محمدتقی منوچهری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به سطح زیرکشت گندم آبی و دیم استان که به ترتیب 15هزار و 500 هکتار آبی و 65هزار هکتار دیم است، برنامه موظفی و تعهد استان برای تامین بذر مورد نیاز دو سوم این زمین ها هفت هزار و 500 تن است.
وی اضافه کرد: این درحالی است که سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در سال زراعی جاری تاکنون بیش از10 هزار تن بذر مورد نیاز کشاورزان این استان را تامین کرده است.
منوچهری افزود: از اوایل مهر بذرهای گواهی شده بر اساس جدول توزیعی درشهرستان ها توزیع و توسط عوامل توزیع در دسترس کشاورزان قرار گرفته است ولی به لحاظ نبود بارندگی و پیش بینی های هواشناسی مبنی بر خشکسالی کشاورزان رغبتی به خرید بذر نشان نداده و با شک و تردید اقدام کردند.
وی گفت: با شروع بارندگی کشاورزان گندم کار بلافاصله درخواست بذر کردند که با توجه به ظرفیت بوجاری شرکت های تولید و فرآوری بذر استان بوشهر امکان تحویل بذر به همه کشاورزان در یک بازه زمانی کوتاه وجود ندارد و این فرایند همچنان در دست اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: با توجه به نیاز و درخواست کشاورزان، شرکت های تولید کننده بذر علاوه بر تامین تعهدات سازمان، به میزان هزار تن بذر گواهی شده ارقام مناسب استان را از استان های خراسان شمالی و گلستان خریداری که بخشی از آن به استان حمل شده و مابقی در حال حمل است.
منوچهری گفت: با توجه به تاریخ کاشت مناسب گندم در استان، فرصت زمانی برای کاشت گندم در مناطق مختلف استان وجود دارد.
وی تاکید کرد: با توجه به وجود فرصت زمان لازم برای کاشت گندم به کشاورزان توصیه می شود ضمن رعایت میزان بذر مصرفی 220 کیلوگرم در هکتار برای زمین های آبی و 120 کیلوگرم در هکتار برای زمین های دیم، از مصرف بالاتر از فرم استاندارد خودداری و با رعایت تمام توصیه های فنی اقدام به کشت کنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.