در ادامه این مطلب آمده است:در سه سال گذشته مسابقات قایقرانی در رشته دراگون بوت به مناسبت نکوداشت روز بوشهر برگزار می‌شده، اما برای اولین بار در روز پنجم و ششم اسفندماه سالجاری این مسابقات به‌صورت بین‌المللی و در سطح استاندارد قابل‌قبول در رشته‌های دراگون بوت و آب‌های آرام با همین مناسبت برگزار گردید.
این رقابت‌ها که با حضور 19 باشگاه و در قالب 31 تیم کشوری و بین‌المللی به‌ویژه با شرکت هجده قایقران از کشور اسپانیا شامل تیم ملی ده نفره‌ دراگون بوت این کشور و باشگاه بیناتا در دهکده‌ گردشگری شهر بوشهر بسیار زیبا، و پرشور و هیجان توسط باشگاه‌های فرهنگی ورزشی سکان، دولاب و میداف بوشهر به اجرا در آمد.
فارغ از چگونگی برگزاری این جشنواره و یا نقص و کاستی‌ها و نتایج ورزشی مسابقات، آن‌هم با مقدورات حداقلی مردمی در این شهر کوچک، اما با پیشینه درخشان تاریخی فرهنگی و سیاسی این شهر، برگزاری جشنواره ورزشی با نکوداشت روز بوشهر، نتایجی پربار و ارزشمند از منظر فرهنگی و روابط بین‌المللی برای مردم ما در بر داشت که به‌هیچ‌وجه نباید با بی‌تفاوتی از کنار آن گذشت این رویداد بین‌المللی ورزشی که برای اولین بار در ایران و با مشارکت و رقابت قریب به هفت‌صد قایقران و بالغ‌بر سه هزار تماشاگر برگزار گردید در پایان مسابقه و یا در حین رقابت‌های قایقرانی آنچه از ورزشکاران خارجی دیده شد بسیار پر ارج و قابل‌توجه بود.
اینکه ورزشکاران اسپانیا در هنگام گشت‌وگذار در بازار بوشهر چنان تحت تأثیر فرهنگ، مهمان‌نوازی، محبت، رفاقت و خونگرمی مردم جنوب ایران (بوشهر) قرار گیرند که تعلق‌خاطر ویژه خود را با خرید تعداد زیادی پرچم مقدس کشورمان ابراز کنند و یا تصویر نصب شده پرچم ایران در سواحل خلیج‌فارس در فضای مجازی و صفحات اجتماعی و اینستاگرام به اشتراک بگذارند، دستاورد فرهنگی کوچکی نیست. خرید کتاب فال حافظ و یا خرید یک‌صد و پنجاه روسری زنانه توسط قایقرانان خارجی برای بستگان و همسرانشان نشانه و گویای چه تأثیراتی است؟
قطعاً این ورزشکاران در بازگشت به کشورشان چون در بین جامعه خود و آن‌هم در کوچه‌پس‌کوچه شهرشان هستند بدون هزینه‌ای که ما گاهاً برای خواص بعضی از کشورهای خارجی بدین منظور می‌کنیم بهترین رایزن و سفیران فرهنگی برای ایران اسلامی هستند.
ریاست فدراسیون دراگون بوت اسپانیا آقای خورخه در پایان سفر ورزشی و دیدار از بوشهر اظهار داشت: قبل از اینکه به ایران سفر کنیم به‌هیچ‌وجه باور نمی‌کردیم که مردم ایران (تهران) این‌گونه مهربان باشند و زمانی که وارد بوشهر شدیم در برخورد با مردم اصلاً فکر نمی‌کردیم این مردم این‌گونه دارای سرمایه‌ی فرهنگی، اخلاقی و آن‌هم دریایی از محبت و مهربانی باشند و قطعاً هرکسی در طول زندگی‌اش یک‌بار مواجه با اتفاق و رویدادی می‌شود که هیچ‌گاه آن را تا پایان عمرش فراموش نخواهد کرد و ما این رویداد و دیدار از ایران شیرین‌ترین اتفاقی در زندگی‌مان خواهد بود که تا آخر عمر آن را فراموش نخواهیم کرد.
همه این نقل و گفتار ورزشکاران اسپانیایی در سفر به ایران حاکی از نقش و تأثیرات شگرفی است که فرهنگ و خلق‌وخوی ما ایرانیان بر گردشگران و ورزشکاران خارجی دارد و متأسفانه ما علیرغم اینکه در همه اتفاقات تاریخی مدعی بوده و بر خود می‌بالیم که همیشه فرهنگ و زبان ما غالب بر تهاجم فرهنگی بیگانگان بوده است، اما باید اعتراف کنیم که به‌تمام‌معنا از این تأثیرات شگرف فرهنگی مردمان خود بر بیگانگان و نحوه بهره‌گیری از آن که جذب گردشگر ورزشی و برگزاری جشنواره‌های مردمی است نه‌تنها غافل بوده بلکه هیچ‌گونه طرح و برنامه راهبردی در این عرصه یعنی بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی ورزشی مردمی در استان‌ها نداریم و فقط در انتظار میزبانی‌های رسمی مسابقات ورزشی هستیم.
بقول نویسنده گرامی مصطفی داننده، وقتی ظریف سردار دیپلماسی و یا سلیمانی سردار نظامی و همچنین جایزه اصغر فرهادی سردار عرصه فرهنگ و هنر می‌شود آیا در مقابل غول رسانه‌ای استکبار که لحظه‌به‌لحظه ایران هراسی را در دستور کار خود دارد وزارت ورزش و جامعه و کانون‌های ورزشی ما نمی‌توانند با برنامه‌ریزی مدون و دعوت از ورزشکاران خارجی برای حضور در چنین جشنواره‌های ورزشی از ظرفیت‌های بزرگ و گسترده بین‌المللی و مردمی ورزش در جهت فعال نمودن سرداری دیپلماسی ورزش و نتایج فرهنگی گران‌سنگ آن گام‌های اساسی بردارند؟ متأسفانه برابر با اطلاع در بخش‌های مرتبط با ورزش ما من‌جمله فدراسیون انجمن‌های ورزشی نه‌تنها قدمی در این جهت برنمی‌دارند بلکه با آن به عناد برخورد و مخالفت می‌کنند!
باید بپذیریم در دنیای امروز نیمی از نتایج دیپلماسی و بازار سیاست از فعالیت و ارتباطات ورزشی حاصل می‌شود. آیا نباید با تسهیل آمدوشد ورزشکاران رده‌های مختلف ورزشی جهان به ایران شرایط و نتایج دیپلماسی ورزش را بر اقدامات استکباری ایران هراسی غالب نماییم؟
سال‌ها پیش که کشتی‌گیران آمریکایی در ناباوری خودشان اولین سفر ورزشی را به ایران داشتند در بازگشت به کشورشان کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا مجموعه کشتی‌گیران را به کاخ سفید دعوت نموده و از آنان نحوه‌ برخورد مردم و دولت ایران را جویا می‌شود.
لذا گزافه‌گویی نیست که نیمی از نتایج سیاست و دیپلماسی از ظرفیت‌های ورزش به دست می‌آید. بر همین مبنا رویدادهای ورزشی بین‌المللی مشابه جشنواره ورزشی روز بوشهر در گستردگی فضای مجازی و شبکه‌های خبری جهان از تأثیرگذاری‌های فراتر از حتی نتایج گردشگری محض برخوردار است که در هیچ سفر سیاسی و یا تجاری حاصل نمی‌شود.
از این رو به‌خوبی می‌توان به بزرگی کار صورت گرفته یعنی برگزاری مسابقات بین‌المللی قایقرانی دراگون بوت و آب‌های آرام در شهر بوشهر و آن‌هم توسط بخش‌های مردمی ورزش صحه گذاشت و زحمات آنان را پاس داشت.
در پایان مطلب مساعدت و همراهی ریاست محترم فدراسیون قایقرانی جمهوری اسلامی ایران و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برای جامعه‌ی ورزش قابل ارج است.
7212/6045** خرنگار: عدالصمد شهریاری ** انتشار دهنده: اکبر اقبال مجرد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.