نصرالله ابراهیمی روز شنبه به مناسبت 28 اردیبهشت روز جهانی موزه ها در گفت وگو با ایرنا افزود: رویکرد موزه ها امروز به سمت تخصصی شدن است و هردستگاهی می تواند در حوزه تخصصی خود موزه ای داشته باشد.
وی بیان کرد: سنت آن چیزی است که به عنوان آئینه عبرت به شمار می رود و امروز موزه ها می توانند کانون آموزش به شمار روند.
ابراهیمی اضافه کرد: صیانت از آثار تاریخی می تواند نسل آینده را با سنت ها و تاریخ گذشتگان آشنا و آنها را نسبت به هویت خود حساس کند.
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در زمان حاضرموزه منطقه ای خلیج فارس از مهمترین موزه های استان است که در ساختمان سابق عمارت کنسولگری انگلیس واقع در فضای بیرونی موزه دریا و دریانوردی در14 هکتار به عنوان بزرگترین موزه در جنوب کشور در دست ساخت است.
وی بیان کرد: موزه منطقه ای خلیج فارس یکی از موزه های فاخر جنوب کشور است و تلاش می شود از فناوری های نوین روز دنیا در نمایش اشیای موجود درآن استفاده شود.
ابراهیمی افزود: برای تکمیل و بهره برداری از این موزه 45میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین اعتبار این موزه تا هفته دولت امسال به بهره برداری می رسد.
وی یادآور شد: در این موزه از نخستین کشتی جنگی ایران به نام پرسپولیس که حدود 150 سال پیش خریداری و سال 1385 هجری شمسی لاشه آن از زیر آب خارج و در محوطه این موزه به نمایش گذاشته شده است.
ابراهیمی اظهارداشت: همچنین راه اندازی موزه چاپ و نشر درعمارت علوی بوشهر در دستور کار است که بازسازی عمارت انجام و با هماهنگی های انجام شده با خاندان علوی که از متولیان امر چاپ در استان بوشهرهستند دستگاه های قدیم این صنعت در این موزه مستقر می شود.
وی تاسیس و راه اندازی نمایشگاه های سیراف و کاروانسرای مشیر برازجان برای به نمایش گذاشتن آثار تاریخی و باستانی را از جمله دیگر برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان بوشهر عنوان کرد.
ابراهیمی بیان کرد: در زمان حاضر سه موزه مردم شناسی، رئیسعلی دلواری و طب سنتی خلیج فارس از موزه های مجوز دار و فعال استان بوشهر است و موزه تجارت دریایی خلیج فارس نیز با مشارکت بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر و اداره بنادر و دریانوردی درعمارت ایرانی بوشهر فعال شده و درصدد گرفتن مجوزهای قانونی آن هستیم.
وی گفت: به مناسبت روز جهانی موزه ها و فرا رسیدن هفته میراث ‌فرهنگی از امروز بازدید از موزه ها و محوطه های تاریخی استان بوشهر رایگان است.
ابراهیمی ادامه داد : در موزه مردم شناسی برنامه آشنایی کودکان با میراث ‌فرهنگی را خواهیم داشت زیرا معتقدیم آموزش باید از پایه صورت گیرد.
وی گفت: اجرای برنامه های فرهنگی، نمایشگاه عکس و رونمایی از آثار ناملموس از جمله برنامه هایی است که به مناسبت روز موزه ها اجرا می شود.
6047/6043
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.