معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: دریک بازه زمانی کشورهای مختلف سالانه سه هزار تن ماهیان خاویاری در دریای خزر صید می‌کردند که ضربه های جبران ناپذیری به این دریا وارد شد  اما با تلاش‌ ایران از نابودی ذخایر و صید تجاری در این دریا جلوگیری شد.

نبی الله خون‌ میرزایی صبح امروز در نشست مسئولان شیلات کشور با استاندار بوشهر افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و محدودیت‌های شکنندگی منابع آبزیان ساحلی نباید اجازه بدهیم تجربه دریای خزز در خلیج فارس تکرار شود و باید با استفاده از این تجربه در حفظ ذخایر دریایی و جلوگیری از انقراض آنها استفاده کرد.

وی اضافه کرد: دراین ارتباط توسعه فعالیت‌های آبزی پروری و کاهش صید و صیادی در سواحل از اولویت‌های برنامه‌های شیلات است.

رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: در زمان حاضر ۲۳۰ میلیون تن تولیدات شیلاتی درکشور وجود دارد که از این میزان ۶۰ درصد آبزی پروری و ۴۰ درصد صید و صیادی است.

خون‌ میرزایی ادامه داد: با توجه به اینکه منابع و ذخایر آبزیان در آب‌های کشور در خطر انقراض است و منابع ساحلی ظرفیت بیش از این میزان صید را ندارند به همین دلیل صید و صیادی باید مبتنی بر تحقیقات انجام شود.

این مقام مسئول گفت: استان بوشهر از جمله استان‌های مهم ساحلی کشور به شمار می رود که با توجه به قابلیت‌های آن در بخش آبزی پروری و وجود موسسه تحقیقات میگو در این استان پرچمداری توسعه پرورش میگو باید در دست پژوهشکده میگو در جنوب بماند و از این موسسه حمایت شود.

وی گفت: توسعه پژوهشکده میگوی کشور در بوشهر از لحاظ کمی و کیفی و توجه به مراکز تولید میگوی عاری از بیماری به آسیب ناپذیری و تاب‌آوری هرچه بیشتر این صنعت کمک می‌کند.

خون میرزایی، پیگیری تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهوری در بخش شیلات به استان بوشهر را مورد تاکید قرار داد و گفت: تقویت زیرساخت‌ها از جمله برق رسانی به سایت‌ها و شهرک‌های شیلاتی در استان در رونق این صنعت و ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه پیرامونی موثر باشد.

وی تاکید کرد: برنامه اداره کل شیلات بوشهر با برنامه آمایشی این استان به صورت هماهنگ پیش می‌رود.

زیرساخت‌های صنعت پرورش میگو در استان بوشهر تقویت می‌شود

استاندار بوشهر گفت: با توجه به رونق اقتصادی و اشتغال ناشی از صنعت پرورش میگو زیرساخت‌های این صنعت در استان تقویت می شود در این ارتباط مهمترین زیرساخت این بخش برق رسانی به سایت‌ها و شهرک‌های شیلاتی از جمله رود شور گناوه است که پیگیری در این بخش ضروری است.

عبدالکریم گراوند افزود: با توجه به اهمیت کار سایت‌های پرورش میگو و بازگشت سرمایه در این بخش همه مسئولان از جمله نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید فعالانه در این بخش گام بردارند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر با همت بخش خصوصی عملیات اجرایی شهرک شیلاتی در منطقه رودشور گناوه با همکاری بخش خصوصی آغاز و گام‌های خوبی برداشته شده است و این امر ثابت می‌کند هرجا به بخش خصوصی توجه شده است کار سریعتر و بهتر پیش رفته است.

گراوند اضافه کرد: در این ارتباط بخش خصوصی برای سرعت بخشی در روند کار شهرک شیلاتی رود شور گناوه تعداد و حجم ماشین آلات خود را 60 درصد افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: تامین زیرساخت برق در شهرک شیلاتی رود شور گناوه به عنوان بزرگترین شهرک آبزی پروری از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود و اگر این زیرساخت تامین نشود به طور یقین در بخش فعالیت و تولید سال آینده با مشکل روبرو می‌شویم.

گراوند گفت: با توجه به وجود نیروگاه 500 مگاواتی برق گناوه، ظرفیت توسعه برای برقرسانی به شهرک شیلاتی در این شهرستان وجود دارد.

استاندار بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر افزون بر شهرک شیلاتی رود شورگناوه، عملیات اجرایی شهرک شیلاتی جزیره شیف در 700 هکتار  و در منطقه زیارت ساحلی برنامه ریزی شده است.

وی گفت: با توجه به استقبال صورت گرفته از طرح‌های‌آبزی پروری جامعه پیرامونی مناطق آبزی‌پروری استان بوشهر در اولویت سرمایه‌گذاری در این عرصه هستند.

استاندار بوشهر با اشاره به وجود تاسیسات نفتی در سواحل استان اضافه کرد: از سواحل تحت پوشش صنایع نفت و گاز باید استفاده چند منظوره شود و نباید ساحل و دریا را خراب کرد بلکه می‌توان با یک لوله خط انتقال زمین‌ها را آزاد و برای توسعه آبزی پروری از آنها استفاده کرد.
استاندار بوشهرگفت: اعتبارات لازم برای تکمیل اسکله خورخان شهرستان دیر و اسکله جفره بوشهر تامین می‌ شود.

۶۰۴۷/۶۰۴۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.