هوشنگ جزی روزسه شنبه در گفت وگو با ایرنا در بوشهر افزود: براساس برنامه ریزی های انجام شده امسال در 1034 حوزه آبخیز در349 شهرستان اقدام لازم اجرا و تلاش می شود به تناسب تخصیص اعتبارات تا هفته دولت 90 درصد پروژه ها به بهره برداری برسد.
وی بیان کرد: پارسال با دستور رهبرمعظم انقلاب ازمحل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار معادل هفت هزار میلیارد ریال برای اجرای آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص یافت.
دبیرستاد صندوق توسعه ملی گفت: این اعتبار در 649 حوزه آبخیزکشور برنامه ریزی که 342 شهرستان شامل هشت هزار نقطه اجرایی، انجام شد.
وی بیان کرد: با پیگیری های انجام شده تاکنون 90 درصد تعهدات این سازمان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی شده است.
جزی افزود: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال گذشته 15 هزارهکتارعملیات جنگل کاری، احیا جنگل ها و غنی سازی پیش بینی شده بود که 24هزار هکتارانجام شده است.
وی یادآور شد: همچنین برای 110 هزار هکتار مدیریت اصلاح مراتع برنامه ریزی شد که 86 درصد اجرا و مابقی در بحث حفاظت و قرق در دست انجام است.
جزی گفت: تامین سوخت جایگزین درمناطقی که مردم از جنگل و بوته استفاده می کنند با استفاده از پنل های خورشیدی و تنورهای گازی برای هزار و 400 خانوار از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.
دبیرستاد صندوق توسعه ملی گفت: مبارزه با آفات و بیماریهای جنگل ها و مراتع از جمله دیگر اقدامات انجام شده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بود.
جزی با اشاره به سیلاب اخیر اضافه کرد: هدف از اجرای پروژه های آبخیزداری نگهداشت آب نیست بلکه تقویت سفره های زیرزمینی، کنترل فرسایش و رسوب و مدیریت سیل از جمله مهمترین هدف های اجرای سازه های آبخیزداری است که در این راستا براساس برآورد اولیه سازمان 2میلیارد مترمکعب از سیلاب های اخیر به وسیله سازه های آبخیزداری مدیریت شد.
وی با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت مردم در اجرای پروژه های سازمان جنگل ها و مراتع گفت: سال گذشته در راستای تقویت حضور مردم کارگاه های مختلفی برگزار و 250 تسهیلگردراین خصوص با سازمان همکاری داشتند.
جزی با اشاره به تاثیر سازه های آبخیزداری در کنترل سیلاب گفت: علاوه براینکه سازه های آبخیزداری در کنترل و نگهداشت رسوب و سیلاب درآبراه های بالادست نقش مهمی داشتند باعث شدند خسارت و مشکلات مردم در پائین دست کنترل شود به همین دلیل برای جبران خسارت های وارده ناشی از سیلاب به این بخش مدیریت بحران استان ها باید پیش بینی های لازم را انجام دهد.
وی یادآور شد: 125 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت فرسایش آبی قرار دارد که از این میزان26 میلیون هکتار مطالعه تفصیلی و اجرایی تهیه شده است.
مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک و آبخیزداری سازمان جنگل ها و آبخیزداری گفت: از این میزان مساحت مطالعه شده 11میلیون هکتار درطول برنامه های توسعه ای اجرا و 15 میلیون هکتارباید کار اجرایی در آنها انجام شود.
وی یادآور شد: در سال های گذشته به آبخیزداری و آبخوانداری بی مهری می شد و اعتبارات قابل توجهی به این بخش تخصیص نمی یافت و همین امر باعث شد در مطالعه و اجرا نسبت به کاری که باید انجام شود عقب باشیم به همین دلیل به دستور رهبر معظم انقلاب از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، اعتباراتی به این بخش تخصیص یافت.
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه باید در سطح 10 میلیون هکتار کار آبخیزداری و آبخوانداری انجام شود که برای اجرای این برنامه به10 هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است ولی این کار انجام نمی شود.
وی بر اجرای مدیریت جامع حوزه های آبخیز تاکید کرد و گفت: این مدیریت باید از بالاترین نقطه حوزه آبخیز تا پایین ترین نقطه به صورت یکپارچه مدیریت شود.
جزی اضافه کرد: مدیریت جامع حوزه های آبخیزکار یک دستگاه نیست و باید دستگاه ها و مردم در این بخش همکاری لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: هرچند حکمرانی در کشور با آب تعریف می شود اما در اصل این حکمرانی باید با خاک انجام شود چون اگر می خواهیم آب باشد باید بستری برای نگهداشت آن تعریف شود. واردات خاک امکان پذیر نیست و اگر پوشش گیاهی کشور را ازدست بدهیم جایگزینی آن بسیار سخت و در مواردی غیر ممکن خواهد بود
وی اضافه کرد: سیل با سازه های بزرگ مدیریت نمی شود بلکه باید مدیریت سیل در کل حوزه های آبخیز به آن توجه شود.
6047/6045
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.