به گزارش ایرنا، محمد تقی منوچهری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با افتتاح این طرح ها زمینه اشتغال 368نفر در شهرستانهای استان بوشهر فراهم می شود.
وی اضافه کرد: این طرح ها شامل هفت طرح در زمینه آب و خاک با محوریت سیستم های نوین آبیاری تحت فشار، جاده بین مزارع، احیا، مرمت و لایروبی قنات ها، اصلاح شیوه آبیاری نخیلات در استان است.
منوچهری بیان کرد: همچنین یک طرح تولیدات دامی با محوریت پرواربندی گوساله در شهرستان دشتی، یک پروژه تولیدات گیاهی با محوریت بوجاری گندم در شهرستان گناوه و یک طرح صنایع کشاورزی با محوریت عمل آوری بسته بندی و انجماد آبزیان در شهرستان بوشهر به بهره بردرای رسید.
منوچهری افزود: 14طرح منابع طبیعی و آبخیزداری نیز در هفته دولت در استان بوشهر به بهره برداری می رسد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال گفت: در این ارتباط 30طرح در سطح ملی تدوین و ابلاغ شده و در کنار آن هشت طرح نیز متناسب با بخش کشاورزی استان بوشهر تعریف شده است.
منوچهری افزود: عمده این برنامه ها در حوزه ارتقای بهره وری آب و نهاده ها، کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، ارتقای مکانیزاسیون، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری و پرورش آبزیان است.
وی بیان کرد: در حوزه پرورش آبزیان اجرای طرح پرورش ماهی در قفس از جمله طرحهای اقتصاد مقاومتی است که به عنوان بزرگترین طرح در کشور با ظرفیت 6 هزار تن در استان آغاز و هم اکنون 2هزار تن از این ظرفیت به کار گرفته شده است.
منوچهری در مورد پرورش میگو گفت: امسال چهار هزار و 413هکتار معادل کل ظرفیت آماده استان از زمین های آماده کشت ذخیره سازی شده که با توجه به شرایط آب و هوایی انتظار می رود 15هزار تن محصول برداشت شود.
وی آغاز عملیات اجرایی پرورش میگو در رود شور و دلوار 3را از جمله دیگر اقدام های توسعه ای در بخش پرورش میگوی استان بوشهر عنوان کرد.
منوچهری توسعه گلخانه ها را از جمله اولویت های سازمان جهاد کشاورزی عنوان کرد وگفت: تا سال 93، 85هکتار گلخانه در سطح استان اجرا شده بود که با اجرای 40 هکتار در دولت یازدهم هم اکنون 125هکتار گلخانه در سطح استان اجرا شده است.
وی اظهارکرد: درزمان حاضر 30هزار تن محصول گلخانه و 850میلیون قطعه نشاء در سطح استان بوشهر تولید می شود که براساس برنامه اقتصاد مقاومتی قرار است 100 هکتار گلخانه در سطح استان اجرا شود.
منوچهری، تک نرخی کردن سود تسهیلات و قراردادن 50 درصد ارزش سازه های گلخانه ها در رهن بانک به جای وثیقه های سنگین درخواستی از متقاضیان را از جمله خدمات دولت به گلخانه داران در استان بوشهر بیان کرد.
وی در باره آبیاری تحت فشار گفت: تا پایان سال 92، 21هزار و 368هکتار از باغ ها و مزرعه های استان زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته بود که با افزایش 6 هزار و 600هکتار به این میزان امروز در سطح 28هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان بوشهر این سیستم اجرا شده است.
منوچهری افزود: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی نیز آبیاری تحت فشار باید در سطح 6 هزار هکتار اجرا شود.
وی بیان کرد: با اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح مزارع و باغ ها ضمن افزایش بهره وری عملکرد محصولات را از 35به 90 درصد افزایش می دهد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در حوزه بذر و نهال به عنوان دو نهاده اصلی تولید، پارسال 13هزار تن بذر غلات تولید و برای امسال نیز به همین میزان پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: پرداخت 180میلیارد ریال تسهیلات به شرکتهای خصوصی تولید بذر و 35میلیارد ریال به عنوان یارانه برای کمک به تولید بذر وتامین 45هزار نهال گواهی شده یارانه ای با 2میلیارد و 800 میلیون ریال اعتبار از جمله دیگر خدمات این سازمان در بخش بذر و نهال است.
منوچهری گفت: همچنین در بخش کود نیز با برنامه ریزیهای صورت گرفته چهار هزار و 100 تن کود شیمیایی تامین و ساماندهی، نظارت کیفی و بازرسی لازم انجام شده است.
وی در باره کودهای آلی و اولویت استان در مصرف کودهای مصرفی آلی و میکرو افزود: در کنار کودهای شیمیایی 20 تن کود آلی نیز در استان توزیع شده است.
وی گفت: چهار هزار و 500 هکتار از مزرعه های استان بوشهر زیر پوشش کشت حفاظتی قرار دارد و در این شیوه روی بقایای گیاهی مانده کشت انجام می شود که تاثیر زیادی در ماده آلی خاک دارد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.