مسئول بهداشت روان‌ شبکه بهداشت و درمان گناوه در نشست کرسی هم‌اندیشی با موضوع دلایل افزایش سن ازدواج در جامعه در دانشگاه پیام نور این شهرستان  گفت: جوانان هر چقدر دیرتر ازدواج کنند از انعطاف پذیری آنان کهمهم ترین مولفه ایجاد یک یپوند پایدار است، کاسته می‌شود.

خاتون باباحسنی با بیان اینکه هر تصمیم و عملی برای انسان زمان مفیدی دارد، افزود:  زمان برای ازدواج موقعی است که از شور و نشاط فردی کاسته نشده باشد و فرد بیشترین آمادگی را برای وصل شدن به انسانی دیگر دارد و  هر چقدر از این زمان دور شویم ازدواج کردن پرخطر می‌شود.

وی بیان کرد: در حالی‌ که  مهمترین محور و رکن موثر در رشد تکمیلی و سازگاری بشر از شاهراه ازدواج عبور می‌کند و تنها در این امر مقدس تمام ابعاد آشکار و پنهان بشر با هم تعامل دارند که در هیچ پیوند و مشارکت و رابطه اجتماعی دیگری وجود ندارد، اما امروز شاهد خروج ازدواج از اولویت اول زندگی جوانان هستیم که به‌طور قطع  نیازمند مداخله و علت یابی است.
این روان‌شناس  افزود:  بشر از نظر ژنتیکی و بیولوژیکی برای ازدواج ساخته شده و در درون خود دنبال یک رابطه هم احساسی طولانی مدت می‌شود اما امروزه با تغییرات اساسی که در ساختار زندگی در تمام جهان رخ داده،  هر جوانی در چشم انداز ازدواج،  چالش‌های سختی را در پیش روی خود می‌بیند که باعث به تعویق انداختن آن است.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر اینکه  اگر خانواده محبت کافی و ثروت و امکانات کافی  در اختیار ما قرار دهد، چه نیازی به همسر داریم گفت:  اگر کسی با سن بلوغ و یا بزرگتر در خودش این احساس نیاز به همسر و ازدواج را نمی‌بیند بطور قطع و یقین او یک فرد آسیب دیده جدی است که باید توسط روان‌شناسان ماهر کالبد شکافی روانی شود.

وی ادامه داد: ما عشق را از خانواده می‌گیریم که آن‌ را به جایی به‌نام خانه همسر و فرزندان  پس می‌دهیم و اگر کسی توانایی خواستن و عشق ورزی را ندارد، آن را  از خانواده خود دریافت نکرده و به نظر من یک بیمار است.

علت تاخیر  ازدواج از منظر دانشجویان

مهدیه احمدی زاده دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور گناوه گفت: بالا رفتن سن ازدواج در جامعه عوامل متعددی دارد و سنت‌های غلط اجتماعی رایج که ناشی از فرهنگ حاکم بر جامعه است باعث شده تا جوانان برای این امر  مهم دیر اقدام که در نتیجه به کاهش نرخ جمعیت در کشور می‌انجامد.

 ناهید بهمنی دانشجوی رشته حقوق این دانشگاه گفت: اگرچه آمارها حاکی از بالا رفتن سن ازدواج  در زنان و  مردان است، اما بنا به دلایل روان‌شناسی و فیزیولوژیکی بالا رفتن سن ازدواج در زنان به مراتب خطرناک تر از مردان است.

وی افزود: بالا رفتن سن ازدواج برای دختران آسیب زا است زیرا فرزندآوری آنان شرایط سنی خاصی را می‌طلبد که در صورت تاخیر، امکان باروری و داشتن فرزندان زیاد  از آنان سلب و در نهایت به کاهش رشد جمعیت می‌انجامد.

مرضیه تمیمی دانشجوی رشته ادبیات فارسی گفت: کمبود زیرساخت‌های ازداواج  باعث افزایش سن  و ازدواج دیر هنگام با  نبود شور جوانی  همراه خواهد بود.

وی بیان کرد:  غفلت از ازدواج باعث سلب آرامش نسل جوان شده و فرصت تجربه زندگی مستقل را از افراد خواهد گرفت.
زیبا رمله دانشجوی رشته مدیریت این دانشگاه گفت: بالا رفتن سن ازدواج بخاطر بالا رفتن سطح توقعات طرفین است.

وی اظهار داشت: ازدواج زود هنگام و دیر هنگام هر دو آسیب وارد می‌کند که  باید شرایط لازم و کافی را برای یک ازدواج موفق داشته باشیم.

اردوان حیدری دبیر انجمن علمی مدیریت دانشگاه پیام نور گناوه گفت: این نشست به همت این انجمن و همکاری اداره ورزش وجوانان و باهدف  بررسی آسیب های بالا رفتن سن ازدواج و آگاهی بخش دانشجویان برگزار شده است.

وی افزود:  غفلت  از سنت مهم ازدواج از طرف خانواده و دستگاه حاکمیت آسیب های جبران ناپدیر خواهد داشت  که می‌طلبد همگان بسترهای لازم را برای این مهم در جامعه که دین اسلام بر انجام آن تاکید وافری کرده، مهیا کنند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.