فرهاد قلی‌نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: براساس استاندارد ملی هر استانی باید  ۱۰ درصد از مساحتش برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری به عنوان مناطق زیرمجموعه حفاظت سازمان محیط زیست باشد.

وی بیان کرد: در این زمینه برنامه ریزی شده با ارتقا مناطق شکار ممنوع استان به حفاظت شده و آگهی مناطق جدید بتوانیم تا  سال ۱۳۹۹ مساحت مناطق حفاظت شده استان را به ۱۰ درصد برسانیم.

قلی نژاد ادامه داد: براساس استاندارد باید برای هر یکهزار هکتار از اراضی زیر نظر حفاظت محیط زیست یک محیط بان وجود داشته باشد ولی با این وجود اکنون استان بوشهر با داشتن مساحت ۱۷۷ هزار هکتاری تنها حدود ۶۰ محیط بان دارد.

وی گفت: با این آمار به طور متوسط هر محیط‌ بان بوشهری ۳ برابر فضای استاندارد را محیط‌بانی می‌کند.

قلی نژاد ادامه داد: در استان بوشهر گونه‌های ارزشمند جانوری و گیاهی وجود دارد و این استان جزو استان های دارای تنوع زیستی کم نظیری است.

وی یادآور شد: همچنین این استان از اقلیم کوهستانی زاگرس جنوبی، مناطق دشتی، ساحلی و دریا برخوردار است و همین باعث شده تا در گونه‌های جانوری و گیاهی دارای تنوع بالایی باشد.

قلی نژاد بیان کرد: بوشهر در اکوسیستم کوهستانی دارای گونه‌های جانوری مانند قوچ، میش، بز کوهی، آهو و پلنگ ایرانی و در دشت و جلگه‌ گونه ارزشمند آهو است که تحت حمایت ملی است.

وی گفت: در دریا و سواحل نیز دلفین و انواع لاک‌پشت از جمله گونه در خطر انقراض مانند منقار عقابی آن تحت حفاظت استان بوشهر  است.

قلی نژاد ادامه داد: در این زمینه نیاز است با رویکرد آشنایی مردم با این نوع گونه ها و اکوتوریسم با توسعه مناطق حفاظت شده استان به حفظ گونه‌های جانوری آن کمک کنیم.

وی گفت: در استان‌های برخوردار از دریا و تالاب این ظرفیت‌ها یکی از منابع معیشتی مردم است که در این ارتباط وقتی محیط زیست از آلودگی دریا جلوگیری و ممنوعیت صید قائل می‌شود این کمک به اقتصاد مردم در حوزه صید است زیرا بخش قابل توجهی از جمعیت استان به صید و صیادی فعالیت دارند. 

قلی نژاد ادامه داد: موضوع توریسم و اکوتوریسم یک منبع درآمد برای استان بوشهر است و در این ارتباط می‌طلبد تا طبیعت استان بکر و دور از آلودگی حفاظت شود.

وی یادآور شد: سالانه هزاران نفر از مناطق حفاظت شده ایران بازدید می‌کنند ولی در استان بوشهر به دلیل نبود اقامتگاه گردشگری در این مناطق و طرح های طبیعت گردی این مهم مغفول مانده است.

قلی نژاد ادامه داد: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی گردشگری همکاری بیشتری داشته و با فراهم آوری زیرساخت‌ها و سایت‌های گردشگری در طبیعت استان با مجوزهای قانونی گردشگری هدفمند طبیعت را به سمت چنین مناطقی راهنمایی کنیم.

وی افزود: برای نمونه در جزایر تحت حفاظت نمی‌توان مجوز ورود خودرو و ساخت ساز صادر کرد ولی در صورت اجرای طرح های گردشگری حتی می‌توان زمینه اقامت را نیز فراهم آورد.

در استان بوشهر هم اکنون هفت منطقه تحت مدیریت ( پارک ملی دریایی نای بند، پارک ملی دیر – نخیلو، منطقه حفاظت شده مند، منطقه حفاظت شده حله، پناهگاه حیات وحش خارگ، اثر طبیعی ملی کوه نمک جاشک و اثر طبیعی ملی خارکو) و ۲ منطقه شکار ممنوع کوه مند وکوه تنگ باهوش - شاهزاده ابراهیم وجود دارد.

۷۲۱۲/۶۰۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.