عبدالحمد خواجه ییان روز شنبه به مناسبت روز جهانی ایدز درگفت وگو با ایرنا افزود: از مجموع افراد یادشده اکنون 161 نفر وارد فاز پیشرفته بیماری شده اند و 161 نفرنیز فوت کرده اند.
وی با بیان اینکه در استان بوشهرنخستین مورد ایدز در سال 1372 شناسایی شد یادآورشد:بررسی موارد نشان می دهد که اعتیاد تزریقی 78 درصد ، برقراری روابط جنسی 14.5درصد و انتقال از مادر به کودک یک و درصد 6.5 درصد موارد راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد ابتلا از راه خون و فرآورده های خونی تاکنون گزارش نشده است .
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اضافه کرد:علیرغم گذشت بیش از سه دهه از شناسایی نخستین مورد بیماری ایدز در جهان ، این بیماری هنوز نه تنها بعنوان یک معضل مهم بهداشتی بلکه در قالب یک مشکل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیچیده، جامعه بشری را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی گفت: اگرچه با تلاش های شبانه روزی دانشمندان موفقیت های نسبی در تشخیص و درمان مبتلایان حاصل شده ولی هنوز درمان قطعی موثر و یا واکسنی برای بیماری کشف نشده است.
خواجه ییان افزود: بیماری ایدز در صورت رعایت یکسری دستورات بهداشتی و خودداری از رفتارهای پرخطر به سادگی قابل پیشگیری است.
وی یادآورشد: باتوجه به اینکه راههای انتقال بیماری محدود و غالبا ریشه در رفتار فرد دارد اهمیت آگاهی جامعه و بویژه قشر جوان و نوجوان بعنوان گروه در معرض خطراز راههای انتقال و پیشگیری ایدز بخوبی روشن می شود. این مقام بهداشتی اضافه کرد: تنها راههای انتقال بیماری که تاکنون شناخته شده اند شامل انتقال از طریق خون و فرآورده های خونی آلوده، تزریق مشترک ، تماس جنسی و از طریق مادر به کودک در حین بارداری ، زایمان و شیردهی است.
وی گفت:در سالهای اخیر الگوی انتقال بیماری و در صد ابتلای زنان و مردان دچار تغییرات زیادی شده است به گونه ای که مهمترین راه انتقال که در ابتدا از طریق انتقال خون و فرآورده های خونی آلوده بود بتدریج به سمت اعتیاد تزریقی سوق پیدا کرد.
خواجه ییان اظهارداشت: اگرچه هنوزعمده ترین عامل گسترش همه گیری در ایران مصرف تزریقی مواد است ولی در چند سال اخیر نشانه هایی حاکی از افزایش نقش انتقال جنسی اچ آی وی در ایران رصد شده به گونه ای که سهم موارد شناسایی شده ابتلا از راه انتقال جنسی، به طور مداوم افزایش یافته است و نشانه هایی از رخداد روابط جنسی پرخطر در بین جوانان نیز مشاهده می شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ابتلای این گروه سنی از یکسو موجب ایجاد چالشهای بهداشت عمومی ، اقتصادی و اجتماعی در جامعه و از سوی دیگر باعث تضعیف نیروی کار و توسعه جامعه می شود بدیهی است ساختار خانواده و نحوه تعامل اعضای خانواده با یکدیگر نقش مهمی در پیشگیری از وقوع مخاطرات رفتاری مرتبط با اچ ای وی در سنین کودکی وجوانی خواهد داشت.
وی افزود:درچند سال اخیرشواهدی مبنی بر افزایش تعداد زنان مبتلا به اچ آی وی نیز مشاهده شده است هر چند هنوز تعداد کودکان مبتلا اندک است، ولی در صورت عدم گسترش مداخلات موثر پیشگیری، انتقال اچ آی وی از مادر به کودک می تواند مشکل زا شود .
خواجه ییان یادآورشد: انتقال اچ آی وی در ایران از راه انتقال خون، به طور کامل کنترل شده است و ضروری است اقدام های کنترلی با قوت بیشتر و بهره گیری از روزآمدترین امکانات ادامه یابد.
وی بااشاره به اینکه در حال حاضر 125 نفر از بیماران در استان بوشهر تحت درمان با داروهای ضد ویروسی هستندگفت: امروزه مهمترین استراتژی کنترل اپیدمی اچ آی وی ، مراقبت و درمان مبتلایان به بیماری است درصورتی که افراد مبتلا به اچ آی وی تحت درمان استاندارد ضد رتروویروسی قرار گیرند ، با کاهش تعداد ویروس در خون و ترشحاتشان )کاهش بار ویروسی( ضمن آنکه با کاهش چشمگیر عوارض بیماری می توانند زندگی سالم تری داشته باشند ، احتمال انتقال بیماری به سایرین نیز به حداقل ممکن می رسد .
خواجه ییان اضافه کرد: درحال حاضر 'درمان'یکی از موثرترین روش های 'پیشگیری' نیز شناخته شده است .
وی گفت:در برنامه جهانی کنترل ایدزسه هدف اصلی شامل 90 % افراد مبتلا شناسائی شوند، 90 % افراد شناسائی شده تحت درمان ضد رترویرسی قرار گیرند و در 90 % افراد تحت درمان ، بار ویروسی آنقدر کاهش یابد که غیر قابل اندازه گیری شود برای همه کشورها در نظر گرفته شده است .
این مقام مسوول تصریح کرد: بدیهی است این مهم تنها در صورتی میسر می شود که این افراد از بیماری خود مطلع بوده، برای دریافت خدمات مراقبت و درمان تمایل داشته و به این خدمات دسترسی داشته باشند و خدمات را به صورت مستمر دریافت دارند .
وی گفت:باتوجه به اهمیت آگاهی از خطر ایدز و راههای پیشگیری از آن وبه منظور اطلاع رسانی مناسب در این خصوص، تعیین بزرگداشت روز جهانی ایدز (12 آذر) و تعمیم آن به 'هفته اطلاع رسانی ایدز' از 14- 8 آذرماه، مد نظر قرار گرفته است.
خواجه ییان افزود: در راستای چهارمین برنامه استراتژیک کشوری اقداماتی شامل آموزش عمومی،کنترل بیماریهای مقاربتی،مراقبت ودرمان اچ آی وی ، حمایت، پیشگیری و راه اندازی مراکز مشاوره ی بیماریهای رفتاری
در استان بوشهر انجام شده است.
وی گفت: برنامه آموزش عمومی مشتمل بر کلیه فعالیت های آموزش و اطلاع رسانی با هدف ارتقا سطح آگاهی و کاهش انگ و تبعیض بیماری به گونه ای ارائه می شود تا ضمن آموزش راههای انتقال و پیشگیری از اچ آی وی ، اصلاح باورهای غلط و ترغیب برای روابط جنسی ایمن شرایطی فراهم می آید تا در صورت تمایل بتوانند تحت مشاوره وآزمایش تشخیصی برای اچ ای وی قرار گیرند.
خواجه ییان با اشاره به اینکه با توجه به تنوع ، تعدد و توزیع گروههای مخاطب نیاز به همکاری و مشارکت ارگانهای مختلف است افزود: در برنامه کنترل بیماریهای مقاربتی کلیه افراد بالای 15 سال علائم بیماریهای آمیزشی را دانسته ودر صورت بروز علائم سریعا جهت دریافت درمان استاندارد به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می کنند. وی گفت: ارائه درمان استاندارد به فرد مبتلا و شریک جنسی وی، توصیه به استفاده از کاندوم و تست تشخیصی اچ آی وی با مشاوره انجام می شود و گروه های پرخطر مراجعه کننده به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری مانند زنان و مردان در معرض بیشترین آسیب تحت غربالگری فعال برای تشخیص بیماریهای مقاربتی قرار می گیرند.
خواجه ییان ادامه داد: بدین منظور مربیان مورد نیاز تحت آموزش با بسته های خدمات استاندارد قرار گرفتند برنامه در مراکز درمانی ادغام شدو نیروهای ارئه دهنده خدمات درمانی در استان برای ارائه خدمات استاندارد در حال آموزش آبشاری هستند.
وی گفت: برنامه مراقبت ودرمان اچ آی وی نیز مشتمل بر کلیه خدمات مراقبت و درمانی است که در مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری برای افراد مبتلا به اچ آی وی ارائه می شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: این خدمات شامل واکسیناسیون ، مراقبت های ادواری هر سه ماه یکبار، آزمایش حداقل هر6 ماه یکبار CD4 ، پروفیلاکسی پنومونی ، غربالگری سل، پروفیلاکسی ودرمان همزمان سل و اچ آی وی ، درمان نگهدارنده متادون، درمان ضد رترویروسی، آزمایش بار ویروسی مطابق استاندارد برای افراد واجد شرایط است که به صورت رایگان انجام می شود.
وی گفت: برنامه حمایتی دانشگاه در قالب راه اندازی باشگاههای مثبت از سال 90 تاکنون از افراد مبتلا به اچ ای وی نیز شامل پوشش بیمه و بیمه تکمیلی ، پوشش حمایت های مالی معیشتی ، سامان دهی یتیمان ناشی از ایدز ، آموزش های فنی حرفه ای، پوشش خدمات اشتغال زایی است.
خواجه ییان اضافه کرد: همچنین برنامه پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به کودک نیز از دیگر اموری است که توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.
وی گفت: پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به کودک یکی از راهبردهای مهم و استراتژیک در پیشگیری از انتقال اچ ای وی ، ایدز و بیماری‌های آمیزشی در برنامه‌ ملی است در استان بوشهر این برنامه بصورت پایلوت در دوشهرستان بوشهر و دشتستان از سال 1393 اجرا شد و از ابتدای دی ماه سال 96 در کلیه شهرستانهای استان عملیاتی خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه راه اندازی مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری از دیگر برنامه های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است گفت:مراکز مشاوره بیماریها مراکزی هستند که قابلیت انجام خدمات آموزشی، مشاوره، آزمایش اچ آی وی، پیشگیری، مراقبت و درمان مبتلایان به اچ آی وی و ایدز و خانواده های آنها را دارند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: در این استان تاکنون 4 مرکز مشاوره در شهرستانهای بوشهر ، دشتستان ،کنگان و عسلویه راه اندازی شده است.
وی گفت: این مراکز به آدرس آماده خدمت دهی به بیماران و افراد مبتلا به اچ ای وی است:
بوشهر : خیابان امام خمینی-جنب مرکز خدمات جامع سلامت هفتم تیر - طبقه سوم تلفن 33325927
دشتستان : برازجان-خیابان چمران-جنب بیمارستان 17 شهریور-مرکز خدمات جامع سلامت امام سجاد- طبقه دوم- تلفن 34259250
عسلویه : خیابان دولت-شبکه بهداشت و درمان عسلویه - مرکز خدمات جامع سلامت شهری عسلویه – تلفن 37262223
کنگان: خیابان فرمانداری-مرکز خدمات جامع سلامت شهری قدس – تلفن 37262223
7212/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.