مسئول آتش نشانی شهرداری برازجان (مرکز شهرستان دشتستان) روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: ساخت این آتش نشان ایده ای بسیار خوب و مفید برای کاهش خسارت های ناشی از آتش سوزی های محیط بسته است.
بهروز ابوالفتحی افزود: سازمان آتش نشانی شهرداری برازجان بطور کامل این ایده را برای ایمن سازی و ارتقا از لحاظ مالی و اخذ تاییدیه حمایت خواهد کرد.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه 90درصد حوادث بدلیل خطاهای انسانی رخ می دهد، ورود این سیستم اطفای حریق می تواند درصدی از خسارت های ناشی از حوادث آتش سوزی که در غیاب افراد در اماکن بسته رخ خواهد داد را کاهش دهد.
ابوالفتحی یادآور شد: این سیستم با اطفای حریق بوسیله گاز سی او 2 عمل می کند که بیشتر مخصوص وسایل برقی و در فضای بسته کارساز است.
ساخت طرح آتش نشان خودکار برای نخستین بار در جشنواره 'ایده شو' به ذهن خلاق این نوجوان 15ساله افتاد و او را وادار به طراحی و ساخت آن کرد.
دبیر کلاس درس کار و فناوری آموزشگاه استعدادهای درخشان کردی شهر برازجان که سازنده این دستگاه در این مدرسه مشغول تحصیل است گفت: چند وقت پیش جشنواره ایده شو برای کشف ایده های برتر دانش آموزان برای نخستین بار در شهر برازجان برگزار شد که در این جشنواره 200 نفر شرکت کردند.
روح الله سلیمی فرد افزود: آتش نشان خودکار یک ایده منحصر به فرد است که آموزش و پرورش با حمایت های همه جانبه برای رسیدن این ایده به مرحله تولید کمک خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در صورت توسعه، این طرح هم قابلیت اعلام و اطفای حریق در مواقع آتش سوزی را خواهد داشت.
سلیمی فرد ادامه داد: این ایده برتر با توجه به قابل حمل بودن در همه فضاها ازجمله مراکز پزشکی، الکترونیکی، بانکها، بیمارستان ها و دیگر ساختمانهای بزرگ در هنگام آتش سوزی جوابگو خواهد بود.
وی اضافه کرد: با برنامه ریزی های انجام شده و حمایت آموزش و پرورش این طرح به نام سینا فرزان نخبه جوان ثبت ملی می شود.
'جشنواره ایده شو' برای نخستین بار با همکاری آموزش و پرورش برازجان در رده های سنی بین 13 تا 15 سال برگزار شد ودانش آموزان در این جشنواره شرکت و هر یک از آنها ایده ای را در ذهن خود از وسایل مورد نظر طراحی می کردند.
سلیمی فرد ادامه داد: 'سینا فرزان' نوجوان مدرسه استعدادهای درخشان زنده یاد کردی برازجان از کولر آبی و کپسول آتش نشانی کنار هم در این جشنواره طرحی را در ذهن خود ساخته که برای نخستین بار درکشور طراحی و آتش نشان خودکار ساخته است.
سینا فرزان در این ارتباط به ایرنا گفت: در این جشنواره با توجه به وقوع حادثه پلاسکو و آتش سوزی در بیمارستان 17شهریور برازجان و خسارات جبران ناپذیر، طرح آتش نشان خودکار را در ذهن خود طراحی کردم.
وی اظهار کرد: در این جشنواره که تعداد زیادی از دانش آموزان نخبه حضور داشتند ایده آتش نشان مکانیکی به عنوان 10 ایده برتر توسط مسئولان شناخته شد.
این نخبه جوان بیان کرد: با حمایت دبیر خود در جشنواره شهرستانی خوارزمی از میان 150 طرح برتر مقام اول را کسب کردم.
فرزان اضافه کرد: پس از کسب مقام اول برای حضور بهتر در جشنواره خوارزمی استانی طرح آتش نشان مکانیکی را توسعه و ارتقا دادم.
وی بیان کرد: این طرح در مرحله شهرستانی ظرفیت خاموش کردن آتش در مکانهای بسته مانند خانه و مدرسه را داشت و بعد از صرف هزینه بیش از چهار میلیون ریالی، طرح قابلیت خاموش کردن آتش در مکانهای وسیع را پیدا کرد.
این ایده پرداز برتر اضافه کرد: در جشنواره استانی ایده آتش نشان خودکار مقام دوم استانی را از میان 32 طرح برتر کسب کرد.
فرزان گفت: با توجه به اینکه طرح آتش نشان برتر نخستین بار در سطح کشور ارائه شده برای ثبت وتوسعه این طرح به نام خود نیازمند حمایت بیشتر مسئولان شهرستانی و استانی هستم.
وی افزود: در صورت حمایت مسئولان برای توسعه و تولید این طرح حوادثی مانند پلاسکو و دیگر آتش سوزی های بیمارستانی و خانگی تکرار نخواهد شد.
فرزان بیان کرد: برای ثبت این اختراع باید آتش نشانی شهر برازجان تاییدیه لازم را صادر کند.
وی با اشاره به حمایت های همه جانبه مسئولان آتش نشانی برازجان گفت: با همکاری مسئولان در یک ماه آینده این طرح ثبت و هفتم مهر روز آتش نشانی از آن رونمایی می شود.
فرزان بیان کرد: با افزایش تجهیزات و توسعه بیشتر این طرح قابلیت اعلام واطفای حریق در مکانهایی با شعاع بیشتر نظیر بیمارستانها، محیط مدرسه ودیگر مکانها را خواهد داشت.
مدیر آموشگاه استعدادهای درخشان کردی برازجان گفت: این آموزشگاه 151دانش آموز در رده آموزشی متوسطه اول دارد کهدر سالهای اخیر توانسته اند در حوزه های مختلف در سطح استان و ملی بدرخشند.
علی جوکار ادامه داد: دانش آموزان این آموزشگاه در جشنواره خوارزمی 94 مقام اول کشوری را از آن خود کردند و در برنامه سمپاد و دست سازه ها و کار و فناوری ساخت دستگاه هایی از جمله جاروبرقی هوشمند رتبه های ارزنده ای را بدست آوردند.
شهرستان دشتستان با مرکزیت شهر برازجان و بیش از 250 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری شرق بوشهر واقع است.
7213/6043**
خبرنگار: سیده حلیمه حسینی** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.