به گزارش ایرنا، شبیر اشکپور روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با گرامیداشت یاد جانباختگان زلزله سال 92 بخش شنبه و طسوج شهرستان دشتی استان بوشهر افزود: زلزله پدیده طبیعی است که بر اثر تخلیه انرژی تجمع یافته در صفحه‌های زمین در عمق هشت کیلومتر و بیشتر رخ می‌دهد که با توجه به رفتار پیچیده زمین در اعماق، هنوز علم نتوانسته زمان وقوع این پدیده را پیش بینی کند.
وی بیان کرد: زلزله مهمانی ناخوانده است که چنانچه به خانه راهش ندهی خودش در را باز می‌کند بنابراین باید همیشه آماده پذیرایی از این مهمان باشیم.
اشکپور ادامه داد: این آمادگی با مقاوم سازی خانه‌ها و آموزش به مردم و متولیان مدیریت بحران بدست می‌آید.
وی گفت: در این ارتباط برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی باید از مهندس ناظر درخواست شود که اصول مقابله با زلزله را در ساخت خانه به کار گیرد تا خانه ها ایمن و مقاوم احداث شوند.
مدیر گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس گفت: به کسانی که سال‌ها پیش خانه ساختند نیز توصیه می شود از کارشناس یا سازنده ساختمان خود بخواهند نقاط مقاوم و ایمن خانه که فعالیت‌های روزمره بیشتر در آن نقاط جریان دارد را به آنها معرفی کند تا هنگام وقوع زلزله به جای خروج از خانه که باعث آسیب به آنها می‌شود، در نقاط امن خانه خود پناه گیرند.
اشکپور بیان کرد: اگر چه در سال‌های اخیر توجه به مقاوم سازی بنا‌ها بیشتر شده است اما هنوز آن طور که باید نسبت به رعایت اصول ایمنی در ساخت بنا‌ها حساسیت وجود ندارد و باید در این زمینه کار‌های بیشتری صورت گیرد.
وی درباره وقوع سونامی بر اثر زلزله در خلیج فارس گفت: با توجه به اینکه حجم آب در خلیج فارس زیاد نیست و تاکنون هم کانون‌های بزرگ زلزله در این آبراهه شناسایی نشده است، امکان سونامی در خلیج فارس وجود ندارد.
اشکپور اظهارداشت: به عبارت دیگر زلزله‌هایی که در خلیج فارس رخ می‌دهد نمی‌توانند باعث هجوم شدید آب دریا به خشکی شوند.
وی افزود: گروه ژئوفیزیک دانشگاه خلیج فارس با یاری سازمان‌های متولی مهیای ارائه آموزش‌های لازم در زمینه رعایت نکات مورد نیاز قبل و بعد از وقوع زلزله است تا در صورت وقوع این پدیده کمترین خسارت ممکن ایجاد شود.
ساعت 16:22 سه‌شنبه بیستم فروردین 1392 زلزله‌ای که به بزرگی 6.1 در مقیاس امواج درونی زمین بخش شنبه و طسوج را در شهرستان دشتی تکان داد و 37 قربانی گرفت.
این زلزله بیش از هزار مصدوم داشت و خسارت‌های فراوانی به خانه‌ها، بنا‌های عمومی و تاسیسات زیربنایی منطقه وارد کرد.
76043/212
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.