سهیل مهاجری روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از این طرح درگفت وگو با ایرنا افزود: اجرای طرح آبخیزداری جم با 612هزار و 870 میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات وزارت نفت از مصوبات دولت در سال 86 است که تاکنون 250میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
وی اضافه کرد: در سال 94، 73 سازه سنگی و ملاتی با 50 میلیارد ریال در این منطقه اجرا و در سال گذشته نیز 82 سازه سنگ ملاتی و بند خاکی به اجرا درآمد.
مهاجری با اشاره به پیشرفت 90درصدی این طرح اظهار کرد: براساس مصوبه موجود 362هزار و 870 میلیارد ریال از مبلغ پیش بینی شده برای اجرای این پروژه هنوز باقی مانده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه از این مصوبه 10 سال می گذرد بازنگری و به روز رسانی آن ضروری است.
مهاجری افزود: برهمین اساس برای تکمیل عملیات اجرایی پروژه آبخیزداری جم علاوه بر تخصیص مبلغ باقی مانده از مصوبه باید هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یابد تا پروژه در مدت پنج سال به بهره برداری کامل برسد.
وی یادآور شد: موقعیت توپوگرافی شهرستان جم، شرایط آب و هوایی، زمینهای مرتعی با گونه های مختلف از نقاط قوت این شهرستان به شمار می رود.
مهاجری اظهار کرد: شهرستان جم هم از نظر صنعت و هم منابع طبیعی برای استان بوشهر اهمیت ویژه ای دارد.
وی بیان کرد: طرح های احداث سازه های آبخیزداری شهرستان جم درچند سال گذشته و هر سال به طورمیانگین با 80 سازه در ابعاد مختلف اجرا می شود و سازه های سنگی ملاتی جدید 85 درصد پیشرفت دارند.
وی گفت: منابع طبیعی و آبخیزداری استان از محل اعتبارات وزارت نفت در حقیقت یکی از بزرگترین طرح های تاریخ آبخیزداری خود را در این شهرستان اجرا می کند.
مهاجری با اشاره به نقش مهم پروژه‌های آبخیزداری افزود: سازه های آبخیزداری افزون براینکه تقویت سفره‌های زیرزمینی منطقه را به دنبال دارد باعث احیای منابع آبی نیز می شود.
وی همچنین با اشاره به آمادگی برای احداث پارک جنگلی شهرستان جم گفت: آب و هوای مناسب و مراتع خاص شرایط مناسبی برای احداث پارک جنگلی دراین شهرستان است.
مهاجری یادآور شد: انتظار می رود با تعامل فرمانداری زمینه احداث پارک جنگلی در شهرستان جم فراهم شود.
وی افزود: درزمان حاضر هشت پارک جنگلی در حاشیه شهرستان‌های استان بوشهر وجود دارد که شهرستان جم با همه مزیت هایی که دارد ازداشتن این پارک محروم است.
مهاجری تحقق این مهم را منوط به همکاری مسئولان، شوراها و مردم منطقه دانست و تاکید کرد: زمینهای ملی در شهرستان جم باید برای اجرای این طرح مهم و با اهمیت بدون هیچ گونه تعرض و اعتراضی در خدمت طرح قرار گیرد.
وی یادآور شد: منابع طبیعی استان بوشهر آمادگی احداث یکی از زیباترین پارک های جنگلی با گونه های بومی، گیاهی و درختی در شهرستان جم را دارد.
مهاجری افزود: شهرستان جم دارای کمترین زمینهای بیابانی در استان بوشهر است.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی استانگفت: کاهش فرسایش خاک، کنترل روان آب ها، کاهش فرسایش خاک و بهره‌وری بهینه و تقویت سفره‌های زیرزمینی از جمله هدفهای اجرای بزرگترین طرح آبخیزداری در شهرستان جم است.
علیرضا شهابی افزود: سازه های اجرا شده سفره‌های زیرزمینی را تقویت و در حوزه کشاورزی تحولی عظیم ایجاد می کنند.
وی ادامه داد: شهرستان جم از مناطق مهم کشاورزی استان بوشهر است که به دلیل خشکسالی، برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی ووجود تاسیسات صنعت نفت دشت های شهرستان در وضع بحرانی قرار گرفته است.
شهابی یادآور شد: در استان بوشهر640 سازه آبخیزداری وجود دارد که بخشی مهم از آنها در شهرستان جم قرار دارد و انتظار می رود پس از پایان اجرای همه فازهای عملیات احداث سازه های سنگی ملاتی این شهرستان، براساس پیش بینی ها بیشتربارندگی های فصل زمستان در این شهرستان ذخیره شود.
وی گفت: سازه های اجرا شده و یا در دست اجرا در شهرستان جم ارتفاع 2 تا 5 متری دارند که حجم خوبی از آبهای سطحی را ذخیره می کنند.
شهابی افزود: فاز دوم این طرح با اعتباری معادل 160 میلیارد ریال در هفته دولت سال جاری به بهره برداری می رسد.
مسئول اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: این استان بیش از 300 هزار هکتار عرصه های بیابانی دارد که با توجه به مراتع موجود در شهرستان جم ،این شهرستان در رتبه آخر از نظر بیابان است.
پرویز دانش پورافزود: اگر مردم منطقه نسبت به توسعه نهال کاری و ایجاد پارک های جنگلی در مراتع آسیب پذیر این شهرستان همکاری کنند بیابان زایی این شهرستان را تهدید نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: درغیراینصورت با توجه به توسعه طرح های نفت وگاز و انتقال خط های متعدد لوله و بیابانی کردن زمین ها احتمال دارد در آینده نزدیک شهرستان جم نیز به جمع شهرستان های برخوردار از بیابان استان ملحق شود.
وی پدیده گردوغبار را جدی ترین دغدغه بیابان های استان بوشهر عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر نزدیک به 2هزار هکتار تپه‌های ماسه‌ای در بیابان‌های استان بوشهر وجود دارد که 16 کانون بحران فرسایش بادی را به خود اختصاص داده است و همه تلاش و دغدغه ما احیای این بخش از اراضی و جلوگیری از تقویت گردوغبار در استان است.
فرماندار جم نیزبا اشاره به اهمیت اجرای پروژه آبخیزداری این شهرستان گفت: شعف و شادی مردم شهرستان ازاجرای طرح های آبخیزداری به هنگام بارندگی های سال گذشته فراموش نشدنی است.
فتح الله نوروزی افزود: طرح های آبخیزداری این شهرستان نقطه عطفی در کارنامه دولت تدبیر و امید است و از توسعه این طرح تا رسیدن به نقطه مطلوب حمایت لازم می شود.
وی اضافه کرد: آبگیری بیشتر سدها و سازه های سنگ ملاتی شهرستان جم پس از600 میلی متر بارندگی در سال گذشته از نقاط قوت اجرای طرحهای آبخیزداری است.
نوروزی افزود: برهمین اساس توسعه با کیفیت و هر چه بیشتر سازه سنگ های بند ملاتی در شهرستان جم ضروری است.
سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جم نیز گفت: در هفته دولت فاز دوم طرح های آبخیزداری این شهرستان به بهره برداری می رسد.
زبیرسلیمانی افزود: با بهره برداری ازاین فاز 150 سازه سنگ ملاتی که در 2 فاز اجرایی شده است در زمستان جاری آماده آبگیری می شوند.
وی اضافه کرد: یک اراده جمعی در نتیجه بخشی طرح های آبخیزداری شهرستان جم وجود دارد و حمایت های لازم در این خصوص صورت می گیرد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.