به گزارش ایرنا، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر روز چهارشنبه به نقل از حسین وطن پور در نشست فناوری سلامت در این دانشگاه افزود: هم اکنون از مجموع سه هزار و 150 شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور 950 شرکت در حوزه سلامت فعال هستند.
وی اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه سلامت تاکنون 250 محصول به بازار ارایه کرده اند که هم اکنون 70 محصول از این شمار به خارج از کشور صادر می‌شود.
رئیس دفترتوسعه سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه 20 سال پیش کشور بشدت با کمبود نیروی انسانی متخصص روبرو و نظام آموزشی دچار مشکل بود اضافه کرد: اکنون آنچنان در زمینه آموزش پیشرفت کرده‌ایم که نه‌تنها در تمام نقاط کشور نیروی متخصص داریم بلکه به دلیل بالا بودن کیفیت نیروی انسانی پنجمین کشور دنیا برای صادرات نیروی انسانی متخصص به آمریکا هستیم.
وطن پور با اشاره به روند حرکتی دانشگاه‌ها به سمت فناوری بیان کرد: به‌مرورزمان و با روبرو ‌شدن با برخی مشکلات به این نتیجه رسیدند که دانشگاه‌های نسل اول که فقط آموزشی بودند را باید به دانشگاه‌های نسل دوم یعنی آموزشی پژوهشی تبدیل کرد و به همین دلیل به هیات علمی‌ها مقاله‌نویسی آموختند.
وی با اشاره به تحول کشوردر زمینه پژوهش در سال‌های اخیر گفت: ما در زمینه پژوهش جزو اولین‌ها در خاورمیانه هستیم.
وی با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب در بحث اقتصاد و اشتغال در کشور گفت: هم‌اکنون از واردکردن 54 قلم جنس در حوزه پزشکی محروم هستیم و باید این مشکل را از طریق فناوری حل کنیم.
وطن پور گفت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصولات بایوتکنولوژی دارویی نبودند ما امروز بودجه نداشتیم که بتوانیم همه داروها را وارد کنیم.
رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اکنون در حال ارزشیابی تمامی دانشگاه‌های کشور از لحاظ فناوری هستیم که نتیجه آن تا پایان سال اعلام خواهد شد و هر استان با توجه به شرایط بومی منطقه خود می‌تواند در زمینه فناوری فعالیت بیشتری داشته باشد.
وطن پور با اشاره به کمبود بودجه در کشور گفت: با وجود این مشکل ما در زمینه فناوری هیچ مشکل بودجه‌ای نداریم و با تمام توان از ایده پژوهشگران حمایت خواهیم کرد.
وی، امتیازات شرکت های دانش بنیان را امضای قرارداد با دانشگاه برای اخذ سهمیه پی اچ دی، سرباز، 15 سال معافیت مالیاتی، معافیت بیمه ای و استفاده از یک روز موظفی اعضای هیات علمی در شرکت دانش‌بنیان خصوصی عنوان کرد.
وطن پور، با تأکید بر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در زمینه فناوری گفت: هرسال تمام نیازهای کشور به‌صورت لیستی در اختیار پژوهشگران قرار گرفته و طرح‌های فناوری رصد می شود.
وی افزود: همچنین سامانه های شرکت‌های دانش‌بنیان، نیماد، ارزشیابی فناوری دانشگاه و بسته حمایتی سیاستی افزایش ارتباط دانشگاه با صنعت را در اختیار پژوهشگران قرار خواهیم داد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.