مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر گفت: پس از تولد نوزاد، خون باقی‌مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود درحالی که این خون حاوی سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون‌ساز است و می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.

جواد پرویزی نژاد افزود: ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیش از ۱۳ سال است که انجام شده و تاکنون ۹۵ هزار نمونه خون بند ناف در این بانک ذخیره شده‌است.
مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر گفت: والدین قبل از تولد نوزاد از هفته ۳۶ بارداری مادر اقدام به ثبت نام در این بانک می‌کنند و بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا و به وسیله یک سوزن خون از بندناف و جفت جمع‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود.
 پرویزی نژاد اظهار داشت: سپس خون بند ناف نوزاد منجمد و در بانک نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزادان در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی و یا نقص سیستم ایمنی شود با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان شوند.

وی بیان کرد: ظرفیت درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد.

پرویزی نژاد گفت: مراقبان سلامت و ماماهای شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت  می‌توانند با آموزش و ارتقا آگاهی مادران باردار در این زمینه تاثیرگذار بوده و با توجه به فرهنگ غلط تک فرزندی، آنها را با مزایای بانک خون بند ناف نوزادان در درمان بیماری‌ها آشنا کنند.
 پرویزی نژاد اضافه کرد: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پر توان بوده و در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، طوریکه با تزریق یا جایگزینی آنها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.
مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر بیان کرد: در بیمارستان شهید گنجی برازجان سه نفر ماما دوره‌های کامل نحوه خون‌گیری از بند ناف نوزاد را آموزش دیده‌اند و در بیمارستان مهر برازجان نیز سه نفر به دفتر نمایندگی معرفی شده که در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند و تفاهم نامه‌ای با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای همکاری پزشکان متخصص زنان  در این زمینه بسته شده است.
وی گفت: در زمان حاضر مدت قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان ۲۸ ساله است و در آینده این مدت‌زمان بیشتر شده و استان بوشهر نهمین استانی است که از این فرایند استقبال کرده‌است.
پرویزی نژاد اظهار داشت: در استان بوشهر تنها دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان دایر است و خون بند ناف خانواده‌هایی که ثبت‌نام و با این دفتر قرداد بسته‌اند به مرکز رویان در تهران ارسال و در آنجا ذخیره می‌شود.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.