مسعود صیادی روز سه شنبه به مناسبت 22خرداد(12ژوئن) روز جهانی ورزش افراد دارای معلولیت ذهنی درگفت وگو با ایرنا افزود: افراد کم توان ذهنی با توجه به مشکلات ذهنی و شناختی در تطابق با محیط پیرامون، دستیابی به استقلال و خوداتکایی با مشکلات فراوانی روبرو هستند.
وی اضافه کرد: ورزش، معلولان را به این خودباوری که می توانند با وجود معلولیت در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و ورزشی گام موثر و مفیدی در جامعه بردارند، می رساند.
صیادی با اشاره به ظرفیت استان بوشهر در حوزه ورزش کم توانان ذهنی اظهار کرد: در زمان حاضر بخشی از معلولان کم توان ذهنی این استان در رشته های فوتسال، آمادگی جسمانی، دو و میدانی و شنا فعالیت می کنند.
وی بیان کرد: در سال جاری نیز جمعی از ورزشکاران کم توان ذهنی بوشهر درجشنواره مسابقه های ورزشی کم توانان ذهنی بابلسر شرکت کردند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: با توجه به تاثیر شگرف ورزش بر توانمندسازی و سلامتی معلولان بویژه کم توانان ذهنی، یکی از برنامه های اساسی این حوزه در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی معلولان، ورزش است.
وی افزود: با توجه به اینکه معلولان کم توان ذهنی به علت شرایط ذهنی و محدودیت های خاصی که دارند کمتر مورد توجه قرارمی گیرند، نامگذاری روز جهانی ورزش برای کم توانان ذهنی گامی در راستای توجه به این قشر و نیازهای آنان است.
صیادی اظهار کرد: کمبود فضای ورزشی مناسب ویژه معلولان و توجه نکردن به مناسب سازی اماکن و سالن های ورزشی موجود از مشکلات عمده ورزش معلولان است.
وی افزود: معلولان کم توان ذهنی و یا به عبارتی افراد با هوش میانه (آی دی) بهره هوش پائین تری دارند و توانایی پیشرفت با سایر افراد را ندارند که باید برای این افراد امکاناتی فراهم شود تا آنها بتوانند به رشد و توانبخشی ممکن برسند.
صیادی تاکید کرد: به همین دلیل برای فراهم کردن امکانات ورزشی انجمن ورزشهای افراد با هوش میانه به عنوان زیر مجموعه فدراسیون ورزشهای جانبازان و معلولان تشکیل و در استان بوشهر نیز از مهر93 فعال شد.
وی بیان کرد: در زمان حاضر افزون بر معلولان کم توان ذهنی یا افراد با هوش میانه افراد مبتلا به اوتیسم و سندرم دان نیز زیر پوشش این انجمن قرار دارند.
صیادی با بیان اینکه به طور تقریبی تمام رشته های ورزشی برای ورزشکاران کم توان ذهنی مناسب سازی می شود گفت: فعالترین رشته های ورزشی این افراد در کشور فوتسال، فوتبال، دوچرخه سواری، شنا، دو و میدانی، بسکتبال وتنیس روی میز است و در استان بوشهر نیز فوتسال، دوو میدانی تنیس روی میز فعالیت بیشتری دارند.
وی یادآور شد: به دلیل نبود اعتبار تاکنون تنها در رشته دو ومیدانی دو بار اعزام کشوری داشته ایم که سه مقام چهارمی در پرتاب وزنه، پرش طول و پرش ارتفاع آقایان و یک مقام دومی پرتاب وزنه بانوان را کسب کرده ایم.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر 320 ورزشکار معلول کم توان ذهنی در این استان به صورت غیرحرفه ای و 59ورزشکار دختر و پسر نیز به صورت حرفه ای در رشته های مختلف ورزشی مشغول به فعالی هستند.
وی تعداد کل ورزشکاران معلول استان بوشهر را 421نفر عنوان کرد.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.