مشاور وزیرآموزش و پرورش و رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روز دوشنبه در آئین آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان در دبیرستان دخترانه حجاب بوشهر گفت: با تدابیر اندیشیده شده از سوی وزارتخانه باتوجه به

بازنشستگی ۴۸ هزار نیروی آموزش و پرورش از ۶ ماه پیش با ساماندهی نیروها و استفاده از کمک معلمان بازنشسته، حق التدریس و اضافه تدریس همکاران کمبود محسوسی از نظر نیروی انسانی در سطح مدرسه‌ها نداریم.

وی بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش نیروهای خود را از طریق دانشگاه فرهنگیان که دانشگاهی ماموریت گراست و از توان فارغ التحصیلان دانشگاه‌های مختلف از طریق آزمون جذب می‌کند.

مددی گفت: در زمان حاضر آموزش و پرورش کمبودی در خصوص کلاس‌های درس ندارد اما ۳۰ درصد کلاس‌های درس نیازمند نوسازی، تعمیر و بازسازی هستند که امسال بازسازی این کلاس‌ها از مهمترین وظایف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است.

وی بیان کرد: تلاش شده با بازسازی کلاس‌های درس در مناطق سیل‌زده استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان دانش‌آموزان از لحاظ فضای تحصیل مشکلی نداشته باشند.

مددی گفت: هوشمند سازی مدارس نیاز به زیرساخت دارد که با توافق‌نامه بین وزارت‌خانه‌های آموزش و پررورش و فناوری و ارتباطات توسعه فناوری‌ها در سطح مدرسه‌ها از سیاست‌های جدی است و به تدریج این مسیر در حال طی است.

وی بیان کرد: تلاش می‌شود امسال گفتمان‌سازی سند تحول روح حاکم برآموزش و پرورش باشد و مجموع همکاران با ادبیات سند تحول که تاکید می‌کند براینکه مدرسه کانون تربیتی محله، محل کسب تجربه‌های تربیتی و تربیت همه جانبه است در دستورکار قرار دارد.

مددی اضافه کرد: همه راه‌ها به مدرسه ختم می‌شود و همه سازمان‌ها و جامعه باید بدانند آموزش و پرورش را به‌ عنوان بخشی از زندگی خود قلمداد کنند چرا که ما به همکاری همه بخش‌های جامعه نیازمند هستیم.

رئیس ستاد اجرای سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه همه جامعه از خروجی مدرسه‌ها بهره‌مند می‌شوند مدرسه‌ها باید کانون اصلی تربیت در جامعه به‌شمار بروند و قدرت و جایگاه آنان ارتقا یابد تا اصل تعلیم و تربیت انجام شود.

وی یادآورشد: آغاز سال تحصیلی مهمترین رویداد فرهنگی  کشور است که منجر به ایجاد نظم اجتماعی در سطح جامعه می‌شود وهمه بخش‌ها و ارکان نظام درگیر بازگشایی مدرسه‌ها هستند.

مددی گفت: تعلیم و تربیت باعث پیوند همه اعضای جامعه می‌شود و باید با استفاده از همه امکانات محیط مناسبی برای شکل‌گیری شخصیت نسل آینده این سرزمین ایجاد شود.

وی با تاکید براینکه کار اصلی شکل‌گیری شخصیت نسل آینده را معلمان‌ انجام می‌دهند افزود: ماموریت اصلی مدرسه تربیت همه جانبه و عمومی برای پیشبرد هدف‌های همه‌جانبه است.

مددی ادامه داد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه عامل اصلی پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور است و مسیر پیشرفت و توسعه از مدرسه تعریف می‌شود.

وی افزود: ماموریت مدرسه تربیت تخصصی نیست مدرسه برای این نیست که افراد را برای مشاغل مختلف آماده کند هرچند زمینه‌سازی لازم را برای کارآفرینی، مهارت‌آموزی و کسب شغل ایجاد می‌کند ولی آن چیزی که در دوران کودکی و

نوجوانی مورد نیاز است آموزش‌های عمومی است که بعنوان یک شهروند وظایف فردی و اجتماعی خود را باید انجام بدهیم.

مددی تاکید کرد: همه سعادت ما در گرو ورود به دانشگاه نیست هرچند دانشگاه گامی است در مسیر زندگی ما از طریق مدرسه و باید مطالبی را از معلمان و مدیران مدرسه یاد بگیریم که در زندگی روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: براساس ادبیات سند تحول آموزش و پرورش مدرسه محل کسب تجربه‌های تربیتی قلمداد می‌شود و هیچ جایی به اندازه مدرسه نقش تربیتی در جامعه ندارد برهمین اساس سیاست آموزش و پرورش براین است که به سمت

تقویت کارکردهای فرهنگی و اجتماعی آموزش‌و پرورش حرکت کرد  و از نهاد آموزشی صرف به نهاد فرهنگی اجتماعی تبدیل شود.

مددی یادآورشد: براین اساس مدرسه‌ها محیط‌های تربیتی هستند که همه ما از نتایج تربیتی آنها بهره‌مند می‌شویم.

این مقام مسئول گفت: مسئولیت برنامه ریزی و سیاست‌گذاری تعلیم و تربیت با آموزش و پرورش است اما  مدرسه متعلق به همه مردم است و مدرسه‌ها باید در راس امور قرار بگیرند.

۶۰۴۷/۶۰۴۵

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.