به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس روز سه شنبه به نقل ز فرهاد ایزدجو افزود: از میان بخش های مهم سرویس های جانبی، واحد هوای ابزار دقیق، بخار و نیتروژن راه اندازی و به منظور تست و آماده سازی مسیر اولیه تولید ( اف پی تی) ، بخار و نیتروژن تولیدی در واحدهای مختلف نخستین ردیف شیرین سازی این فازها توزیع شده است.
وی اضافه کرد: همچنی واحد آبگیر پالایشگاه فازهای 22، 23 و 24 پارس جنوبی با ظرفیت 40 هزار مترمکعب در ساعت در آبان ماه امسال راه اندازی می شود.
ایزدجو ادامه داد: با بهره برداری از این واحد، علاوه بر پالایشگاه فازهای 22 تا 24، آب شیرین مورد نیاز سرویس های جانبی (یوتیلیتی) پالایشگاه فاز 13 پارس جنوبی. به منظور انجام فعالیت های فراورشی و تولید گاز تامین می شود.
مجری فازهای 22،23 و 24 پارس جنوبی اظهار کرد: ردیف یکم تولید گاز شیرین در پالایشگاه فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی به عنوان نخستین ردیف تولیدی این فازها، قرار است با تکمیل عملیات ساخت، با استفاده از گاز فازهای 6، 7 و 8 تا اواخر زمستان امسال به بهره برداری می رسد.
وی گفت: در اولین مرحله بهره برداری از واحدهای شیرین سازی پالایشگاه این فازها، 12.5 میلیون متر مکعب گاز، شیرین سازی و به شبکه سراسری گاز ارسال می شود.
ایزدجو درباره بخش فراساحل فازهای 22تا 24 بیان کرد: عملیات حفاری موقعیت سه سکو از چهار سکوی این فازها تکمیل و پیشرفت ساخت 2 سکوی 22 و 24آ در یارد صدرا به ترتیب به 92 و 89،5 درصد رسیده است.
مجری فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی افزود: در بخش خطوط لوله دریایی این فازها تاکنون خط لوله 32 اینچ فاز اول این طرح (22 و 24آ) تکمیل و با انجام تست های مربوطه آماده بهره برداری شده است.
وی اضافه کرد: همچنین خط 18 اینچ میانی سکوی اصلی 22 به سکوی اقماری 24آ، لوله گذاری شده و عملیات تکمیلی آن در دست اجراست.
طرح توسعه فازهای ٢٢ تا ٢٤ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56.6 میلیون مترمکعب گاز ترش، ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد، دو هزار و ٨٧٠ تن ال پی جی و دو هزار و ٧٤٠ تن اتان در حال انجام است.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.
6047/6043**
خبرنگار: مونا عیدان** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.