مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: تاکید ما بر این است که با توجه به مشترک‌بودن این مخزن با قطر، سرعت تخلیه افزایش یابد.

به گزارش ایلنا، علی کاردر با اشاره به مذاکره با شرکت دانمارکی مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی افزود: مدل فنی ارائه شده این شرکت بررسی شد و کارشناسان ما دیدگاه‎های پیشنهادی خود را در خصوص این مدل ارائه کرده‎اند.
 
وی با بیان این ‎که تاکنون به جز مرسک، شرکت دیگری برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی ابراز تمایل نکرده است، ادامه داد: لایه نفتی میدانی تکنیکال است و مرسک تجارب خوبی در این زمینه دارد.
 
شرکت مرسک دانمارک تا سال گذشته وظیفه توسعه و تولید از بخش قطری لایه نفتی پارس جنوبی را بر عهده داشت و توانسته بود یک میلیارد بشکه در طول سال‌های اخیر برای قطر برداشت کند اما سال گذشته پیشنهاد توتال به قطر برای تولید از این لایه، موجب خروج مرسک از این حوزه نفتی شد.
 
تولید از بخش ایرانی لایه نفتی میدان پارس جنوبی 29 اسفند پارسال کلید خورد و بهره‌برداری رسمی از فاز نخست تولید از این لایه نفتی، 27 فروردین با حضور رئیس جمهور آغاز شد.
 
حجم ذخایر درجای نفت خام لایه نفتی پارس جنوبی بیش از چهار میلیارد بشکه برآورد شده که اکنون روزانه حدود 25 هزار بشکه نفت در این لایه نفتی تولید می‌شود. قرار است به تدریج ظرفیت تولید از این میدان به 35 هزار بشکه برسد.
 
قرارداد توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی اسفند 1383 میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه پترو ایران به عنوان پیمانکار امضا شده بود. بر اساس این قرارداد، طرح در دو فاز اجرا می‌شود.
 
نفت موجود در لایه نفتی پارس جنوبی از طریق خط لوله 12 اینچی وارد نخستین شناور پالایشگاهی کشور می‌شود تا نفت پس از انجام مراحل تصفیه، به نفتکش‌های صادراتی انتقال یابد.
 
قرار است فاز دوم نیز پس از بررسی رفتار میدان در صورت توجیه اقتصادی، برای تولید 54 هزار بشکه در روز اجرا شود.
 
لایه‌های نفتی پارس جنوبی در فاصله تقریبی 100 کیلومتری ساحل عسلویه استان بوشهر در خلیج فارس در مجاورت مرز مشترک آبی ایران و قطر قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.