معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست گفت: این تاخیر ۲ ساله در برگزاری شورای مهارت استانی بیانگر آن است که وزن مهارت اجتماعی در ایران ضعیف است و تغییر نگاه نسبت به مهارت‌آموزی و گرایش جامعه نسبت فراگیری مهارت‌ها ضروری است.  

علی اوسط هاشمی افزود: با وجود اینکه ایران کشوری برخوردار از ثروت‌های خدادادی است اما ابرچالش امروز جامعه بیکاری است که هم حکومت و هم خانواده‌های ایرانی را رنج می‌دهد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اظهارداشت: اولویت و جهت‌گیری کشور در ۴۰ سال گذشته در بخش علمی بوده و به مهارت‌آموزی توجهی نشده‌ و این تهدیدی برای آینده است زیرا هم اکنون بسیاری از مراکز آموزش عالی برخوردار از استاد و کارمند فاقد دانشجو  و ۳۶۰ هزار کرسی در مراکز آموزش عالی خالی از دانشجو است.

وی یادآور شد: در دوره‌ای رشد بدون برنامه بانک‌ها و موسسه‌های مالی باعث شد دولت برای برقراری آرامش بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کند.

برای هیچ سرباز و دانش‌آموز بدون گواهی مهارت، مدرک پایان خدمت و دیپلم صادر نمی‌شود

هاشمی با تاکید براینکه مهارت را با ظرفیت استانی باید  عمومیت بخشید افزود: برای تغییر نگاه نسبت به مهارت‌آموزی به هیچ سربازی بدون مهارت گواهینامه پایان خدمت ارائه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین براساس تنظیم آئین‌نامه مشاغل و مهارت با آموزش و پرورش فراگیری مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه الزامی است و بدون دریافت گواهی مهارت گواهینامه دوره متوسطه صادر نمی‌شود.

هاشمی در باره عسلویه و پارس جنوبی گفت: این شهرستان با آن وزن اقتصادی ارزشمند اما فاقد ساختار آموزشی و فرهنگی است این درحالی است که الزام قانونی است که تمام نیروها باید براساس گواهینامه مهارت جذب شوند.

نخستین مرکز ملی مهارت گاز کشور در عسلویه راه‌اندازی می‌شود

وی گفت: جذب نیروی کار متخصص و ماهر و به روز شدن مهارت‌ها در حین کار برای افزایش بهره‌وری و کاهش حوادث الزام و کاری عقلایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اضافه کرد: در این ارتباط راه‌اندازی مرکز ملی مهارت گاز کشور در عسلویه از مهمترین رهاورد این سفرم به استان بوشهر خواهد بود.

هاشمی اظهار داشت: همچنین مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کنگان با توجه به ظرفیت و زیرساخت قابل توجهی که دارد با هدف تمرکز زدایی از مرکز آموزش تربیت مربی در کرج پس از ۵۰ سال به عنوان دومین مرکز تربیت مربی مهارت کشور تبدیل می‌شود.

وی تاکید کرد: در همین ارتباط با توجه به وجود ۶۶۰ مربی در استان بوشهر برای تقویت آنها با درخواست از سازمان جهانی مهارت دوره‌های بین‌المللی برگزار خواهد شد.

استان‌های ساحلی بسته بودجه‌ای برای تقویت مهارت ها تدوین کنند

هاشمی با بیان اینکه آینده از آن استان‌های ساحلی است گفت: در فصل تحول در ساختار بودجه قرار داریم و می‌طلبد استان‌های ساحلی با تدوین بسته ارزشمندی در بودجه برای تقویت مهارت‌ها گام بردارند.

وی گفت: آینده کشور براساس توسعه دریا محوری است و تنها به این وسیله است که وابستگی به نفت را می‌توانیم کاهش دهیم.

هاشمی اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای تاکنون در بخش دریایی، بندری، کشاورزی و صیادی موفق نبوده است به همین دلیل برای پرداختن به همه ظرفیت‌ها باید از نگاه کهنه دور شویم و سواد مهارتی را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان بوشهر تاکید کرد: براساس ظرفیت‌های موجود هر بوشهری زیر۵۰ سال باید دارای یک شناسنامه مهارت باشد و مهارت آنگونه در این استان تابش داشته باشد که توجه ملی را به خود معطوف کند.

هاشمی یادآور شد: سازمان فنی و حرفه‌ای به منزلت مهارت محله‌ای تا بین‌المللی می‌اندیشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.