معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور گفت: اجرای طرح بیمه اجباری دام عشایر برگرفته از حکم قانونی بند ث ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه کشور ابلاغی توسط وزیر جهاد کشاورزی است و شیوه اجرا و جزئیات این طرح ملی نیز اعلام و اعتبار و تسهیلات لازم در این زمینه پیش‌بینی شده است.

بهرام میرآخورلی روز سه‌شنبه درحاشیه آیین تکریم و معرفه مدیرکل امور عشایر استان بوشهر درگفت‌وگو با ایرنا افزود: هرچند تاکنون ۲۰ درصد از جمعیت دامی عشایری کشور بیمه شده‌ اما این آمار رضایت بخش نیست و با توجه به فراهم شدن زیرساخت‌ها، هنوز روش سنتی دراین بخش حاکم است و باید به صورت تدریجی اجرا شود.

وی ادامه داد: در این ارتباط ابزارها و اهرم‌هایی برای بیمه جمعیت دامی عشایر از جمله پرداخت تسهیلات و علوفه در مقابل بیمه دام پیش‌بینی و به استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور در باره تامین آب عشایر گفت:  آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در همه ۳۷ میلیون هکتار از مراتعی که در اختیار این قشر قرار دارد پیش‌بینی و مرمت لازم در بخش چشمه‌ها برای آبرسانی انجام شده است.

میرآخورلی اضافه کرد: بتازگی در قالب بند ه تبصره ۴ با اذن رهبر معظم انقلاب ۲۰ درصد از پولی که وزارت نیرو بابت تامین آب شرب از مردم می‌گیرد معادل بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان سهم عشایر باشد و با این اعتبار اصلاح و مرمت تاسیسات آبرسانی و شبکه‌ها عشایری انجام ‌شود.

وی تاکید کرد: در زمان حاضر آب آشامیدنی جامعه عشایری با نظارت وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی به صورت بهداشتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور در مورد تامین کنسانتره گفت: با توجه به اینکه تولید گوشت قرمز به‌صورت سنتی هزینه‌بر است یکی از سیاست‌های سازمان امور عشایر ارتقای بهره‌وری در زنجیره تولید گوشت قرمز است.

میرآخورلی اضافه کرد: درهمین ارتباط نیاز غذایی دام‌ها به‌صورت فرموله شده و براساس نیاز آنها در اختیارشان قرار می‌گیرد و به این ترتیب دام بهتر پروار می‌شود.

وی ادامه داد: براساس سیاست‌های سازمان امور عشایر سالانه باید ۲۰۰ هزار تن کنسانتره تحویل عشایر کشور شود.

میرآخورلی اضافه کرد: در گذشته جامعه عشایری ۱۶۵ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کرد که این میزان امروز به ۲۰۰ هزار تن رسیده و این میزان تولید در رفع بحران اقتصادی کشور بسیار موثر است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر یکی از رویکردهای جدید این سازمان را توجه به گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: سیاست سازمان امور عشایر توسعه کشت مصنوعی و گلخانه‌ای گیاهان دارویی نیست بلکه درگام نخست ساماندهی این گیاهان در طبیعت، برداشت، بسته‌بندی استاندارد و فرآوری این گیاهان است.

وی ادامه داد: برهمین اساس گیاهان دارویی که جنبه اقتصادی دارند شناسایی و با برداشت آنها دوباره با بذرپاشی برای کاشت اقدام می‌شود.

میرآخورلی اضافه کرد: تلاش می‌شود با جلب توجه عشایر به کاشت گیاهان دارویی و توسعه گردشگری عشایری درآمد این قشر از تک محصولی و وابستگی به دام به دیگر بخش‌ها معطوف شود.

وی بیان کرد: در زمان حاضر با توجه به تسهیلات پیش‌بینی شده عشایر دغدغه‌ای در مورد منابع مالی ندارند و در این ارتباط تاکنون ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت جذب شده است که از این میزان ۴۰۰ میلیارد تومان در قالب زنجیره تولید گوشت قرمز و با سود ۹ درصد و ۲۰ میلیارد تومان در قالب ماده ۱۰ و ۱۲ با بهره ۴ درصد، اقساط پنج ساله و ضمانت زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایر کشور ادامه داد: یکی از طرح‌های مهم مربوط به جامعه عشایری ارتقای سطح سواد این قشر است که در زمان حاضر درصد باسوادی از ۳۶ به ۷۰ درصد ارتقا یافته است.

وی بیان کرد: اجرای طرح فرهنگی مذهبی و ارتقای سلامت و بهداشت جامعه عشایری ازجمله دیگر طرح‌های مصوب برای این قشر است.

میرآخورلی گفت: جامعه عشایری با یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر که در ۳۷ میلیون هکتار مرتع پراکنده هستند ۱.۸ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند.

وی یادآور شد: در زمان حاضر ۲۵ درصد تولیدات گوشت قرمز و ۳۷ درصد صنایع دستی تولید شده در کشور مربوط به جامعه عشایری است.

میرآخورلی اضافه کرد: مهمترین پشتوانه جامعه عشایری شورای عالی عشایر در سطح ملی است که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری اداره می‌شود.

وی گفت: بعد از ۲۰ سال برای نخستین بار مجوز استخدام ۲۱۰ نفر نیروی انسانی برای این سازمان گرفته شده که در مهرماه آزمون آن برگزار می‌شود.

در این آئین عبدالمحمد امینی زاده به عنوان مدیر کل امور عشایر استان بوشهر معرفی و از خدمات فرهمند آقایی تقدیر شد.

۶۰۴۷/۶۰۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.