارگاه خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار جدید طرح بیان کرد: همزمان با جایگزینی پیمانکار، اجرای بدنه سد و تاسیسات وابسته آن نیز در دستورکار قرار گرفت که پس از برگزاری مناقصه، این قسمت از طرح نیز به پیمانکار جدید (قرارگاه خاتم الانبیا) واگذار شد.
کدخداپور گفت: هم اکنون با وجود آنکه پیمانکار فعالیت های خوبی برای تجهیز کارگاه و عملیات اجرایی در جبهه های مختلف داشته است اما به علت برخی از مشکلات بویژه تامین نشدن اعتبار لازم برای تعهدات کارفرما در بخش کسورات قراردادی، بیمه و پرداخت هزینه های نظارت، طرح با کندی سرعت روبرو شده است.
وی افزو.د: تامین برق و آب 2 مشکل عمده پیش روی طرح قرار دارد که برای تامین برق از طریق شرکت توزیع برق استان پیگیر حل این موضوع هستیم و برای تامین آب نیز با توجه به ناکافی بودن حجم آب خط انتقال کازرون برای استفاده شهرها و روستاهای حاشیه آن، ناچار به تجهیز کارگاه به دستگاه آب شیرین کن شده ایم که عملیات اجرایی آن نیز در دشت اجراست.
نماینده مجری طرح سد دالکی اضافه کرد: اگرچه مشکلاتی از قبیل سیلاب سال گذشته نیز عوامل تأخیر در اجرای پروژه است اما امیدواریم که بتوانیم با سرعت عمل پیمانکار، تاخیر های پیش آمده را جبران کنیم و این طرح طبق برنامه زمان بندی پیش بینی پایان یابد.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر گفته بود: ساخت سد دالکی، بسته آبیاری منطقه شامل شبکه های آبیاری، کانال های انتقال و سد انحرافی را کامل می کند و هم اکنون کارگاه ساخت آن در همه جبهه ها فعال است.
شاهپور رجایی، با اشاره به سابقه تاریخی منطقه دالکی در بهره برداری از شبکه های آبیاری افزود: عملیات اجرایی سد دالکی تحت یک پیمان به ارزش چهار هزار میلیارد ریال با قرارگاه خاتم الانبیا منعقد شده است.
رجایی اضافه کرد: هم اکنون بیشترین تمرکز اجرای طرح بر تکمیل زیرساخت های سد متمرکز شده و اولین اولویت، عملیات اجرای تونل های انحرافی است که تلاش می شود سیستم انحرافی سد طبق برنامه زمان بندی یک ساله به پایان برسد و امکان اجرای بدنه سد فراهم شود.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر با ابراز رضایت نسبت به روند پیشرفت تجهیز کارگاه گفت: بخش های تجهیزاتی کارگاه شامل سنگ شکن، بچینگ ها، سایت های اداری و پشتیبانی، تامین آب، جاده دسترسی و تجهیز کارگاه ها درحال فعالیت هستند و این کارگاه در آینده نزدیک به کارگاه عملیاتی تبدیل می شود.
وی یادآورشد: نزدیک به 350 سال پیش به همت مردانی سخت کوش، کانال حاج مهدی و شبکه آبیاری دالکی شروع به فعالیت کرده و مردم، بهره برداری از شبکه را در قالب تشکل هایی اداره می کردند.
مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر اضافه کرد: با پایین آمدن سطح آب رودخانه دالکی، وزارت نیرو اقدام به ساخت سد انحرافی سرقنات و کانال های آبیاری حاج مهدی 1 و 2 را بتنی کرد.
رجایی افزود: شبکه آبیاری دالکی به وسعت هشت هزار و 400 هکتار با کشت غالب نخلستان از جمله محدود شبکه های آبیاری کشور است که بشتر کانال های آن بتنی شده است.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات عدیده مردم این منطقه کمبود آب رودخانه دالکی در فصل آبیاری و گرم سال و از طرفی هدررفت و تخلیه حجم زیاد آب بدون استفاده به دریا، در فصل بارندگی ها و زمستان است.
رجایی با اشاره به اهمیت این طرح بزرگ آبی خاکی برای استان بوشهر بیان کرد: ارزیابی و برنامه ریزی اولیه، استفاده از آب سد دالکی، تنها برای بخش کشاورزی و تامین حقابه های پایین دست بود اما با توجه به پایداری جریان و آبدهی مناسب رودخانه دالکی، تلاش می شود بخشی از آب شرب استان، بویژه شهرستان دشتستان ازاین محل تامین شود.
سد دالکی از نوع خاکی با هسته آسفالتی و با ارتفاع 106 متر در فاصله 110 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد.
6043**
خبرنگار و انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.