به گزارش ایرنا، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک مصلح بزرگ معتقد بود باید ملت های مسلمان و مستضعف در مقابل رژیم های ظالم، دیکتاتور و وابسته برای احقاق حقوق خود قیام کنند، زیرا اعتقاد داشتند حکومت اسلامی باید بر مبنای حاکمیت و مقبولیت مردمی باشد بر همین اساس مظهر حاکمیت مردم را در انتخابات می دانستند.
در فرهنگ و اعتقاد امام (ره) مردم محور و ولی نعمت مسئولان هستند و همه تلاش آنان باید برای احقاق حقوق مردم باشد، زیرا مسئولیت را فرصتی برای خدمت به مردم می دانستند نه ثروت اندوزی به همین دلیل در نگاه ایشان همه مسئولان باید خدمت به مردم را در اولویت کارهای خود قرار دهند.
اخلاق مداری، اسلام خواهی، ساده زیستی، شجاعت، وابسته نبودن به استکبار، وحدت گرایی، اعتماد به جوانان، استقلال اقتصادی، اعتقاد به شعار ما می توانیم در همه بخش ها(فرهنگی، اقتصادی، علمی، نظامی وغیره) ارتباط با دیگر ملت های دنیا بویژه کشورهای مسلمان از ویژگیهای امام راحل بود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان بوشهر در آستانه بیست وهشتمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) با برگزاری میزگردی با حضور صاحبنظران و کارشناسان دیدگاه ها و اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی را یاد آوری کرده است.
این کارشناسان معتقدند که امام خمینی (ره) بزرگمردی بود که تاریخ ملت ایران و دیگر مردم مستضعف و آزادیخواه جهان را برای رسیدن به عزت، کرامت و اقتدار تغییر داد و امروز نیز پس از گذشت 28 سال از ارتحال آن اصلاح گر دینی، این شخصیت موثر در جهان اسلام همچنان در یاد و خاطر مسلمانان و آزادگان جهان باقی مانده و گذر زمان باعث فراموشی آرمانهای الهی ایشان نخواهد شد.

** امام خمینی (ره) پایه گذار مردم سالاری و آزادیخواهی در جوامع دینی
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر گفت: امام خمینی (ره) شخصیت بزرگی بود که با انقلاب خود حکومت سلطنتی و شاهنشاهی را سرنگون و نظام مردم سالار دینی را بر کشور حاکم کرد.
نصرالله شفیعی یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را آزادی عنوان کرد و ادامه داد: امام راحل با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی آزادی را به ملت ایران و مردم مستضعف و زیر سلطه جهان عرضه داشت.
وی اظهار کرد: براساس نگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی رسانه زبان گویای مردم و منعکس کننده خواسته ها و مشکلات مردم است.
شفیعی یادآور شد: امام راحل همانطورکه حامی آزادی رسانه ها بود ولی رسانه هایی که به دنبال مشروعیت سازی از فعالیت استکباری بودند را قبول نداشت و معتقد بود فعالیت رسانه ای باید در چارچوب قانون باشد.
وی اظهار کرد: خط قرمز امام راحل درفعالیت رسانه ای حفظ نظام جمهوری اسلامی به معنای واقعی، استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفان بود.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر در باره نقش امام در بیداری اسلامی گفت: نگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی فراملی و به عنوان مردی مصلح معتقد بود باید ملت های مسلمان نسبت به رژیم های وابسته و ظالم، آگاه و برای احقاق حقوق خود قیام کنند.
وی با بیان اینکه قیام امام راحل قیامی جهانی بود و انقلاب اسلامی همه مرزها را درنوردید گفت: به اعتقاد امام راحل انقلاب اسلامی ایران مقدمه ای برای بیداری اسلامی است و رژیم صهیونیستی را به عنوان یکی ازموانع مهم گسترش انقلاب و بیداری اسلامی معرفی می کرد.
شفیعی تاکید کرد: اعتقاد امام خمینی (ره) به صدور انقلاب به معنی بیداری امت مسلمان نه به صورت جنگ بلکه مهمترین راه برای صدور انقلاب را بیداری امت مسلمان می دانست.
وی افزود: یکی از مهمترین شاخصه های سبک و سیره سیاسی امام خمینی (ره) مردم سالاری دینی بود و نمونه آن را می توان در موضوع رفراندوم سال 58 در ایران دید.
شفیعی اضافه کرد: امام راحل حکومت به زور سرنیزه را قبول نداشتند بلکه اعتقاد داشتند حکومت اسلامی باید بر مبنای حاکمیت و مقبولیت مردمی باشد برهمین اساس مظهر حاکمیت مردم را در انتخابات می دانستند.
وی تاکید کرد: از نظر امام راحل انتخابات به معنی توجه به رای و نظر مردم و میزان رای مردم است.
شفیعی یادآروشد: امام راحل یک فیسلوف، عارف، شاعر، سیاستمدار، مفسر قرآن، مرجع تقلید و به تعبیری شخصیت همه جانبه ای بود که تمام دغدغه اش در این مدت اسلام بود.
وی با بیان اینکه اگر اسلام را می خواهیم باید در راه و مسیر امام و انقلاب قرار گیریم گفت: هرجریان، حزب و جناحی که با فعالیت های خود نقش و جایگاه اسلام را در کشور کم رنگ جلوه دهد برخلاف مسیر امام گام برداشته است.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه از نظر امام راحل مردم حرف اول را می زنند و نظام جمهوری اسلامی برای دفاع از حقوق مردم طراحی شده است گفت: در فرهنگ و اعتقاد امام مردم محور و ولی نعمت مسئولان هستند و همه فعالیت مسئولان باید برای احقاق حقوق مردم باشد.

** اعتقاد عمیق امام (ره) به جوانان
وی گفت: جوانان نقش اصلی و سازنده ای در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی داشتند و بدون این قشر پیروزی انقلاب اسلامی غیرممکن بود.
شفیعی افزود: امام خمینی (ره) در کلام و عمل اعتقادی عمیق به نقش جوانان بویژه در عرصه مسئولیتی داشتند و جوانان را فرصت و انرژی متراکمی می دانستند که با اخلاص در خدمت انقلاب هستند.
وی با اشاره به علاقه متقابل جوانان به امام خمینی (ره) بیان کرد: امام راحل براساس فطرت الهی صحبت می کرد و فطرت جوانان نیزپاک و بی آلایش بود و پیام امام را درک می کردند.
مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بوشهر نیز گفت: امام خمینی (ره) جوانان را باور داشت و درعمل نیز این اعتقاد را ثابت کرد.
بهمنیاری اظهار کرد: امام راحل با کمک جوانان انقلاب را به پیروزی رساند و درهشت سال دفاع مقدس نیز جنگ را با جوانان مدیریت کرد.
وی اضافه کرد: جوانان نیز امام را عاشقانه دوست داشتند و برای امام و اندیشه های آن بزرگوار همواره در صحنه های مختلف حضور داشتند.
بهمنیاری افزود: امروز نیز انس جوانان با وصیتنامه امام راحل باعث هدایت، عزت و احترام آنان می شود.

** ارتباط با دیگر کشورها و ملت ها از اصول مهم حکومتی امام (ره)
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بوشهر گقت: یکی از اصول مهم حکومتی امام راحل ارتباط با کشورهای دیگر بود و هیچ گاه درهای ارتباط با خارج را نبستند.
وی اظهارکرد: امام خمینی (ره) براساس مصحلت، عزت جامعه اسلامی، اقتدار کشور و منافع متقابل با کشورها ارتباط برقرار می کرد و هر رابطه ای که منجر به حاکمیت قدرتهای استکباری می شد را مردود می دانستند.
شفیعی یادآورشد: بنیاگذار جمهوری اسلامی ایران همواره مدافع محرومان و هر گروه و سازمان آزادی بخش بود و نگاهی فرا ایرانی داشت.
وی افزود: جهان اسلام تنها با وحدت و یکپارچگی است که می تواند روی پای خود بایستد و در مقابل دسیسه ها و توطئه های دشمن ایستادگی کند.
مسئول دفتر نمایندگی با اشاره به نقش امام (ره) در بیداری اسلامی گفت: هدف امام خمینی (ره) ازانقلاب اسلامی جاری کردن توحید و انسانیت در جامعه بود نه آن انسانیتی که مورد نظر جامعه غربی است.
وی اضافه کرد: امام راحل می خواست نگاه مخرب غرب در مورد انسانیت را بشکند و اسلام با همه ابعادش را در جامعه جاری کند.
بهمنیاری افزود: در شرایطی که ایجاد یاس و ناامیدی خواسته دشمن بود امام راحل می خواست با الگو شدن انقلاب اسلامی مسلمانان سایر کشورها نیز زنده شوند.
وی با اشاره به تاکید امام راحل در خصوص اینکه 'برای جاری شدن اسلام باید خود حرکت کنید و نباید منتظر حاکمیت بود' بیان کرد: مهمترین کار امام (ره) در بیداری اسلامی تبدیل انقلاب اسلامی ایران بعنوان یک الگو بود.

** امام (ره) سیاستمدار عارف
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه امام راحل شخصیتی عارف و سیاستمدار بود اظهار کرد: امام به دلیل اینکه در حکومت سهمی برای خود و اطرافیانش قائل نبود و ساده ترین زندگی را داشتند همواره در عمق قلبها جای داشت.
شفیعی با تاکید براینکه ساده زیستی امام راحل باید برای همه مسئولان نظام جمهوری اسلامی الگو باشد، گفت: گرایش به اشرافی گری و تجمل گرایی بزرگترین آفتی است که می تواند دامن مسئولان نظام را بگیرد و اگر چنین فرهنگی در میان مسئولان باشد به معنی انحراف از مسیر امام است.
شفیعی بیان کرد: امام راحل به واسطه ساده زیستی خود در قلب ها حاضر بود و این روش و سیره امروز در زندگی رهبر معظم انقلاب نیز مشهود است.
مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بوشهر نیز ساده زیستی را از جمله ویژگیهای امام خمینی (ره) عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه امام راحل با قیام خود معادله های جهانی را برهم زد ولی برخلاف حاکمان آن روزگار از زندگی ساده ای برخوردار بود.
وی تاکیدکرد: امام راحل همواره از زندگی اشرافی گری به دور بود و محور حرکت ایشان نیز خداباوری وزندگی در سطح مردم بود.

** امام خمینی (ره) احیاگر اسلام واقعی
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر گفت: امام راحل آموزه های اسلامی بویژه حکومتی، سیاسی، اجتماعی و قرآنی که سالها فراموش شده بود را احیا و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به ارمغان آورد.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی همه معادله های سیاسی و فکری جهان را دگرگون و با مارکسیسم، لیبرالیسم و فضاها و اندیشه های به ظاهر روشن فکرانه آن زمان مبارزه و اندیشه ناب محمدی (ص) را ارائه و احیا کرد.
صفایی بوشهری بیان کرد: درزمانی که ایران همانند یک مستعمره زیرچنگال آمریکا، انگلیس و حمایتهای جدی رژیم اشغالگرانه قدس بود امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی ایران را به کشوری آرام، اسلامی وولایت مدار با آرمان ها و ارزش های اسلامی تبدیل کرد.
صفایی بوشهری گفت: اخلاق مداری، اسلام خواهی، مردمداری، ساده زیستی، شجاعت، اعتماد نکردن به استکبار و استعمار و وحدت گرایی از ویژگیهای امام راحل است.
امام جمعه بوشهر افزود: خدمتی که بنیانگذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب به ایران کردند در طول تاریخ ایران بی نظیر است و مردم این سرزمین همواره قدرشناس نعمت بزرگ ولایت فقیه هستند.
وی بیان کرد: تنها با محوریت ولایت فقیه است که می توان در مقابل حوادث و مسائل بزرگ و حساس پیش رو مقتدرانه ایستاد.

** امام خمینی (ره) مخالف وابستگی کشور
مسئول دفتر نمایندگی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان بوشهر با اشاره به توجه امام راحل به مسائل اقتصادی گفت: یکی از باورهای امام راحل از شروع حرکت و نهادینه کردن آن در جامعه این است که برای وابسته نبودن 'ما می توانیم' نیازهایمان را تامین کنیم.
حجت الاسلام یعقوب بهمنیاری افزود: از نظر امام (ره) اندیشه استقلال در مسائل اقتصادی و توجه به اصل 'ما می توانیم' منافاتی با تعامل با کشورهای دیگر ندارد.
وی بیان کرد: براساس نگاه امام راحل و رهبر معظم انقلاب ما باید باور کنیم که خودمان می توانیم اقتصاد سالم داشته باشیم در این مسیر از دیگران هم کمک بگیریم.

** امام خمینی (ره) خدامحور و منطبق با سیره پامبر (ص)
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهرگفت: حضرت امام (ره) با خدامحوری و مطابق با سیره پیامبر (ص)، قران کریم و ائمه (ع) نظامی با محوریت ولایت فقیه مدلی جدید برای اداره جامعه اسلامی در عصر کنونی تعریف کرد.
حجت الاسلام عبدالرضا سروستانی افزود: حضرت امام (ره) در تمام ابعاد وجودی خویش خدامحور بودند و توانستند با تقرب به درگاه الهی و تمسک جستن به قرآن کریم و سرلوحه قرار دادن سیره اجداد طیبینش تحولی را در عصر کنونی ایجاد کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر اظهار کرد: حضرت امام (ره) شخصیتی بودند که از نظر علمی و فقهی جزو مجتهدان زبردست و یکی از فقهای توانمند جهان اسلام بودند وسیاستمداری بودند که منطبق با سیره پیامبر و دستور دین مبین اسلام حرکت می ‌کردند.
وی اضافه کرد: ایشان شخصیتی منحصر به فرد بودند که از هیچ قدرتی جز قدرت خدا کمک نمی گرفتند و نمی هراسیدند و شجاعانه در مقابل ابرقدرت‌های زورگوی ظالم قد علم کردند و نوکران اجانب را از مملکت اسلامی بیرون راندند.
سروستانی ادامه داد: حضرت امام (ره) شخصیتی بود که در دل قشرهای مختلف جامعه جا گرفته بود و رمز گرفتن این بود که ابتدا رابطه بین خود و خدا را مستحکم کرده بودند و خدا هم محبت او را در قلوب مردم جا داد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر بیان کرد: امام خمینی (ره) بنیانگذار نظامی بودند که به تمام معنا از مظلومان عالم حمایت می کرد و با نگاه رحمانی خود در مقابل دشمن پایدار و مقاوم بودند.
وی با بیان این که امام خمینی (ره) در یک کلام امام و رهبر بود و به ملت عشق می ورزید و ملت هم به عشق می ورزیدند، تاکید کرد: امام راحل (ره) تقید و دلبستگی به مناصب و ظواهر دنیوی نداشت و در عین حالی که رهبری بزرگ، سیاستمداری قدر و مجاهدی شجاع بود اما بسیار انسانی سلیم النفس و الهی بودند.
وی یادآروشد: این شخصیت الهی نظام با محوریت ولایت فقیه و مدلی برای اداره جامعه اسلامی در عصر کنونی تعریف کرد تا الگویی برای کشورهای اسلامی باشد تا آنها هم الگو بگیرند و در مقابل ستمگران بایستند.
سروستانی گفت: امام خمینی (ره) پس از مبارزه طولانی با رژیم ستمشاهی و بیرون راندن آنها از کشور در هنگام ورود هزاران چهره نورانی از او استقبال کردند و امام به گونه ای در قلوب مردم جا گرفت که وقتی 14 خرداد فرا رسید میلیون‌ها دل سوخته او را بدرقه کردند و این واقعه مهم پیامی دارد و آن پیام این است که هر کسی برای خدا کار کند محبوب قلبها خواهد ماند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر با اشاره به وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام (رض) گفت: یکی از تاکیدهای امام راحل به مردم این بود که 'نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد' و در پایان وصیت نامه نیز مسیر حرکت آینده انقلاب اسلامی را ترسیم کردند.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان*انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.