به گزارش ایرنا، رئیس سازمان بهزیستی در این نشست گفت: برای رسیدن به جامعه پیشرفته نیازمند انسان توسعه یافته هستیم.
انوشیروان محسنی بند پی افزود: برای رسیدن به این هدف باید از تمام ظرفیت ها ، توانمندیها، فکر و اندیشه اثر بخش موجود در جامعه فارغ از نگاه سیاسی و جناحی بهره برد.
وی با تاکید براینکه خانواده مهمترین و محوری ترین نهاد اجتماعی در جامعه است، تصریح کرد: استفاده از توانمندی زنان بعنوان نیمی از جمعیت که نقش محوری، بنیادی و اثر بخش درجامعه دارند نیازمند برنامه است.
رییس سازمان بهزیستی یادآورشد: مسئولیت پذیری زنان در جامعه همواره به اثبات رسیده که باید از این توان و ظرفیت به نحو مطلوبتری بهره برد.
محسنی بند پی گفت: باتوجه به نقش زنان در تحکیم بنیان خانواده اگر این قشر مورد ظلم، بی عدالتی، ناملایمات و خشونت قرار گیرند آینده جامعه به خطر می افتد.
وی اضافه کرد: خشونت پدیده ای اجتماعی است که تنها به فرد برنمی گردد بلکه زندگی اجتماعی، فرزند پروری، مهارت های اجتماعی را نیز متاثر می کند.
محسنی بندپی افزود: باید شرایط به نحوی در جامعه فراهم شود که خشونت دیده و عامل خشونت هر دو آموزش های لازم را فراگیرند و با ایجاد استقلال، خودباوری و ایجاد مهارت های لازم در مقابل این پدیده ایستاد.
وی بیان کرد: باتوجه به اینکه زنان در بخش اقتصادی آسیب پذیری بیشتری دارند همین امر باعث می شود که درماندگی اقتصادی را تحمل کنند.
به گفته محسنی بندپی در همین راستا سازمان بهزیستی باهمکاری سازمانهای مردم نهاد اقدام به تهیه نقشه راه علمی با عنوان نظام مراقبت اجتماعی کرده است که مهارتهای اجتماعی به نونهالان و دانش آموزان در مورد رعایت حقوق شهروندی، رعایت حقوق دیگران، اجتماع پذیری و افزایش نفوذ پذیری ارائه می شود.
محسنی بند پی اضافه کرد: در دولت نهم سند رشد و تکامل همه جانبه باهمکاری سه نهاد آموزش و پرورش، بهزیستی و بهداشت و آموزش پزشکی تنظیم شد ولی تاکنون متولی اصلی این سند هنوز مشخص نشده است که انتظار می رود برای ساماندهی مشکلات اجتماعی متولی اصلی این سند هرچه سریعترمشخص شود.
وی گفت: از سال 78 تا 93 تنها 150 اورژانس اجتماعی در کشور راه اندازی شده بود این درحالی است که تنها درنیمه نخست امسال 150 واحد اورژانس اجتماعی در کشور فعال شده است.
محسنی بند پی رفع بحرانها، مداخله به هنگام، کاهش آسیبها و پیش گیری از بروز حوادث خطرناک را از جمله کارکردهای اورژانس های اجتماعی عنوان کرد.
وی گفت: سلامت اجتماعی نیازمند نیروی متخصص است که در این بخش به بیراهه رفته ایم وتلاش می شود با به کار گیری نیروهای متخصص بتوانیم به کارکرد اصلی خود بپردازیم.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر نیزگفت: خشونت برعلیه زنان یکی از فراگیرترین نقص هاست که تنها مربوط به قشر، کشور و طبقه خاصی نیست بلکه بیشتر جامعه ها با آن روبه روهستند.
علی پولادی ریشهری افزود: علت مرگ زنان 15 تا 44 سال تنها جنگ، سرطان و حوادث نیست بلکه منبعث از رفتارهای خشونت آمیزاست.
وی تصریح کرد: خشونت تنها جسمی و فیزیکی نیست بلکه خشونت های کلامی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و جنسی از جمله مولفه های این پدیده به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه خشونت به طور معمول در جامعه پنهان و غیرمحسوس است اضافه کرد: در بین زنان نگاه پذیرش خشونت حاکم است و این پدیده نیزدر جایی که زمینه آن فراهم باشد رشد می کند.
پولادی ریشهری گفت: برخی زنان ایرانی تصور می کنند خشونت بخشی از زندگی است و زمانی به دنبال برطرف کردن آن می روند که جنبه جسمی پیدا کند.
وی تحقیر، تبعیض، بی توجهی، تصورهای کلیشه ای عدم بروز توانایی ها، نادیده گرفتن قابلیت ها وناتوانی را نوعی از خشونت عنوان کرد.
پولادی ریشهری گفت: بی توجهی به قابلیت زنان در جامعه نوعی تبعیض به شمار می رود که در صورت رشد آن خشونت و پرخاشگری را به دنبال دارد.
وی با تاکید بر آموزش خشونت دیده و عامل خشونت گفت: سازمان بهزیستی در این بخش با راه اندازی خط های تلفن مشاوره، اورژانس اجتماعی، خانه های امن و ارتقای خودباوری افراد در تلاش برای کاهش این آسیبها است.
استاندار بوشهرنیز گفت: خانواده سنگ بنای هر اجتماع است و بانوان نیز اساس هر خانواده است.
عبدالکریم گراوند افزود: مادران سالم زمینه ساز رشد و بالندگی جامعه و بالاترین و بیشترین نقش را در توسعه دارند.
وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید تلاش می کند زنان از حقوق خود در بخش های مختلف به خصوص حوزه مدیریتی بهره مند شوند.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر نیز گفت: ترویج آموزش های لازم برای جامعه عاری از خشونت از جمله وظایف همه سازمانها ست و باید مورد توجه قرار گیرد.
محمد باقر سعادت افزود: هرچند نگاه و رفتارها نسبت به زنان و دختران تغییر کرده ولی بازهم در این بخش نیازمند تغییر نگرش هستیم.
6047/6045**خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: اکبراقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.