به گزارش ایرنا، در این سفرها که آخرین آن هفته گذشته به ریاست مشاور نخست وزیر ویتنام به بوشهر انجام شد، هیات تجاری ویتنامی با دقت از ظرفیت ها و توانمندیهای اقتصادی این استان را مورد بازدید قرار دادند.
آنان در نشست با مسئولان استان بوشهر استقبال خود را برای سرمایه گذاری در حوزه های آبزیان، کشاورزی و کشتی سازی این استان که از توانمندی بالایی برخوردار است، اعلام کردند.
همچنین فعالان اقتصادی استان بوشهر خوش بین هستند که با عزم موجود در هیات تجاری ویتنامی به ایران نخستین مبادله تجاری این استان بوشهر با طرف ویتنامی شکل گیرد.
بازارهای خارجی همواره از نیازهای اصلی برای رونق گرفتن محصولات تولید داخلی است و در استان بوشهر تحقق آن می تواند گوشه ای از عظمت و سابقه درخشان این استان در عرصع فعالیت اقتصادی این بندر کهن را بازگرداند.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر در نشست با هیات تجاری ویتنام گفت: استان بوشهر در بخش های مختلف دارای ظرفیت فراوان است که از مهم ترین آن شرکت کشتی سازی صنعتی دریایی ایران (صدرا) با نیم قرن سابقه کاری است.
محمد عبادی ادامه داد: عمل آوری و بسته بندی آبزیان و خرما نیز از دیگر ظرفیت های استان بوشهر برای قرار گرفتن در مبادله تجاری بین 2 کشور ایران و ویتنام است.
وی گفت: در مجموع در استان بوشهر بخش های مختلفی از جمله پتروشیمی ها وجود دارد که بسته به ظرفیت های خود میل و رغبت به انجام مراودات تجاری با کشور ویتنام هستند.
عبادی تاکید کرد: با توجه به تمایل هیات تجاری ویتنام به سرمایه گذاری درحوزه آبزی پروری در حومه شهر دلوار این آمادگی را داریم که ساز و کار مناسب برای واگذاری زمین به آنها را فراهم کنیم.
عضو اتاق بازرگانی بوشهر گفت: در صورت آماده بودن کشور ویتنام برای تامین میوه های گرمسیری و آناناس می توانیم در استان بوشهر اقدام به تولید کمپوت های میوه های گرمسیری و آناناس کنیم.
ندیر پورجم ادامه داد: ویتنام پنجمین کشور تولید کننده آناناس مرغوب در سطح دنیاست از این رو می تواند برای تامین آناناس مورد نظر ما کمک شایانی داشته باشد.
وی یادآور شد: در این ارتباط به نوعی دنبال شریک تجاری برای راه اندازی واحد تولید کمپوت آناناس و میوه های گرمسیری هستیم که با توجه به ظرفیت طرف ویتنامی آمادگی همکاری مشترک با آنان وجود دارد.
دیگر عضو اتاق بازرگانی بوشهر گفت: این استان با دارا بودن نزدیک به واحد بسته بندی و فرآوری خرما می تواند این محصول را با فرآوری های مختلف برای طرف ویتنامی تامین کند.
علی محمد صمیمی گفت: در این ارتباط قرار گرفتن خرما در زمره مواد اولیه در صنایع غذایی ویتنام می تواند کمک خوبی به طرف ویتنامی باشد.
یکی از فعالان حوزه فراوری خرما در استان بوشهر گفت: ایران با برخورداری از خرمای مرغوب وتنوع بالا می تواند تامین کننده ذائقه های مختلفی در سطح دنیا باشد.
عبدالله شفیعی افزود: استان بوشهر نیز به عنوان یکی از قطب های تولید کننده خرما در ایران می تواند در صورت فراهم شدن شرایط تمام خرمای مورد نیاز کشور ویتنام را در قالب فرآوری های مختلف تامین کند.
مجید مرندی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی بوشهر گفت: بتازگی برای صادرات محصولات آبزی استان بوشهر از طریق ویتنام به چین موانعی ایجاد شده که انتظار می رود هیات تجاری ویتنام برای توسعه مبادلات تجاری بین 2 کشور ایران و ویتنام برای حل این مشکل پیشگام شود.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: این استان با تولید سالانه 150هزار تن خرما آماده تامین خرمای ویتنام تا سقف 50 هزار تن است.
محمد تقی منوچهری افزود: پرورش ماهی در قفس نیز در استان بوشهر از قابلیت توسعه خوبی برخوردار است و در صورت تمایل طرف ویتنامی می توانیم در این بخش نیز تامین کننده خوبی برای آنها باشیم.
معاونت اداره پشتیبانی شرکت صدرا (صنایع دریایی ایران) در منطقه جنوب کشور گفت: با توجه به اعلام نیاز ویتنام برای تامین شمار زیادی کشتی صیادی با تناژ پایین زیرساخت های صدرا آماده و مهیای تامین کشتی های مدنظر طرف ویتنامی است.
احمدرضا رحمتی افزود: این شرکت با برخورداری از توان بالا به محض گرفتن سفارش تولید، زمان تحویل محصول به طرف ویتنامی را اعلام خواهد کرد.
وی با اشاره به قابلیت صدرا برای ساخت کشتی با سازه های فلزی، آلومینیومی و فایبرگلاس گفت: این شرکت در حوزه تعمیر کشتی نیز می تواند کمک دهنده خوبی برای کشورهای مختلف از جمله ویتنام باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان بوشهر گفت: عزم 2 کشور ویتنام و جمهوری اسلامی ایران، درادامه توسعه همکاری های اقتصادی، سرمایه گذاری صنعتی است.
سید حسین حسینی محمدی افزود: در دیدار دکتر روحانی و رئیس جمهور ویتنام در سال 2016 عزم جدی توسعه روابط اقتصادی تحکیم شد.
وی اظهار کرد: اکنون سندهای همکاری بین 2 کشور ایران و ویتنام امضا شده و این کشور بیشترین وجه مشترک تاریخی را با جمهوری اسلامی ایران بویژه در زمینه مبارزه و دفاع دارد.
حسینی محمدی اضافه کرد: 2 کشور تلاش دارند که در 2 سال آینده میزان حجم مبادلات تجاری خود را تا 2 میلیارد دلار افزایش دهند.
وی با اعلام اینکه استان بوشهر دارای ظرفیت های خوبی در زمینه کشاورزی و آبزیان است، ادامه داد: همکاری های متقابل در زمینه آبزی پروری و کشت گلخانه ای از برنامه های اصلی همکاری 2 کشور است.
استاندار بوشهر نیز گفت: با توجه به توافقات رئیسان جمهوری ایران و ویتنام برای افزایش مبادلات، این استان برای همکاری مشترک در زمینه محورهای مبادلات اقتصادی و تجاری آمادگی کامل دارد.
مصطفی سالاری افزود: براساس توافقات میان رئیسان جمهوری ایران و ویتنام باید ارزش مبادلات میان 2 کشور در مدت 2 سال به 2 میلیارد دلار افزایش یابد.
وی اضافه کرد: در این ارتباط متخصصان مرتبط 2 کشور نسبت به شناسایی محورهای مشترک برای رسیدن به این میزان مبادلات تلاش کنند.
سالاری بیان کرد: در زمینه واگذاری زمین به سرمایه گذار سه نوع واگذاری وجود دارد که یکی ازآنها در مناطق ویژه و آزاد است که در استان بوشهر مناطق ویژه وجود دارد.
وی ادامه داد: نوع دوم در شهرک های صنعتی استان که مربوط به شرکت دولتی است و همراه زیر ساختها در اختیار سرمایه گذار قرار می گیرد.
سالاری بیان کرد: نوع سوم واگذاری زمین به سرمایه گذار، سایر اراضی دولتی است که بیشتر برای مواردی که زمین های منطقه ویژه و شهرکهای صنعتی برای کار مورد نظر سرمایه گذار مناسب نیست، ارائه می شود.
وی ادامه داد: قیمت زمین در منطقه ویژه توافقی، درشهرک های صنعتی متری 200 هزار ریال ( پنج دلار) ودر نوع سوم اراضی که برای سرمایه گذار داخلی و خارجی یک نوع قوانین وجود دارد و هزینه بسیار پایین است.
سالاری گفت: همچنن در زمینه مالیات، زمین های مناطق ویژه 10 سال، شهرکهای صنعت هفت سال و سایر اراضی و محدوده ها نیز هفت سال از مالیات معاف هستند.
وی افزود: در زمینه صادرات و آبزی پروری و کشاورزی نیز 100 درصد معافیت مالیاتی وجوددارد و خط تولیدی در این ارتباط از پرداخت عوارض گمرکی در هر نقطه از کشور معاف است.
سالاری خطاب به هیات تجاری کشور ویتنام، گفت: در زمینه پرورش میگو با استفاده از تکنولوژی روز می توانیم همکاری متقابل و خوبی با هم داشته باشیم که در این زمینه از مشارکت شما با فعالان اقتصادی استان بوشهر استقبال می کنیم.
وی ادامه داد: در ارتباط با کشتی سازی نیز طبق توافقات طرح ها مشخص تا براساس آن تصمیم گیری شود.
سالاری بیان کرد: همچنین اگر در زمینه فرآوری و بسته بندی محصولی قصد تولید در بوشهر دارید که مواد اولیه آن از خرما باشد، حمایت ها و همکاری لازم را خواهیم داشت.
وی گفت: در زمینه ثبت شرکت نیز فردی در ایران به عنوان نماینده هیات ویتنام مشخص شود تا در این زمینه اقدام و پیگیری کند.
مشاور اقتصادی نخست وزیر کشور ویتنام گفت: با توجه به طرفیت های بالای استان بوشهر در زمینه کشاورزی بویژه تولید خرما، شیلات و صنعت کشتی سازی این توانمندی ها می تواند به عنوان محور توسعه مبادلات با کشور ویتنام باشد.
وان چی افزود: 2 کشور ایران و ویتنام ارتباط خوبی با هم دارند و به دنبال افزایش میزان حجم مبادلات تجاری در سالهای آینده هستند.
وی یادآورشد: شمال و جنوب ایران ظرفیت های بالایی در بخش های کشاورزی و شیلات دارند که افزایش مبادلات در این موارد دراولویت اهداف ما قرار دارد.
ون اچی اضافه کرد: با توجه به حجم بالای ظرفیت اقتصادی که در استانهای شمال و جنوب ایران در 2 سفر خود به ایران دیده ایم، همکاری در بخش محصولات کشاورزی و شیلات دراولویت برنامه های ما قرار دارد.
وی با ابیان اینکه قبل از سفر به جنوب ایران مراودات لازم با وزارت امور خارجه ایران صورت گرفته است، ادامه داد: این دومین سفر ما به ایران است که پس از بازدیدهایی که در این 2 سفر صورت گرفته متوجه شدیم که محصولاتی مانند انگور، خرما، ماهی و خاوریار، مربوط به بازار ایران است که از کشورهای دیگر به ویتنام صادر می شود.
وان چی بیان کرد: هدف سفر ما به بوشهر برای درازمدت است و در زمینه همکاری متقابل با ایران برنامه هایی مد نظر داریم.
وی افزود: محصولات کشاورزی مانند انگور و خرما که درایران به میزان مناسبی وجود دارد مذاکراتی با وزیر کشاورزی صورت گرفته تا این محصولات را به ویتنام وارد کنیم .
چی افزود: همچنین ثبت یک شرکت در ایران برای جمع و فرآوری محصولات شیلات و کشاورزی ایران برای ویتنام در راستای همکاری با ایران برای صادرات انواع محصولات از این کشور از اهدف مد نظر است که به همکاری مسئولان ایرانی نیاز داریم.
وی ادامه داد: دولت ویتنام ساخت 220 فروند کشنی صیادی و 20 کشتی لجستیک را به شرکت ما سفارش داده که با توجه به ظرفیت استان بوشهر در زمینه کشتی سازی امیدواریم که با ایجاد شرایط مناسب، بتوانیم همکاری خوبی با هم داشته باشیم.
وی ادامه داد: خرما، کشمش، مویز، انار و سایر محصولات کشاورزی ایران و کالاهایی مانند آنانانس، موز ، فلفل سیاه و کائوچو طبیعی از ویتنام ظرفیت مبادله با یکدیگر را دارند.
مشاور اقتصادی نخست وزیر ویتنام و رئیس هیات تجاری اعزامی به بوشهر در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی از تحریم های بین المللی موجود، مانعی برای افزایش مراودات تجاری میان ویتنام و ایران نیست.
چانگ وان چیافزود: تحریم تجاری بر مبادلات بازرگانی بویژه انتقال پول تاثیر می گذارد ولی با این وجود چنین موانعی باعث عقب نشینی ویتنام از مبادله تجاری با ایران نمی شود.
وی بیان کرد: ویتنام نیز مانند ایران دوران سخت تحریم را سپری کرده و حال شرایط برای افزایش مبادلات تجاری ایران و ویتنام به نحو مطلوب تری فراهم شده است.
وان چی اضافه کرد: استانهای شمالی و جنوبی ایران بویژه بوشهر از ظرفیت هایی مهم در بخش کشاورزی و شیلات برخوردار هستند.
وی گفت: برنامه ما روی فرآوری این محصولات است تا از این طریق بتوانیم حجم صادرات ایران را افزایش دهیم.
رئیس هیات تجاری ویتنامی اعزامی به بوشهر ادامه داد: برنامه همکاری با ایران در حد ورادات و صادرات به میزان اندک نیست، برنامه دراز مدت با ایران داریم و در این ارتباط تمام تلاش های خود را بکار خواهیم گرفت.
وی افزود: در این ارتباط بدنبال ثبت یک شرکت در ایران هستیم تا بتوانم از این طریق محصولات این کشور در بخش های کشاورزی و آبزیان را به ویتنام و سایر کشورهای آسیایی صادر کنیم.
رئیس هیات تجاری ویتنام گفت: در صورت تحقق این شرکت تنها برخی از مشاوران و مدیران آن ویتنامی است و مابقی نیروهای آن از نیروهای انسانی ایرانی است که این مهم می تواند به افزایش اشتغال نیز کمک کند.
وان چی یادآور شد: با توجه به استقابل خوب صورت گرفته از سوی مقام های ایرانی امیدواریم، مبادلات تجاری بین ایران و ویتنام در آینده نزدیک افزایش یابد.
وی گفت: به آغاز فعالیت تجاری در تولید و صادرات در ایران بسیار خوش بین هستیم زیرا این کشور از ظرفیت های بسیار ارزشمند و فراوانی برخوردار است.
وان چی با اشاره به دیدار رئیسان جمهوری ایران و ویتنام در اکتبر سال 2016 گفت: در جریان این سفر توافق شد حجم مبادلات تجاری 2 کشوربا افزایش پنج تا شش برابری به بیش از2 میلیارد دلار افزایش یابد.
وی افزود: در این ارتباط محصولاتی در 2 کشور وجود دارد که می توانیم بصورت متقابل آنها را برای مردم ایران و ویتنام معرفی کنیم.
هیات پنج نفره تجاری ویتنامی روز جمعه با سفر به استان بوشهر از ظرفیت های شیلات و نخیلات این استان دیدن کردند و از نردیک با ظرفیت های این بخش آشنا شدند.
7212/6043** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.