رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای یگان حفاظت این اداره حین گشت زنی در اطراف روستاهای قلعه حیدر، چاهک، چاه شور و مال قاید بخش مرکزی، محل کوخه شکارچیان را شناسایی و کشف کردند.

محمد تولیده افزود: در عملیات کشف این کوخه‌ها ۲ شکارچی  شناسایی شده و از محل متواری شدند و یک دستگاه  موتورسیکت از آنان کشف و ضبط شد. 

وی اظهار داشت: در ادامه گشت زنی ماموران، هشت قطعه قمری و ۲ بهله دلیجه کشف و در طبیعت رها سازی و ۶ حلقه تو صید  نیز جمع آوری شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه بیان کرد: با توجه به اینکه شهریور تا آبان ماه هر سال فصل کوخه نشینی شکارچیان غیرمجاز پرندگان شکاری در این منطقه  است،  محیط بانان یگان حفاظت در این ایام گشت و کنترل های مستمر انجام می‌ دهند.

کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است که همرمان  با فصل مهاجرت ، سودجویان دست به کار شده و برای زنده‌گیری و فروش آن‌ها به کشورهای حوزه خلیج فارس کوخه می‌نشینند و دام پهن می‌کنند.

کوخه که در اصطلاح محلی در استان بوشهر به آن ˈکوختˈ گفته می شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می شود.

در جلوی کوخه سه رشته تورپهن می شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن دراین گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده و درنهایت پرنده گرفتار در تور را صید می کنند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر واقع است.

۶۰۴۳/۶۱۶۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.