شاهپور رجایی روز جمعه درگفت و گو با ایرنا افزود: بیش از 85 درصد از حوزه آبریز سه هزار و 600 کیلومتر مربعی سد رئیسعلی دلواری در استان فارس قرار دارد که بخشی از ریزش های جوی در شهرستان های کازرون و نورآباد فارس که به روان آب تبدیل می شود، از راه رودخانه شاپور به مخزن سد رئیسعلی دلواری وارد می شود.
وی تصریح کرد: ذخیره سد رئیسعلی دلواری قبل از نخستین بارندگی پائیزی 115 میلیون مترمکعب بود که این میزان تا ساعت 6 صبح پنجشنبه 2 آذر به 120 میلیون متر مکعب رسید.
رجایی با بیان این که رصد بارندگی های ثبت شده در ایستگاه ای باران سنجی واقع در حوزه این سد در استان فارس به طور مستمر انجام می شود تصریح کرد: پیش بینی می شود تا 72ساعت آینده که روان آب های حاصل از بارندگی به مخزن سد می رسد، حجم ذخیره سد به حدود 125 میلیون متر مکعب افزایش یابد، که آبگیری حاصل از بارندگی های اخیر به 10 میلیون متر مکعب می رسد.
مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای بوشهر افزود: جریان خروجی از سد رییسعلی دلواری نیز در زمان حاضر و حتی در روزهای بارانی هفت هزار و 700 لیتر در ثانیه بود که بیشتر به نخیلات شبکه آبیاری آبپخش تحویل می شود.
رجایی افزود: حجم کل مخزن سد رئیسعلی دلواری 695 میلیون متر مکعب است و درزمان حاضر 575 میلیون متر مکعب از حجم این سد خالی است که قابلیت ذخیره سیلاب های فصلی سال آبی جاری رودخانه شاپور را دارد.
وی اضافه کرد: مشارکت فعال بهره برداران در پاکسازی آبگیرهای سد انحرافی و همراهی آنان با عوامل شرکت آب منطقه ای و شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی، امید مضاعفی را در خصوص مدیریت مشارکتی در دلهای آنها به وجود آورده است.
وی افزود: هرچند تاخیر در ساخت و بهره برداری از سدهای باهوش و خائیز و نظاره هدررفت حجم زیادی از روان آب رودخانه اهرم، موجب رنجش خاطر و نارضایتی مردم بخش مرکزی اهرم را فراهم کرد، اما اشتیاق و تلاش آنان برای بهره برداری بهینه از سیلاب منحرف شده از سد انحرافی به کانال های آبیاری ستودنی است.
وی افزود: مشارکت فعال بهره برداران در رسوب زدایی و تخلیه آبگیرهای سد انحرافی از آشغال ها و جلوگیری از انسداد دریچه های آبگیر، حاکی از روحیه مشارکت پذیری و علاقه آنان به آب و آبیاری است.
رجایی گفت: باغداران منطقه در مواقع خطر و طغیانی بودن رودخانه اصلی، حضوری چشمگیر و فعال در کمک به عوامل شرکت آب منطقه ای و شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی در هدایت سیلاب به نخیلات و آبیاری دارند.
وی اضافه کرد: انتقال حجم قابل توجهی از سیلاب فصلی به درون باغها، علاوه بر تامین آب مورد نیاز نخیلات، باعث تغذیه مصنوعی آبخوان اهرم و افزایش کمی و کیفی آب زیرزمینی نیز می شود و سطح آبگیر نخیلات در مواقع سیلابی به سیستم پخش سیلاب و تغذیه آبخوان زیرزمینی تبدیل می شود.
رجایی اضافه کرد:سیلاب اخیر، به رودخانه خشک اهرم جان تازه ای بخشید و جنب و جوشی مثال زدنی در بهره برداران، عوامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی و متصدیان ایستگاه های هیدرومتری ایجاد کرد.
وی گفت: نه تنها شش هزار لیتر در ثانیه از جریان سیلابی رودخانه اهرم به مدد سد انحرافی در کانال های خشک شبکه آبیاری اهرم جاری شد، بلکه حجم قابل توجهی روان آب نیز از فراز سد انحرافی عبور کرده و چالش هایی برای تاسیسات زیربنایی و سکونت گاه های پایین دست ایجاد کرده است.
وی افزود: در مواقع سیلابی، در هر ساعت بطور میانگین بالغ بر21هزار متر مکعب و شبانه روز حدود 500 هزار متر مکعب روان آب رودخانه به باغات اهرم هدایت می شود.
وی افزود: در سیلاب اخیر تاکنون قریب یک میلیون متر مکعب روان آب حاصل از بارندگی در حوضه آبریز اهرم وارد شبکه آبیاری و زهکشی شده و آبگیری کانال ها با تمام ظرفیت کماکان ادامه دارد.
رجایی گفت: نکته مهم در مورد سیلاب های هدایت شده به باغات، نه تنها تامین نیاز آبی نخیلات و تغذیه سفره زیرزمینی است، بلکه رسوبات موجود در سیلاب به غنا و افزایش حاصلخیزی خاک کمک می کند.
6047/7045**خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: اکبراقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.