به گزارش ایرنا، در این آیین کودکان در آغاز شب میلاد امام حسن (ع) با در دست داشتن کیسه ای دوخته شده از قبل به در منازل رفته و از آنان گرگیعان گرگشو درخواست می کنند.
یک محقق و پژوهشگر در شهرستان دیر استان بوشهر در باره گرگیعان (گرگشو یا گره گشو) گفت: قبل از فرارسیدن شب پانزدهم ماه مبارک رمضان مادر خانواده به سلیقه خودش کیسه های کوچکی را که گرگیشویی نام دارد، برای کودکان آماده می کند.
عبدالحسین بحرینی نژاد افزود: در این آیین بچه ها در گروه های چند نفری به راه می افتند و در خانه های مردم را می کوبند و با سردادن شعار 'گرگشو، دوکلوبشو، سی فردشو' درخواست گرگشو می کنند.
وی اضافه کرد: گرگشو یا گرگیعان شامل تنقلاتی از جمله بسکویت، نقل، شکلات، کشمش و نخود یا ذرت بو داده است که در کیسه های کودکان می ریزند.
بحرینی نژاد ادامه داد: اگر خانواده ای فرزند تازه ای به دنیا آورده باشد هفت نوع گرگشو را تهیه می کند و این جشن گرگیعان از آیین های کهن این سرزمین است که توسط کودکان از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.
این آیین علاوه بر بندر دیر در شهرهای بنک، کنگان، عسلویه چاه مبارک و نخل تقی در جنوب استان بوشهر نیز مرسوم است و در این شب کودکان این جشن را برگزار می کنند.
این مراسم پس از افطاری با سر و صدای بچه ها که شادی کنان می دودند و در خانه ها را می کوبند آغاز می شود، خانواده ها که به این رسم دیرین آگاهی دارند از قبل وسایل آن را آماده کرده اند و در کیسه کودکان می ریزند.
کودکان پس از دریافت گرگشو به صورت دسته جمعی برای سپاسگزاری از صاحب خانه فریاد می زنند 'خونه گچی، پر همه چی' اما خانه ای که در آن شب مراسم گرگیشو را برگزار نکرده و به کودکان چیزی ندهد با شعار 'خونه گدا، هیچیش ندا' یا شعارهای مشابه مورد انتقاد و اعتراض قرار می گیرد.
این مراسم تا حدود نیمه شب پانزدهم ماه رمضان ادامه دارد و بچه ها وقتی به خانه خود باز می گردند، سفره ای را پهن کرده و خوراکی هایی که دریافت کرده اند میان اعضای خانواده تقسیم می کنند و مقداری از گرگیشو خود را برای بقیه روزها نگه می دارند.
7207/6043**
خبرنگار: عباس بحرانی** انتشاردهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.