به گزارش ایرنا، حسین دلشب روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مناطق حساس ساحلی استان بوشهر که جزو مناطق منحصر به فرد مولد و بسیار شکننده هستند شامل جنگل های حرا، آبسنگ های مرجانی، زیستگاه لاکپشتان دریایی، خورها، رویشگاه جلبک ها و علف های دریایی، تالابهای ساحلی است.
وی بیان کرد: این عرصه های آبی ساحلی که در جزر و مد قرار داشته به عنوان عرصه های محل تمرکز موجودات کفزی است که بزرگترین پایه زنجیره غذایی دریا و حیات آبزیان وپرندگان و سایر موجودات وابسته به دریاست و به عنوان بانکهای زیستی از آنها یاد می شود.
دلشب گفت: بیشتر آبزیان بخشی از چرخه حیات خود را در مناطق ساحلی و بویژه خورها بواسته برخورداری از مواد غذایی غنی سپری می کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: حدود دو سوم ماهیان با ارزش تجاری و 90 درصد صید دریایی به دلیل تجدید نسل و یا طی کردن قسمتی از مراحل رویشی به این مناطق وابسته هستند.
وی افزود: علاوه بر ارزش های اکولوژیکی، این مناطق به دلیل در پناه بودن از تلاطم شدید دریا مورد استفاده صیادان و بازرگانان محلی قرار می گیرند و از ارزشهای اقتصادی - تجاری فراوانی برخوردار و از کانون های مهم گردشگری و اکوتوریسم به شمار می روند.
دلشب ادامه داد: همچنین خورها از آنجا که آب خود را از دریا می گیرند براحتی از آلودگی های دریایی بویژه آلودگی نفتی تاثیر پذیرفته و به دلیل چرخش ضعیف آب آسیب پذیر هستند.
وی بیان کرد: با این وجود هرگونه فعالیت که باعث ایجاد اختلال در چرخش آب این مکان با ارزش شود دارای اثرات غیر قابل جبران است و باعث مرگ اکولوژیک آن می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: بنابراین تا زمانی که همترازی ارزشهای محیط زیستی با ارزشهای اقتصادی در سطح تصمیم گیران با رغبت پذیرفته نشود یا روشهای ارزیابی و تبدیل ارزش های کیفی پیشرفت قابل توجهی نکند، به اجبار باید تلفیقی از همه این استدلال ها را بکار گرفت تا شاید صدمات وارد شده به زیستگاه ها به حداقل خود تقلیل یابد.
وی ادامه داد: رعایت الزامات زیست محیطی و انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی جامع برای آن ضروری بوده و باید در دستور کار مسئولان ارشد استان قرار گیرد.
دلشب افزود: در اجرای این مهم اقداماتی مانند پیشگیری به عنوان مهمترین و مطمئن ترین شیوه حفاظت از محیط زیست و سلامت است.
وی گفت: در مرحله های بعد کنترل و پاکسازی که از مسائل پرهزینه است باید به ناچار برای مناطق آلوده انجام گیرد.
دلشب افزود: انجام مطالعات منطقه ای نواحی ساحلی برای محدوده هایی از این مناطق که دارای آثار میراث فرهنگی است نیز الزامی است و باید از این طریق نیز همواره از ساخت ساز جلوگیری کرد.
وی یادآور شد: بر اساس آئین نامه اجرایی جز (1) بند (الف) ماده (187) و بند(191) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران کارگروه متناظر استانی مدیریت یکپارچه زیست بوم های حساس و شکننده تشکیل می شود و دستگاههای اجرایی و شوراهای توسعه و برنامه ریزی استانها موظف هستند ضوابط و برنامه مصوب کارگروه ملی مدیریت یکپارچه زیست بوم های حساس و شکننده را رعایت و درتصویب طرحها و برنامه های خود رعایت کنند.
استان بوشهر با دارا بودن بیش از 937 کیلومتر نوار ساحلی دارای اشکال ساحلی متنوع است.
از 10شهرستان در استان بوشهر تنها شهرستان های دشتستان و جم دارای خط ساحلی نیست و 8 شهرستان (دیلم، عسلویه، گناوه، بوشهر، تنگستان، دشتی، دیر، کنگان) در جوار ساحل خلیج فارس واقع است.
همچنین از هشت منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست در استان بوشهر 6 منطقه دارای عرصه های دریایی و ساحلی (پناهگاه حیات وحش خارگ، اثر طبیعی ملی خارگو، تالاب و منطقه حفاظت شده حله، منطقه حفاظت شده مند، پارک ملی دریایی دیر نخیلو، پارک ملی دریایی نایبند) است.
استقرار صنایع مختلف، بنادر و صنعت حمل و نقل دریایی، اکوتوریسم ساحلی، آبزی پروری و شیلات و فرصت های اقتصادی سواحل از برجسته ترین نقاط قوت و فرصت های پیش روی استان بوشهر است.
جزایر متعدد استان نیز دارای ویژگی های طبیعی منحصر بفردی است و زادآوری پرندگان مهاجر تابستانی در جزایر نخیلو و ام الگرم و خارگو، مهاجرت پرندگان زمستان گذران در جزایر خان و تهمادون و جزایر منطقه حفاظت شده حله، تخم گذاری لاکپشت های دریایی بشدت در معرض خطر انقراض منقار عقابی در جزایر نخیلو، ام الگرم، خارگو و سواحل پارک ملی نایبند، تخم گذاری لاکپشت سبز در معرض تهدید در جزایر خارگو و فارسی و تخم گذاری لاکپشت دریایی زیتونی در پارک ملی نایبند از ویژگی های زیست بوم های دریایی استان به شمار می رود.
مناطق حساس ساحلی استان بوشهر شامل اکوسیستم های ساحلی محل پیوند 2 اکوسیستم خشکی و آبی بوده که به عنوان آخرین پذیرنده آلودگی ها از 2 منبع فوق مورد تهدید جدی قرار دارند که با توجه به ارزشهای خاص اکولوژیک از نظر حفاظتی در قالب کنوانسیون جهانی مورد توجه و تعریف قرار گرفته است.
7212/6043**
خبرنگار: عبدالصمدشهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.