محمد علی کوزه گری روز چهارشنبه در حاشیه نشست تخصصی مسئولان دبیرخانه های ستاد هماهنگی و پیشگیری مناسب سازی کشور در بوشهر در گفت و گو با ایرنا افزود: بیشترین شمار معلولان در کشور ناشی حوادث رانندگی درجاده ها هستند که علاوه بر معلولیت، خانواده های آنان نیز زیرپوشش بهزیستی قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: سازمان بهزیستی در زمان حاضر پنج میلیون مستمری بگیر دارد که از این شمار یک میلیون و 300 هزار نفر معلولان و از این جمعیت نیز 450 هزار معلول جسمی حرکتی هستند که در 790 مرکز شبانه روزی کشور نگهداری می شوند.
کوزه گری اضافه کرد: هدف از برگزاری این نشست ها جلب توجه مردم و مسئولان به توانمندی ها و نیازمندی های جامعه معلولان است.
وی تاکید کرد: تلاش می شود ضمن ارتقای خودباوری معلولان، مسئولان نیز به توانمندی آنان پی ببرند و بدانند که با برآوردن نیازمندی های آنان می توان از توانمندی و ظرفیت جامعه بهره مند شد.
کوزه گری گفت: معلولیت دارای علت های بسیاری است که اگر در پیشگیری از آن عوام گام برداریم معلولیت ها و معلولان کمتری در جامعه خواهیم داشت.
وی یادآور شد: سالانه 25تا 30 هزار فرزند معلول در کشور به دنیا می آید که در زمان حاضر سازمان بهزیستی با کمک دولت و مجلس دربخش پیشگیری تلاش های مشاوره قبل از ازدواج برای کاهش معلول زایی در کشور انجام داده است.
کوزه گری، برضرورت توجه تشکل ها به مطالبه گری در جامعه تاکید کرد و گفت: تشکل های غیردولتی و مردم نهاد باید با مطالبه گری دستگاه های اجرایی را وادار کنند که قوانین لازم را اجرا و نسبت به اجرای مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند.
وی بیان کرد: شرکت ها، نهادها و سازمان هایی که در جامعه ایجاد آسیب می کنند باید به مسئولیت اجتماعی خود شامل ساخت بیمارستان در جاده ها برای رساندن مصدومان در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی عمل کنند.
کوزه گری، در باره قانون مناسب سازی محیط گفت: سال ها از اجرای قانون جامع حمایت ازمعلولان می گذرد ولی آنچه انجام شده نسبت به انتظار ما خیلی کم است.
وی یادآور شد: در همه استانها ستاد پیگیری مناسب سازی محیط برای تشکیل شده و تشکل های مردم نهاد باید فعالتر و مطالبه گرتر دستگاههای اجرایی را نسبت به انجام وظایف خود مقید تر کنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.