فرهمند آقایی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: جمعیت عشایری در استان بوشهر 31هزار نفر درقالب پنج هزار و 200 خانوار است که از این شمار خانوار سه هزار و 311 خانوار کوچرو هستند که با سردشدن هوا در استان های سردسیر در مناطق قشلاقی مستقر می شوند.
آقایی اضافه کرد: در استان بوشهر 25 کانون اسکان عشایر برای ایجاد حاشیه امن در هشت شهرستان استان وجود دارد که یک کانون آن در منطقه بوشکان به صورت هدایت شده و مابقی خودجوش هستند.
وی بیان کرد: برای روان سازی مسیر عشایر کوچرو همه راههای عشایری استان باز و هشت دستگاه تانکر آبرسانی نیز برای تامین آب مورد نیاز عشایر تامین شده است.
آقایی افزود: امسال 48میلیارد ریال اعتبار برای امورعشایر استان بوشهر مصوب شده است که این میزان 2.5برابر اعتبار سال گذشته افزایش نشان می دهد.
آقایی بیان کرد: تاکنون هشت میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی و یک میلیارد ریال برای آموزش جامعه عشایری استان بوشهر جذب شده است.
وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری استان بوشهر سالانه 6هزار و 500 تن گوشت قرمز تولید می کندگفت: توزیع 30میلیارد ریال اعتبار میان تشکل ها و خانوارهای عشایری در ارتباط با پرواربندی و افزایش تولید گوشت قرمز از جمله برنامه های این اداره کل در این استان است.
وی یادآور شد: تامین آب عشایر از مهمترین مشکلات این بخش است که امسال از محل اعتبارات ملی تلاش می شود 2 دستگاه تانکر آبرسانی برای جامعه هدف استان خریداری شود.
وی برق رسانی به کانونهای اسکان عشایر، خرید مخازن آب و مولدهای خورشیدی را از نیازهای جامعه عشایری در استان بوشهر عنوان کرد.
مدیرکل امور عشایر استان بوشهر گفت: برای تامین علوفه دامهای عشایری استان تاکنون 400 تن جو تهیه و توزیع شده است.
وی در باره مشکلات جامعه عشایری استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه گذران زندگی جامعه عشایری استان از راه دامپروری است، خشکسالی های پی درپی زندگی این قشر را با مشکل روبرو کرده است.
آقایی افزود: هرچند اعتبارمصوب آبرسانی سیار به امور عشایر از چهار میلیارد و 850میلیون ریال به هشت میلیارد و 100 میلیون ریال افزایش یافته ولی همچنان محدودیت آب و علوفه در مراتع از مهمترین مشکلات جامعه عشایری استان بوشهراست.
وی یادآور شد: عشایر استان بوشهر 6 هزار و 500 تن گوشت، 13هزار تن شیر، 12هزار تن سایر فرآورده های دامی، 30هزار مترمربع صنایع دستی، 50 هزار تن محصولات زراعی و باغی در استان تامین می کنند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.