به گزارش ایرنا، رئیس حوزه هنری استان بوشهر در این آیین گفت: این هنرمند فقید حق بزرگی نه تنها برگردن استان های بوشهر و خوزستان بلکه تمامی ایران دارد.
امید پارسایی فر افزود: در جای جای این مرز پرگهر یادگارهای فراوانی از زنده یاد غلامی بر جای مانده و کارهای وی در عرصه های تئاتر و سینما همواره تکرار نشدنی است.
وی یادآور شد: غلامی عمری در بوشهر حضور داشت و پس از مهاجرتش به استان خوزستان نمایشنامه ها و شاگردانش به عنوان یادگارهای وی درخت فرهنگ و هنر این دیار را آبیاری کردند.
پارسایی فر، با قدردانی از خانواده هنرمند فقید علی غلامی افزود: اجابت درخواست قلبی و عمومی دوستداران فرهنگ و هنر این استان برای خاک سپاری پیکر این هنرمند فقید در بوشهر باعث شد تا بار دیگر نام بوشهر با این هنرمند تداعی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: هنرمندی در این عرصه موفق است که از دل مردم برآید و‌ همراه مردم باشد که مرحوم غلامی دارای این خصلت مهم بود.
فاطمه کرم پور افزود: این هنرمند در کنار حرفه هنرهای نمایشی به عنوان معلمی وارسته شناخته می شد.
وی ادامه داد: فقدان بازیگران پیشکسوت برای خانواده تئاتر جبران ناپذیر است و این قشر از هنر همواره با تمام‌ وجودشان به فرهنگ و هنر مملکت خدمت کردند.
کرم پور ادامه داد: علاوه بر قدردانی از تلاش های یکایک آنها از آثار ماندگارشان بیش از پیش استفاده شود.
علی غلامی متولد خرداد ماه 1330 آبادان از پیشکسوتان هنر نمایش آبادان و دارای مدرک درجه 2( کارشناسی ارشد ) کارگردانی تئاتر بود.
وی فعالیت نمایشی خود را پس از گرفتن دوره کاردانی و کارشناسی رشته هنرهای نمایشی از دانشگاه تهران آغاز کرد و در سال 1372 پس از اتمام جنگ تحمیلی عهده دار مسئولیت حوزه‌ هنری آبادان شد و تا سال 1376 پذیرای هنرمندان در این نهاد فرهنگی بود.
غلامی در سال 57 با به روی صحنه بردن نمایش «شب با خورشید دل با دریا» نوشته مرحوم بهمن عیوق به عنوان یکی از زبده ترین کارگردان‌های تئاتر کشور معرفی شد و جوایز بسیاری را دریافت کرد.
وی عضو پیوسته انجمن نویسندگان و منتقدان خانه تئاتر کشور از بدو تاسیس پس از انقلاب بوده و نویسندگی و کارگردانی، بازیگری تئاتر، رادیو، تلویزیون، سینما از دیگر فعالیت های این هنرمند بود.
این کارگردان عرصه تئاتر که سهم عمده‌ای در آشنایی نسل جوان با هنر نمایش داشت، آخرین اثرش را در شهریور 97 با عنوان «سردار سوختن» در نخستین جشنواره ملی تئاتر اهواز به روی صحنه برد.
'همه فرزندان من' به کارگردانی زاون قوفاسیان در 1362، 'سفرغریب' به کارگردانی ایرج صغیری، 'هویت ' به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، 'سفرشبانه' به کارگردانی خسرو معصومی، 'شمارش معکوس ' به کارگردانی اکبرحر، ' دکل' به کارگردانی حسن برزیده، ' کیمیا ' به کارگردانی احمدرضا درویش، ' جوانمرد ' به کارگردانی جمشید آهنگرانی، ' مسافر ' به کارگردانی جواد اردکانی از جمله فیلم هایی است که مرحوم غلامی در آنها نقش آفرینی کرد.
این هنرمند پیشکسوت همچنین در سریال های تلویزیونی 'بهترین سال های زندگی' به کارگردانی ابراهیم کیانی، 'زمان شوریدگی' به کارگردانی محمدعلی نجفی، 'بال های خیس' به کارگردانی عباس رنجبر، 'سایه سارمهر' به کارگردانی عبداله باکیده ، 'یک تیر و 2 نشان' به کارگردانی حسین میهن دوست و خاک سرخ ، مختارنامه و حضرت محمد(ص) و چندین فیلم داستانی دیگر ایفای نقش کرده است.
این هنرمند پیشکسوت شنبه شب (28 اردیبهشت ماه) به علت سکته مغزی در آبادان در گذشت.
6043/7212
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.