به گزارش ایرنا، در فرهنگ هر منطقه از کشور ایران رسم های خاصی در ماه مبارک رمضان که برگرفته از عقاید دینی مذهبی مردم آن منطقه است رایج و برخی از آنها مشترک است.
خبر دارکردن مردم روزه دار برای برخاستن از خواب هنگام سحر درماه مبارک رمضان از آیین های مشترکی است که در بیشتر شهرهای ایران به شیوه های خاص همان منطقه رواج دارد.
در استان بوشهر و در شهر بوشهر از قدیم مردم با صدای 'دُم دُم سحری' از خواب بیدار می شدند که هنوز مرسوم است و اما در بندر ریگ رسمی خاص به نام 'آبی بنوش' وجود دارد.
این آیین در زمان های قدیم باتوجه به گرمی هوای منطقه که تشنگی سبب آزار روزه داران نشود بمنظور بیدار کردن مردم برای خوردن آب قبل از اذان صبح، رواج داشته و تاهنوز پا برجا مانده است.
در این آیین که در سحر های ماه مبارک رمضان برای آنکه مردم را از زمان اذان صبح با خبر نمایند موذنان و مداحان 15دقیقه قبل از اذان در مساجد و حتی برخی بر پشت بام ها رفته و با خواندن ابیاتی مردم را با خبر می کنند که هر چه زودتر خود را برای روزه داری مهیا کنند.
' آبی بنوش لعنت حق بر یزید کن'، 'جان را فدای مرقد شاه شهید کن'، 'آبی بنوش تشنه لبان را بیاد کن'،'لعنت به شمر و خولی و ابن زیاد کن' از مضامین ابیاتی است که موذنان در فضای شهر طنین انداز می کنند تا روزه داران بتوانند با روحیه بانشاط در هنگام سحر به راز و نیاز و خوردن سحری بپردازند.
رویت هلال ماه رمضان، برپایی آیین مقابله در مساجد و گره‌گشو در پانزدهم ماه مبارک رمضان، احیا و روضه خوانی در ایام شهادت حضرت علی (ع)، توزیع غذاهای نذری و رفتن مردم بر سر مزار اموات در بامداد عید سعیدفطر از دیگر آیین‌های ماه مبارک رمضان در شهرهای شمالی استان بوشهر از جمله بندرریگ است.
بندر ریگ از توابع شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قراردارد.
6164/6043**
خبرنگار: نعمت الله بهروزی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.