به گزارش ایرنا، امربه معروف و نهی ازمنکر برای نجات، پیشرفت و رشد جامعه به دست انسانهای فرهیخته، عدالت خواه و فرهنگی است به همین دلیل این فریضه ها باید طوری نهادینه شود که زندگی مردم براساس آن بنا نهاده شود.
امر به معروف و نهی از منکر مصداق بارز قانون مداری، منطبق با موازین کرامت انسانی و راه نجات انسان است، طوریکه همه حرکت های اساسی در اسلام منبعث از امر به معروف و نهی از منکر است و خداوند متعال خود اولین آمر به معروف و ناهی از منکر است.
با گفتمان سازی و ایجاد باور عمومی نسبت به فریضه امربه معروف و نهی از منکر همه باید نسبت به این فریضه و تکلیف دینی احساس مسئولیت داشته باشند و طوری در جامعه نهادینه شود که همه افراد به نوعی خود را آمر به معروف و ناهی از منکر بدانند و برای رسیدن به هدف نهایی باید گستره اجرای آن را افزایش داد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز استان بوشهر در میزگردی با حضور چهار نفر از کارشناسان و صاحبنظران به بررسی ضرورت گسترش، ترویج و تعمیق فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، راهکارهای احیای این فریضه با رویکرد گفتمان سازی در الگوهای رفتاری و مصادیق پرداخته است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: محصول و نتیجه امر به معروف و نهی از منکر نجات، پیشرفت و رشد جامعه بشری است.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: به همین دلیل باید در برنامه ریزی، مدیریت اجرا، نظارت و بازتولید راهبرد امر به معروف و نهی از منکر را به عنوان اولویت در دستور کار قرار داد زیرا درغیر این صورت با ظهور منکرهای جدید و نبود پالایش اجتماعی، حوزه رشد و کمال جامعه مهجور و عرصه نجات اجتماع بی یاور می شود.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر بیان کرد: در این صورت است که عرصه مختلف زندگی به دست اشرار و ابتذال خواهان می افتد و گسترش جغرافیایی پیدا می کند و در نهایت کار از دست انسان های فرهیخته، عدالت خواه و فرهنگی خارج می شود.
صفایی بوشهری ادامه داد: مردم باید عرصه امر به معروف و نهی از منکر که محصول آن نجات جامعه و پیشرفت و رشد آن است را به عنوان یک سیاست راهبردی عمومی بشناسند و زندگی را طبق این اصل نهادینه کنند.
وی اظهارکرد: امر به معروف و نهی از منکر مصداق بارز قانون مداری، منطبق با موازین کرامت انسانی و راه نجات انسان است.
صفایی بوشهری افزود: تمام حرکت های اساسی در اسلام منبعث از امر به معروف و نهی از منکر است و خداوند متعال خود اولین آمر به معروف و ناهی از منکر به شمار می رود.
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان بوشهر گفت: اجرای دو فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر نقشی مهم در حل بموقع مشکلات جامعه و پیشگیری از گسترش آنها دارند.
صفایی بوشهری افزود: با پرداختن جدی به این فریضه الهی نه تنها بسیاری از مشکلات حل و فصل بلکه جامعه نیز در مقابل آسیب‌های مختلف اجتماعی بیمه می‌ شود.
وی افزود: همان طور که باید آسیب‌ها را گوشزد کرد، باید در شناسایی آنها و ترویج معروف‌ها و شناخت استعدادها و توانمندی‌ها نیز تلاش کرد زیرا تقویت این مهم سبب حل بسیاری از مشکلات خواهد شد.
امام جمعه بوشهر بیان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای ترویج فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر و آشنایی بیشتر مردم با معروف‌ها و منکرهاست.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: امربه معروف و نهی از منکر دو فریضه مهم الهی هستند که در حقیقت ثبات و بقا جامعه به وجود آنها پایبند است.
حجت الاسلام عبدالرضا سروستانی افزود: اگر امر به معروف و نهی ازمنکر نباشد جامعه به جامعه ای فرادینی و غیراسلامی تبدیل می شود.
وی اضافه کرد: دو فریضه الهی امربه معروف و نهی از منکر از ارکان فروع دین مقدس اسلام و به عنوان ریشه های و واجبی هستند که سایر فرایض براساس آنها بنا نهاده شده است.
سروستانی اظهار کرد: همه پیامبران الهی رسالت امربه معروف و نهی از منکر را برعهده داشتند و همواره مردم را به این دو فریضه الهی دعوت می کردند.
وی اظهار کرد: امربه معروف به معنی دعوت به نیکی ها و اعمالی که موجب عزت، سربلندی و سرافرازی اسلام می شود و منکر کارها و اعمالی هستند که برای آینده و عاقبت فرد مضر و از آنها نهی شده ایم.
وی اظهار کرد: علاوه بر رسالت دینی همه صالحان و عالمان دینی در انجام فریضه امربه معروف و نهی ازمنکر همه افراد جامعه نیز مکلف به انجام این فریضه الهی هستند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر تنها وظیفه افراد خاص نیست و در جامعه همانطورکه افراد وظیفه نماز و روزه دارند باید به فریضه امربه معروف و نهی از منکر نیزعمل کنند.
سروستانی گفت: روشها و الگوهایی که دربحث امربه معروف و نهی ازمنکر وجود دارد از حرکت نرم و دعوت آغاز و حتی در جایی که مقابله صورت می گیرد، جهاد مطرح می شود.
وی تاکید کرد: یکی از اصول مهم که باید مورد توجه قرار گیرد این است که آمران به معروف باید خود آمربه معروف و تارک منکر باشند.
وی اضافه کرد: اساس حرکت امام حسین (ع) امر به معروف است که در گام نخست دعوت بود و بعد از آن جهاد کرد.
سروستانی با بیان اینکه جامعه اسلامی نیاز به نصیحت و خیرخواهی دارد، گفت: همه ما در مقابل اوامر و نواهی الهی وظیفه داریم ولی باید با روشی موثر ورود کرد.
وی اظهار کرد: در گام نخست خود باید آمر به معروف و ناهی از منکر بود و انجام این فریضه باید با هدف خیر خواهی و با حفظ کرامت انسانها و نه به صورت طلبکارانه باشد.
سروستانی گفت: اگردرجامعه تظاهر به فسق و فجور شود نباید مومنان و حکومت نسبت به آن بی تفاوت باشند.
وی با اشاره به رشد مسائل معنوی در نظام جمهوری اسلامی افزود: نظام اسلامی برای احیای ارزشهای دینی بنا نهاده شده وجزو معروف هاست و باید قدر آن را دانست.
سروستانی اظهارکرد: آنهایی که علیه نظام جمهوری اسلامی تلاش می کنند در راه منکر و باطل هستند و باید با آنها مقابله کرد.
وی تاکید کرد: هدایتهای رهبر معظم انقلاب در عرصه سیاست داخلی و خارجی حاکی از این است که باید اسلام که نظام جمهوری اسلامی نماد واقعی آن است را با چنگ و دندان حفظ کرد و فریب دشمن را نخورد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر افزود: لبخند دشمن برای ما نباید این افتخار را به وجود آورد که ما با شرایط جهانی آنها هماهنگ شویم بلکه باید آنها را همراه با مکتب و اسلام کرد.
سروستانی افزود: برهمین اساس هرکسی باید در جایگاه خود برای انقلاب اسلامی به عنوان معروف تلاش و با مخالفان نظام به عنوان منکر مبارزه کند.
وی گفت: مهمترین رکن درامربه معروف و نهی ازمنکر اصلاح رفتارآمران به معروف و ناهیان ازمنکر و ترویج این گفتمان درلایه های مختلف جامعه است.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: باگفتمان سازی و ایجاد باورعمومی نسبت به فریضه امربه معروف و نهی از منکرهمه باید نسبت به این فریضه و تکلیف دینی احساس مسئولیت کنند و بی تفاوت نباشند.
سروستانی گفت: همه نسبت به دفاع از انقلاب و حفظ خون شهدا مکلفیم و برای رساندن آن به نسلهای بعدی باید حافظ این نظام و انقلاب بود.
وی تاکید کرد: در این مسیرهمگان در قالب هرجناح، تشکیلات، حزب و جریانی که هستند باید استراتژی و مسیرشان براساس مبانی انقلاب اسلامی، اهداف امام راحل و منویات رهبر معظم انقلاب باشد.
سروستانی با تاکید بر درک شرایط موجود یادآروشد: نظام جمهوری اسلامی به دلیل ویژگیهای خاص دشمنانی دارد که نمی خواهند این نظام پایدارباشد به همین دلیل بهره گیری از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، حفظ وحدت و یکپارچگی برای بقای نظام جمهوری اسلامی ضروری است.
امام جمعه موقت بوشهر گفت: اصل امربه معروف و نهی از منکر از فروع دین و از ضرورت های دین اسلام است.
حجت الاسلام عبدالرضا هاشمی افزود: براساس دین اسلام مومن علاوه براینکه باید اهل معروف و از منکر و زشتی ها دوری کند باید دیگران را هم به معروف راهنمایی کند.
وی اظهارکرد: امر به معروف و نهی از منکر جنبه فردی ندارد و وظیفه ای اجتماعی و عمل به این فریضه واجبی همگانی است.
وی با اشاره به گستره امربه معروف و نهی از منکر گفت: بی تردید اگر مردم به این اصل مهم پایبند باشند دشمن هرگز روزنه ای برای نفوذ پیدا نمی کند.
هاشمی، منکرها را شامل اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی و اداری و معروف ها را نیز شامل معروف اعتقادی (نماز، روزه و زکات)، سیاسی شامل رعایت تقوای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد.
وی راههای گسترش امربه معروف و نهی ازمنکر تقویت ایمان در جامعه، رفع فقر اقتصادی، احیای عزت نفس، مبارزه با روحیه تجمل گرایی، دفاع فرهنگی، پیشگیری از نفوذ عوامل فرهنگی دشمن عنوان کرد.
هاشمی افزود: استفاده از واردات کالاهای مصرفی لوکس و پیروی از مدلهای گوناگون غربی خود باعث شد برخی از منکرات ازجمله پوشش نامناسب، اسراف، افراط و تفریط صورت گیرد.
امام جمعه موقت بوشهردر باره پیشگیری از نفوذ عوامل فرهنگی دشمن گفت: ورود برخی فیلم های مبتذل، مطبوعات و مجله های گمراه کننده در روند کند شدن امر به معروف و نهی از منکر تاثیر دارد.
مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بوشهر گفت: انقلاب امام راحل بزرگترین امربه معروف و نهی از منکر در دنیای معاصر است.
حجت الاسلام یعقوب بهمنیاری افزود: سرتا سر زندگی امام خمینی (ره) مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.
وی اضافه کرد: آمربه معروف و ناهی از منکر خود باید عامل به معروف و ازمنکرها دور باشد تنها در این صورت است که می توان جامعه را تربیت کرد.
بهمنیاری تاکید کرد: بزرگترین نهی از منکر امام راحل استکبار ستیزی امام بود که از این طریق هیمنه اسکتبار را شکست و همه آزادیخواهان را دعوت به اسلام کرد.
وی ادامه داد: امروز فریضه امر به معروف و نهی از منکر بخوبی درجامعه تبیین و تعریف نشده است و امربه معروف را رها و به نهی از منکر آن هم محدود به چند مورد خاص توجه شده است.
بهمنیاری، داشتن سبک زندگی اسلامی را از جمله مهمترین معروف ها عنوان کرد و گفت: برای داشتن زندگی سالم باید به سبک زندگی اسلامی توجه شود که این خود یک امربه معروف به شمار می رود.
وی در باره نهی از منکر اظهار کرد: نهی از منکر نباید محدود به چند مورد خاص باشد بلکه باید نگاهمان را در این گسترش دهیم تا برخی از بدهی ها به فرهنگ تبدیل نشود.
بهمنیاری بیان کرد: طلاق، بیکاری و فضای اداری حاکم بر برخی دستگاههای اجرایی و دیگر موارد از جمله منکرهایی است که باید براساس اولویت در جامعه مورد توجه قرار گیرد.
وی با تاکید بر تربیت افراد برای اجرای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید گستره اجرای این دو فریضه الهی را گسترش داد و متناسب به هر حوزه ای انگیزه سازی انجام شود.
مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بوشهر افزود: امروز حساسیت های اجتماعی ما نسبت به معضلات و خوبی ها پائین آمده است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.