عبدالمجید دراهکی روز سه شنبه در نشست با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهرافزود: باتوجه به تغییر و تحولات و ورود  تکنولوژی‌های مختلف در زمینه‌ فناوری‌های اطلاعات، فضای مجازی (انیمشین، موشن گرافی) و  بخش‌های دیگر که  در بیشتر کشورهای دنیا و شاید خیلی از استان‌های توسعه یافته با تمرکز براین صنایع توانستند اشتغال خوبی ایجاد کنند این مهم در استان بوشهر عملیاتی شده است.

وی یادآورشد:باتوجه به اینکه هنوز سیستم آموزشی حاکم بر دانشگاه‌ها به شیوه قدیم است و ورود شمار بالایی از فارغ التحصیلان بدون مهارت به جامعه، فرار از بیکاری و بلاتکلیفی این قشر مولد تنها در گرو توسعه مهارتهای فنی و حرفه‌ای است.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان بوشهر اضافه کرد:بنگاه‌های اقتصادی به نیروهای ماهر و توانمند نیاز دارند به همین دلیل ضرورت فراگیری و توسعه مهارت‌های فنی وحرفه‌ای در بین جوانان و نوجوانان ضروری است که در این راستا تلاش شده است مهارت‌های فنی و حرفه‌ای  براساس ظرفیت‌ها و نیازهای موجود در این استان تعریف شود.

وی گفت: در زمان حاضر از حدود ۱۶۰ آموزشگاه آزاد موجود دراستان بوشهر ۶۰ درصد آنان خدماتی هستند و بیشتر به سمت رشته‌های آرایشگری ، مالی و حسابداری گرایش دارند هرچند این رشته‌ها بازار خود را دارد اما این رشته ها پاسخگوی نیاز فارغ‌التحصلان دانشگاهی نیست.

دراهکی اضافه کرد: به همین دلیل امروز تلاش شده آموزشگاه‌ها به سمت حرفه‌های تحصصی از جمله فرآوری محصولات کشاورزی در بخش نخیلات، شیلات و آبزیان سوق داده شوند که در زمان حاضر به دلیل نبود نیروی متخصص بیشتر کارگاه‌ها از نیروهای غیربومی استفاده می‌شود.

وی اظهارداشت:طرحی در حال تهیه است که نخستین مرکز صنایع دریایی، تبدیلی و گردشگری کرانه‌ای فنی وحرفه‌ای کشوردر استان بوشهر راه‌اندازی شود.

وی گفت: با راه‌اندازی چنین مرکزی تکنولوژی صنایع دریایی از جمله کشتی‌سازی، تعمیرات کشتی، پرورش ماهی و میگو و سایر موارد مربوط به تجارت و گردشگری دریایی ایجاد می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان بوشهر اضافه کرد: همچنین در زمینه‌های رسانه  شامل انیمیشن، موشن گرافی، مستند سازی و فیلم‌سازی تلاش شده با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری نخستین مرکز تولیدات و آموزش محصولات صدا و سیمایی در استان راه‌اندازی شود.

وی گفت: با راه‌اندازی چنین کارگاه‌هایی حجم قابل توجهی از افراد جویای کار می‌توانند در این حوزه ورود کنند و زمینه‌ای برای حمایت از کسانی که تلاش می‌کنند با تفکر و تکنولوژی روز سرمایه‌گذاری در بخش اشتغال داشته باشند فراهم شود.

دراهکی ادامه داد: تلاش شده با همکاری دانشگاه‌ها در شهرستان‌های مختلف استان در زمینه‌های تخصصی از فرصت های شغلی مرتبط با هر منطقه آموزش‌ لازم ارائه شود.

وی گفت: همچنین  درحوزه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی نیز که در گذشته آموزش‌هایی ارائه می‌شد با توجه به ورود پتروشیمی‌ها و صنایع نفت وگاز به مرحله بهره‌برداری نیاز به تخصص های جدید است به همین دلیل براساس تفاهم نامه ای با منطقه ویژه اقتصادی انرژی شرکت مشاوره‌ای برای انجام کارهای مطالعاتی و معرفی زمینه‌های کارآفرینی مورد نیاز منطقه ویژه  برای معرفی رشته‌ها تشکیل شده است.

دراهکی یکی از مهمترین مشکلات جامعه را فرهنگ و نگاه مردم نسبت به فراگیری مهارتهای  فنی و حرفه‌ای است ذکر کرد و افزود: در زمان حاضر نیروگاه اتمی برای احداث ۲ راکتور هسته ای در بوشهر هزار و ۱۷۰ نفر نیرو درخواست کرده است که باید آموزش داده شوند و اشتغال آنها نیز تضمین شده است.

وی گفت: باتوجه به اینکه این راکتورها در مرحله عملیاتی و راه‌اندازی هستند به رشته‌هایی از جمله گچ کاری، قالب بند، کاشی‌کار و سایر رشته‌های عملیاتی نیاز دارند اما چون بیشتر جویندگان کار دارای مدرک دانشگاهی هستند حاضر به اشتغال در چنین رسته هایی نیستند.

دراهکی افزود: از هشت هزار نفر نیروی مورد نیاز نیروگاه اتمی برای دو راکتور هسته‌ای جدید شاید ۲۰۰ نفر برای حوزه اداری و مالی نیرو نیاز  باشد این درحالی است که ۶ تا ۷ هزار نفر نیرو برای مراحل عملیاتی نیاز دارد.

وی یادآورشد: دراستان بوشهر حدود ۷۰ هزار وجود دارد که برای استفاده از این ظرفیت  تلاش شده در قالب طرحی هر دانشجو یک مهارت، آموزش‌های لازم و متناسب با نیاز محیطی به هریک از جامعه هدف ارائه شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان بوشهرگفت: تلاش شده با هم‌افزایی صورت گرفته بین مجموعه فنی و حرفه‌ای و سایر صنایع و دانشگاه‌های موجود در استان رشته‌های مختلف فنی و حرفه‌ای به جامعه هدف ارائه شود.

دراهکی ادامه داد: ارائه آموزش‌های لازم به سربازان وظیفه با همکاری نیروهای مسلح و تامین امکانات لازم آموزشی در پادگان‌ها و استفاده از توان خود نیروهای موجود در آن مناطق در قالب طرح پایور از جمله دیگر اقدام‌های مهم فنی و حرفه‌ای در راستای مهارت آموزی جوانان است.

وی قدیمی شدن امکانات و تجهیزات آموزشی در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای مطابق تکنولوژی روز را از دیگر مشکلات دانست و گفت: این اداره کل در زمان حاضر با برخی صنایع از جمله نیروگاه اتمی، کشتی سازی ایران صدرا و مجتمع گاز پارس جنوبی در زمینه برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای نیروها همکاری می شود.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر نیز گفت: یکی از شاخص های مهم رشد و توسعه در بخش های مختلف مستلزم بکاری گیری نیروی انسانی ماهر است که تربیت چنین نیروهایی در مراکز فنی و حرفه ای و دانشگاههای علمی کاربردی محقق می‌شود.

  

اکبر اقبال مجرد افزود: آموزش وکسب و کاری کارامد است که زمینه جذب آن در ساختار اقتصادی و فرصت های شغلی فراهم باشد.

وی یادآورشد: آموزش هایی که متناسب با نیاز بازارکار نباشد اتلاف و هدر رفت سرمایه تلقی می شود.

رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان بوشهر اظهارداشت: رشد اقتصادی ظرفیت بالقوه و بالفعل اقتصاد کشور در گرو جذب نیروی انسانی بالقوه موجود در بازار کار است و انجام این مهم نیز نیازمند مهارت آموزی جویندگان کار است.

اقبال مجرد تصریح کرد: باتوجه به اینکه آموزش های فنی وحرفه ای توامان آموزش های نظری و عملی است توانایی زیادی برای تربیت سرمایه انسانی و نیروی کار دانش محور دارد. 

۶۰۴۷/۶۰۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.