به گزارش ایرنا، غلامحسین کرمی روز شنبه در جلسه هم اندیشی شوراهای اسلامی و دهیاران بخش مرکزی این شهرستان افزود: شوراهای اسلامی و دهیاران بعنوان برنامه‌ریزان و مدیران توسعه پایدار روستایی با درک پیچیدگی حاکم بر مدیریت زیست‌بوم‌های روستایی توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حفظ منابع ‌طبیعی و محیط ‌زیست را باید بهم پیوند بزنند.
وی با تاکید برمقابله با زمین خواری گفت: این اداره تاکنون از راه قانونی برای بازگرداندن زمینهای با سابقه کشاورزی به صاحبانشان تلاش کرده و در این زمینه می‌توان راهبرد مدیریت اختلاف ها و تعارض‌های موجود در مالکیت زمین ها و مراتع را با همفکری و همکاری در پیش گرفت.
کرمی اظهارکرد: استحصال زمین یکی از پیش نیازهای اجرای طرح‌های توسعه منطقه‌ای است که بر اساس استعدادیابی زمین ها و با لحاظ همه ابعاد زیست‌ محیطی، اجتماعی و اقتصادی، زمین مورد نیاز به مدیریت امور اراضی تحویل تا در اختیار متقاضیان حقیقی و حقوقی برای اجرای طرح‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی قرار گیرد.
وی خواستار ارتباط بیش از پیش شوراهای اسلامی و دهیاران با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی برای پیشبرد هدفهای مورد نظر شد.
سرپرست منابع طبیعی و آبخیزداری گناوه افزود: منابع طبیعی از سرمایه ‌های ملی کشور است و موضوع حفاظت، احیا، توسعه و بهره‌برداری پایدار از بخش های اساسی و غیر قابل تفکیک از مقوله توسعه روستایی است.
وی گفت: حفاظت از منابع طبیعی تجدید شونده از راهبرد های اساسی این نهاد برای کمک به ایجاد اشتغال و معیشت پایدار جامعه روستایی از راه اجرای طرح‌های احیای مراتع و بهبود شرایط مرتع داری، جنگلکاری، مقابله با بیابانزایی و اجرای طرح‌های آبخیزداری است.
کرمی افزود: حفاظت از منابع طبیعی، مدیریت پایدار سرزمینی و ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی موضوعی تجملاتی نیست، بلکه به یک ضرورت بنیادین در سیاست گذاری‌های کلان توسعه تبدیل شده است.
وی یادآور شد: مهمترین هدف و رسالت برنامه‌های توسعه روستایی، ارتقای توانمندهای نیروی انسانی و ظرفیت‌سازی در جوامع محلی است که توسعه انسانی، حفظ منابع طبیعی و محیط‌ زیست دارای ارتباطی عمیق و دو سویه است.
بخشدار مرکزی گناوه گفت: برای حل مشکلات موجود و رسیدگی به تقاضاهای مردم، ارتباط بین اداره منابع طبیعی، شوراها و دهیاران بطور مستمر و بدون وقفه گسترش پیدا می‌کند.
دانیال اسفندیاری افزود: به همین دلیل برنامه‌ریزی ها براساس مدیریت اداره منابع طبیعی در روستاها انجام و مسایل از نزدیک بررسی می‌ شود.
در این جلسه رئیسان شوراهای اسلامی و دهیاران مسائل مختلف روستاهای خود را در حوزه منابع طبیعی تشریح کردند.
رفع مشکلات مربوط به مالکیت و تفکیک زمین های زراعتی از منابع ملی، اختلافهای مرتعی بین روستاها و روستاها با عشایر، جلوگیری از اجاره دادن مراتع به وسیله افراد سودجو و عوارض دریافتی از مرتعداران بخشی از موضوعهای مطرح شده در این نشست است.
احداث و ترمیم آب انبارها و تامین آب در مراتع، تعیین مسیرهای دسترسی دامداران به مرتع، جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست و از بین رفتن مراتع در اثر حمل و دپوی پسماندها، کمک به انتقال آب سدهای آبخیزداری به مزارع، جنگلکاری با آب‌های نامتعارف و خروجی فاضلاب، جنگلکاری در زمین های کوهپایه‌ای روستاها، کمک به درختکاری بلوارها و بافت کالبدی روستا با درختان مثمر و نهال‌های زینتی، احداث و بازسازی سدهای خاکی و اجرای طرح‌های آبخیزداری از دیگر خواسته‌های شوراهای اسلامی و دهیاران از اداره منابع طببعی بود.
بیش از 20 درصد از جمعیت 92 هزارنفری گناوه در شمال استان بوشهر در روستاها سکوت دارند.
6043/6164** خبرنگار: نعمت الله بهروزی* خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.