در ادامه این مطلب آمده است: مدتیست تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و تبلیغات انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز از پنجشنبه همین هفته کلید می خورد که در این بین، یکی از موضوعات مورد توجه کاندیداها، کرایه ستادهایی است که به عنوان مرکز تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند.
به گزارش «خلیج فارس»؛ در مدت زمان تعیین شده برای تبلیغات انتخابات، هر کاندیدا به کمک حامیانش برای خود حداقل یک ستاد انتخاباتی آماده می کند که به طور معمول جلسات مرتبط با این ایام در آن برگزار شده و امورات مربوط به دریافت و توزیع بنر و اقلام تبلیغاتی صورت می گیرد.
در این بین، کاندیداهایی که پول خوبی داشته باشند، علاقه مندند تا در بهترین نقطه شهر و محورهای پرتردد، ستادهای خود را برپا کنند و بیشتر دیده شوند.
موضوعی که زمینه ساز بازار سیاه برای ستادهای اجاره ای و سودهای چند ده میلیونی صاحبانش فقط برای یک هفته تا حداکثر 10 روز می شود و به قولی اقتصادی ترین «دهه سیاست» را برای صاحبان چنین مکان هایی رقم می زند.
از طرفی بازار سیاه مکان اجاره ای برای ستادهای انتخاباتی وقتی داغ تر شده که براساس اعلام فرمانداری برخی شهرستان ها، ایجاد ستاد در میادین و تقاطع های پرتردد و پر ترافیک برای کاندیداهای شورا ممنوع است. نظیر میدان امام گناوه یا میدان فردوسی برازجان که به اصطلاح نقاط 'اکازیون' برای برپایی ستاد در همه انتخابات های گذشته بوده است.
البته در شهر بوشهر نقطه ممنوعه ای برای برپایی ستاد کاندیداهای شورا تعیین نشده و داوطلبان در هر منطقه شهری، تنها امکان ایجاد یک ستاد دارند، ولی معمولا خیابان های شهید مطهری و امام خمینی در منطقه یک و خیابان بهمنی در منطقه دو این شهر محورهای پرمتقاضی برای برپایی ستاد انتخاباتی می باشد.
*وضعیت اجاره مکان ستاد در برازجان و گناوه
یک بررسی میدانی نشان می دهد بازار سیاه مکان اجاره ای برای ستادهای انتخاباتی باعث تعیین ارقامی در شهرهای استان جهت یک هفته تا 10 روز شده که بعضا از هزینه اجاره یک ماهه همان ملک بالاتر است.
مثلا در گناوه خیابان های امام و طالقانی که مطرح ترین مکان برای ستاد کاندیداهای شورا است، از کف قیمتی 4 میلیون تومان آغاز و بسته به نزدیکی ملک به میدان امام و بازار، تا 25 میلیون تومان هم از سوی صاحبان آن قیمت گذاری می شود.
همچنین در شهر برازجان خیابان فردوسی به عنوان مطرح ترین محل برپایی ستادهای انتخاباتی مورد توجه کاندیداهاست و همین الان نیز ستادهای دو کاندیدای اصلی ریاست جمهوری (روحانی و رییسی) در آن قرار دارد. همچنین در ادوار گذشته هم اغلب کاندیداهای مجلس در همین خیابان و حوالی میدان فردوسی استقرار داشته اند.
بررسی های خبرنگار «خلیج فارس» نشان می دهد در این محور، منازل بیشتر از مغازه ها جهت برپایی ستاد پیشنهاد می شود که قیمت آن دستکم از 7 میلیون تومان شروع می شود و به 30 میلیون تومان هم می رسد.
*وضعیت ستادهای اجاره ای در شهر بوشهر
اما جدی ترین بازار سیاه ستادهای اجاره مربوط به شهر بوشهر است که بعضا برای ساختمان نیمه کاره یا منزل متروکه ای که نبش خیابان های اصلی و پرتردد قرار دارد، کف آن ارقام چند ده میلیونی است.
یکی از مغازه داران در نزدیک میدان امام بوشهر به خبرنگار ما می گوید: برای اجاره یک هفته ای مغازه ام طی ایام تبلیغات شوراها، به من و برخی همکارانم پیشنهاد 50 میلیون تومان شده که این رقم برای یک کاسب آن هم در رکورد بازار مبلغ قابل توجهی است.
وی ادامه می دهد: این ارقام طوری است که یک کاسب مثل ما در طول چند ماه هم نمی تواند کسب کند و اگر مقداری صبر کنیم، امکان دارد پیشنهادات بهتری هم برسد.
این مغازه دار به نکته جالبی اشاره می کند که بازار سیاه مکان های اجاره ای جهت ستاد را نشان می دهد: «چندتا از کاندیداها یا نزدیکان شان که به سراغ همکاران ما در موقعیت های مناسب تر رفته اند، از آنها درخواست می کنند اگر مغازه شان را به آنها اجاره نمی دهید، به فلانی هم اجاره ندهند و حاضرند قیمت بالاتر پرداخت کنند؛ چون این مکان ها برای کاندیداهای پولدار مهم است.»
یک بنگاه املاکی در خیابان شهید مطهری هم از افزایش مراجعانی خبر می دهد که پیگیر اجاره محل ستاد انتخاباتی هستند.
وی می گوید: موقعیت برخی واحد های صنفی به شکلی است که برای برپایی ستاد مناسب است و رقابت فشرده ای برای اجاره این واحد ها ایجاد شده که به افزایش اجاره بها هم منجر می شود.
وی با اشاره به اینکه در این شرایط اغلب افراد پولدار قادر به اجاره منزل مسکونی یا مغازه در نقاط اصلی شهر با قیمت های نجومی هستند، می گوید: کف قیمت مغازه بالای 70 متر در خیابان های مطهری و امام جهت ستاد انتخاباتی 40 میلیون تومان است، هرچند همه چیز توافقی می باشد و قانون و قاعده ای در کار نیست، از این رو در برخی مکان ها مثل میدان امام این ارقام تا 70 و 8 میلیون تومان هم پیشنهاد شده است.
*اجاره ویترین مغازه!
اما یکی از نکات جالب در ایام تبلیغات انتخاباتی خصوصا شوراها که تعدد کاندیدا زیاد است، اینکه یکی از بنگاههای املاک به خبرنگار ما گفت: اگر کسی به هر دلیلی محلی برای ستاد در نقاط مناسب پیدا نکرده، محل هایی داریم که ویترین و یا نمای شیشه ای مغازه خود را در اختیار کاندیداها قرار می دهند. البته قیمت این بخش از تبلیغات چندان زیاد نیست و با پرداخت هزینه چندصد هزارتومانی، کاندیداها می تواند طی ایام تبلیغات، عکس هایی از خود را به شیشه مغازه نصب کنند و چون مکان های پرتردد است، به دیده شدن کاندیدا کمک می کند.
البته موضوع را با یکی از کاندیداهایی که در انتخابات گذشته هم سابقه حضور داشته در میان گذاشتیم که وی گفت: اگر بنای اجاره دو ستاد در محل های مناسب و پرتردد مناطق یک و دو شهر بوشهر باشد و کاندیدایی بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد، باید دستکم 50 تا 80 میلیون تومان هزینه کند!
7212/6045** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.