مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در این آیین گفت: در راستای آموزش‌های محیط زیستی ، فرهنگ سازی و جلب مشارکت عموم مردم در حفظ  سرمایه های ملی یک سری برنامه‌های آموزشی باید در استان‌های کشور اجرا شود که این برنامه‌ها با هدف جلب مشارکت در حفاظت از محیط زیست است.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: امیدواریم بتوانیم با آگاه‎سازی و همراهی مردم اقدام‌های زیست محیطی با همکاری و مشارکت بهتر و با راندمان بیشتر انجام دهیم.

وی عنوان کرد: یکی از گروه‌های مخاطب و تاثیرگذار ، کودکان و دانش آموزان هستند که در مدرسه‌ها می توان با برنامه‎ریزی و آموزش‎های لازم در افزایش و ارتقا شاخص‌های فرهنگی محیط زیست موثر باشیم.

قلی‌نژاد ادامه داد: در عین حال طرح آموزشی محیط یار به عنوان یکی از طرح های مهم و تاثیرگذار و یک طرح فنی با پیش بینی افزایش شاخصه‌های آموزشی و فرهنگ سازی می تواند بسیار موثر باشد.

وی گفت: این طرح برای نخستین بار در استان بوشهر برنامه ریزی شده تا در سال های تحصیلی ۹۸ و ۹۹ اجرایی شود که در گام نخست ۲۰ مدرسه منتخب انتخاب شده است.

قلی‎نژاد یادآور شد: در سال آینده تمام مدارس استان بوشهر تحت این برنامه آموزشی قرار می گیرند تا از بین دانش آموزان آموزش دیده محیط یاران افتخاری انتخاب شود.

وی عنوان کرد: مربیان  آموزش‌ها  از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست هستند که در این زمینه ابتدا مربیان آموزش های لازم را فرا می ‌گیرند و در ادامه نیز نشست‌‎های هم اندیشی با آموزگاران و حتی والدین برگزار خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طرح محیط یار تمام گروه‎های مربیان و والدین را دربر می گیرد که در نهایت ظرف ۲ سال آگاه سازی و فرهنگ سازی دانش آموزان مدارس ابتدایی محقق می‌‍شود.

وی ادامه داد: در این طرح مربیان در سه زمان  ۴۵ دقیقه ای در بین دانش آموزان حاضر می شوند که در قالب آن علاوه بر اهمیت محیط زیست یک سری تجربه های تلخ آلودگی های محیط زیست و همچنین نحوه همکاری دانش آموزان برای حفظ محیط زیست شهر و روستای محل سکونت خود عرضه می‌شود.

قلی‌نژاد عنوان کرد: در قالب طرح محیط یار برنامه‌های درخت کاری، توسعه فضای سبز و تفکیک پسماند از مبدا در مدارس اجرایی می شود که این مهم به افزایش آگاهی دانش آموزان پیرامون مباحث محیط زیستی کمک شایانی میکند.

وی گفت: در استان بوشهر در گذشته در حوزه محیط زیست برنامه های آموزشی مختلفی ارائه شده که چون در قالب طرح های مدون نبوده قابل ارزیابی و نمره دهی و شاخص گذاری نبودند.

قلی‌نژاد ادامه داد: ااما طرح محیط یار قابل ارزیابی و کمیت‌سازی است و تاثیر آن بر مباحث مختلف محیط زیستی استان ارزیابی و  سپس تبدیل به یک سری عددهای کمی می‌شود تا میزان تاثیرگذاری آنها در حوزه محیط زیستی استان مشخص شود.

وی افزود: با این حال طرح های آموزشی برگزار شده بویژه در حوزه پسماندها بسیار موثر بوده تا جایی که بوشهر اکنون جز استان های پاک کشور است که بخشی از آن ناشی از فرهنگ سازی و آموزش شهروندی بوده که هم محیط زیست و شهرداری‌ها انجام دادند.

سیروس فتحی معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورشی استان بوشهر نیز گفت: محیط زیست یکی از موضوع‌های مهم و ضروری برای دانش‌آموزان است که در این راستا ظرفیتی در حدود ۲ هزار مدرسه و ۲۳۰ هزار دانش آموز در ااین استان مهیای اجرا این طرح هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.